menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergrassen met pluimen

Ga naar meest recente reactie

anne

Tekst aangepast

Anne

Hallo Kenners,

Wij hebben vier van die hoge siergrassen staan. Gewoon prachtig maar het mag niet regenen en hard stormen vooral als zij heel hoog zijn. Dan buigen ze door het gewicht en gaan zij op de omringende planten liggen - Wij spreken hier van een doorsnee van +- 1m per plant -kent er iemand een systeem om die recht te houden ? Wij hebben zelf al geprobeerd met ijzerdraad maar het is toch geen fraai zicht. Iemand een idee ?
Groetjes,
Jutteke
zondag 8 juni 2008 - 15:49
Lysianthus

Lysianthus

Dag Jutteke,

Ik ieder tuincentrum verkopen ze speciaal materiaal om planten te ondersteunen, neem eens een kijkje daar? want opbinden heb ik ook al geprobeerd met planten en zoals je zegt, het oogt niet natuurlijk hé.
Fijne zondag nog...............

zondag 8 juni 2008 - 17:49
Esem

Tekst aangepast

Esem

Nee Lysianthus om dit gras te steunenzal je zwaarder materiaal nodig hebben.
Je kan deze grassen makkelijk steunen door gebruik te maken van beton netten.
Deze zijn doorgaans 5 mt lang en als ik me niet vergis 1.50 breed.
Er bestaan twee dikte van netten 5 mm en 8 mm.
Ik zou gaan voor 8 mm. iets duurder maar ook duurzamer.

Met een slijpschijf de netten van grote maken en deze in een halve ronde plooien.
Steek de uiteinde van de netten in de grond (de niet afgeslepen uiteinde.)
Waarschijlijk zal het daar nu te laat voor zijn om deze nog mooi terug rechtop te krijgen.( de grassen)
Meestal moet je deze netten plaasten voor het gras al een hoogte berijkt heeft,dit doe je namelijk in het vroege voorjaar.

Eens het gras begint te groeien zie je van de netten niets meer terug.
Als je in het late najaar je grassen terug gaat knippen verwijder je de netten tot het volgend groeiseizoen.

Ik hoop je zo een beetje op de goed weg geholpen te hebben
GR Eddy,
maandag 9 juni 2008 - 00:58
Lysianthus

Lysianthus

Eddy, algoe dat jij achter mij kwam en dat het hier een multiple choise antwoorden is
Ik heb die grassen niet zelf en had er dan ook géén idee van dat je daarvoor betonnetten moest hebben straffer nog ik had er nog nooit van gehoord, weer wat geleerd, als ik nu in een tuincentrum kom , ga ik me dat toch eens laten aanwijzen, zodat ik weer wat slimmer word
Dank je wel......enne Jutteke, sorry voor de verkeerde raadgevingen.
prettige dag nog.............
maandag 9 juni 2008 - 10:37
Esem

Esem

Lysi,
als je bedoeld met je laten aanwijzen in het tuincenter over het betonijzer, zullen ze daar wienig of niets van weten.
Zij zullen wel aanprijzen wat ze zelf in aanbieding hebben (verkoop uiteraard),maar deze betonijzers moet je je aanschaffen bij leveranciers van bouwmaterialen.
en het is dan nog best dat je ze thuis laat afleveren omdat 5 mt.lengte nogal groot is om zelf even af te gaan halen.
Of je moet in het bezit zijn van en grote aanhangwagen.

Gr Eddy,
maandag 9 juni 2008 - 10:49
anne

Anne

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie. En dat van die betonnen netten lijkt mij wel een goed idee - ik ken er maar één die gaat sakkeren degene die het zal mogen zagen of beter slijpen. Nu ben ik ondertussen zelf bij een ijzersmid geweest en die was bereid grote ijzeren cirkels te maken met vier serieuze poten eronder. Prijs 100 € het stuk en ik heb er toch enkele nodig. Een beetje duur niet ? Maar ik zal mijn man overhalen om te slijpen (zonder te zagen, ikke) en misschien lukt het dan wel. Het zal wel voor het najaar zijn of volgend jaar daar de planten al redelijk hoog staan. Bedankt allemaal en nog heel veel groengenot. Volgende keer probeer ik er een foto bij te plaatsen

Jutteke
maandag 9 juni 2008 - 11:03
Esem

Esem

Ja anne dat lijkt me idd nogal duur.
Ik dacht dat 1 net van het betonijzer 25 € kost en daar kan je toch al zeker Twee steunen van maken
Van de 25 € ben ik niet echt zeker maar zoveel meer zal het wel niet zijn.

Sux6 met al wat je nog onderneemt in je tuin.
En kijk je man eens lief in zijn ogen hij zal wel beginnen slijpen en ze plaatsen.
Gr Eddy,
maandag 9 juni 2008 - 11:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon