menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eupatorium chocolat

Ga naar meest recente reactie

Bartje22

Bartje22

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze plant het beste kan vermeerderen?

Alvast dank hiervoor!
dinsdag 3 juni 2008 - 20:44
Lysianthus

Lysianthus

Hallo Bartje,

Op het net heb ik dit gevonden..............misschien heb je er iets aan.

SNOEI- EN ONDERHOUDSADVIES:

Eupatorium rugosum 'Chocolate' heeft geen bijzondere zorg nodig. De planten zijn te vermeerderen door te planten in het voorjaar te scheuren. Opbinden is gewenst. Indien de pollen te groot worden kunt u de planten het beste in het voorjaar oprooien, delen, en herplanten.

Zaaien Is een koude kiemer, zaaien sept - okt in potjes deze buiten laten staan.

woensdag 4 juni 2008 - 00:23
Esem

Esem

Bartje 22,
Ik heb de plant ook in de tuin en vermeerder hem door te stekken.
Ik neem de groeipunten van de plant ongeveer 10 à 12 cm. lang verwijder eventueel de onderste blaadjes,zodat er nog maar 2 of 4 blaadjes over blijven.
Zijn ze al ruin groot,dan knip ik deze nog eens half door.
Je kan ze:
1) in water laten wortelen
2) direct in zaai en stekgrond poten(planten)

Bij allebij de methode 80% slaagkans.

Dit zijn mijn ondervindingen van het stekken van deze plant.
Gr Eddy,
donderdag 5 juni 2008 - 09:47
Lysianthus

Lysianthus

@ Eddy,

Dat vind ik nu net zo leuk sie, uit eigen ervaring spreken, op het net vind je vanalles, maar ervaringen van gekende tuinliefhebbers is toch veel meer waard.
Ik zal toch echt eens moeten langskomen voor wat stekken
Wanneer is de beste periode om stekjes te nemen?
donderdag 5 juni 2008 - 12:10
Bartje22

Bartje22

Dankjewel allebei!
Ik zal deze methodes zeker proberen!
donderdag 5 juni 2008 - 12:49
Esem

Esem

Lysianthus het zou te ver leiden om dit allemaal uit te gaan leggen.
Maar ondervinding is de beste leerschool.
Probeer elke maand een stek te nemen van de zelfde plant,noteer het en zet het bij de stek,zo weet je uiteindelijk welke de beste tijd is voor te stekken van deze welbepaalde plant.

Sommige planten kan je best stekken door kruidachtige stek dus jonge nog niet verhoute stekken.
En er zijn er dan weer waarvan je best een verhoute stek neemt,ik neem zo maar een voorbeeld de heester Ribes daar neem je best winterstek van.
Van Oktober tot Februari kan je hier stekken van nemen.

Met een dikte van een potlood en een lengte van ongeveer 20 maak je een bundeltje van 10 stuks,hou ze samen met een rekje(elastiekje) en plant ze op een beschermende plaats.
Let wel dat je ze met de onderkant in de grond steekt anders is alle werk voor niets geweest.
In april haal je ze weer op en plant ze weer op een beschermde plaats uit de zon en de felle winden
2/3 diep en ongeveer 20 cm uit elkaar.
Binnen enkele weken vormen zich wortels en in het najaar kan je ze dan op de definitieve plaats planten,of ze oppotten.
Zo dat is een van de mogelijkheden om je heesters te vermeerderen.

Gr Eddy,
en sux6 met je stekken.
donderdag 5 juni 2008 - 14:20
kris79

Kris79

hallo

@Eddy ;bedankt heb hier ook deze prachtige plant eupatorium chocolat staan,nog maar sinds 2jaar,maar de struik blijft vrij compact nog,en dus moeilijk te scheuren,en zaad heb ik er ook niet in zien komen vorig jaar.dus heb onmiddelijk er enkele kopstekken van genomen,zo kan de plant meer uitstruiken,en hopelijk gaan de stekken ook wortel geven en heb ik enkele planten extra van deze prachtige planten.

en zoals je zegt de meeste soorten kan je makkelijk door stek vermeerderen,als je maar op het juiste tijdstip de stekken neemt,en ze de verzorging geven die ze nodig hebben om te wortelen en uit te groeien.voor struiken en heesters probeer ik dit ook steeds uit,maar zoals voor deze bij vaste planten die elk jaar verdwijnen en terug uitkomen,heb ik nog niet geprobeert om stekken van te nemen.
weet je nog van andere zulke vaste planten waar dit ook goed mogelijk bij is om er stekken van te nemen,zodat je niet moet wachten tot de plant groot genoeg is om te scheuren,of om er via zaad plantjes van te kweken??

alvast bedankt

mvg
kris
donderdag 5 juni 2008 - 15:28
Esem

Esem

Kris79,
Neem nu Ridderspoor of delphinium,deze kan je vrij vlot vermeerderen door als de plant juist opkomt de jonge scheuten met een zeer scherp met af te snijden.
De plant maakt later wel nieuwe groei bij aan.

Daarvoor doe je de aarde wat opzij,zodat je bij het afsnijden van de stek een stukje van de basisplaat of wortel mee hebt.
Hoeft echt niet veel te zijn.

Pot deze dan op in potgrond waar zeker geen meststoffen in zijn.
Wat een stek heeft de eerste weken geen meststof nodig,in degendeel als je gaan bemesten stopt de aanmaak van wortels en de jonge wortels die al aanwezig zouden zijn gaan erdoor verbranden.
Later als de stekken goed geworteld zijn kan je eventueel een beetje meststof bijvoegen.
Ik persoonlijk geef nooit messtoffen an de palnten ook deze niet die in de boorders staan?
Alleen maar zelfgemaakte compost,en dit Twee maal per jaar.
En als je kan maak stekken van je planten zo vroeg mogelijk in de dag, hoe vroeger je stekt hoe meer groeihormoon is er aanwezig in de plant.

Nog als toemaatje,

Dit kan je ook doen met alle soorten dalhia's

Gr Eddy,
donderdag 5 juni 2008 - 15:54
kris79

Kris79

hallo Eddy

ok,erg bedankt

ja de planten bij het opkomen stukjes afsnijden of afsteken,in het makkelijkste
maar echt stekken nemen zoals je nu zegt bij de eupatorium bij welke vaste planten kan je dit nog doen?
idd zoveelste vroeger je de stekken kan snijden in inzetten,zoveelst meer kans op slagen,en idd stekgrond of potgrond met geen meststoffen in gebruiken om stekken in te laten bewortelen,anders gaan de stekjes verbranden

bedankt voor de tips!

mvg
kris
donderdag 5 juni 2008 - 16:04
Esem

Esem

Ja Kris,
dat gaat bijna bij alle vaste planten ik heb vorige week nog phlox zo gestekt.
Omdat ik de helft +/- van de phloxen terugknip tot de helft om zo de bloemtijd te verlengen,en de phlox wordt dan niet meer zo hoog en blijft dan beter overeind staan bij regen en winderig weer.Ook hebben de phloxen dan minder last van de witziekte ( de witte pluis die op de bladeren verschijnt)
Zoals ik al vroeger schreef,het onedrvinden van wat kan en niet kan bij het stekken is de beste leerschool.

Gr Eddy,
Ps
wat ik hiervoor schreef over de riddrspoor is echt wel stekken en niet het uitgraven van de plant en scheuren.
Nee elke jonge scheut of nieuwe groei appart afsnijden en oppotten en dit met een heel klein stukje van de wortelplaat.
De plant zelf blijf onaangeroerd in de grond staan.
donderdag 5 juni 2008 - 16:18
kris79

Kris79

hallo Eddy

ok,bij de phloxen ga ik het ook proberen dan
das idd een goei methode om de bloei te verlengen en om het omver waaien omdat ze te hoog worden tegen te gaan.en als je daardoor dan de ziektes nog wat kunt voorkomen,is het zeker ideale manier van werken.bedankt voor de tip!
daar heb je zeker gelijk in ja,al doende leert men
ps:ahzo,had het verkeert begrepen dan ja,dacht echt stuk van de plant met wortels afsteken.zeker de moeite om het volgend jaar zo bij een aantal soorten te doen dus
zeer belangrijk dat je de plant ongemoeid kan laten staan dan,en zeker voor sooorten die gevoelig zijn voor herplanten om dan dat jaar geen bloem meer te geven,zo zou je het bij hemerocallissen dus ook kunnen doen?of met pioenrozen?

mvg
kris
donderdag 5 juni 2008 - 16:49
Esem

Tekst aangepast

Esem

Kris,
bij de hemerocalis niet bij de pioenroos denk ik van wel, altijd het proberen waard

Eddy,
donderdag 5 juni 2008 - 16:56
Lysianthus

Lysianthus

@ Eddy,

Warom ben jij alleen maar moderator fotografie, lijkt me dat jouw kennis veeeeeeeeeeeeel verder gaat
Bedankt voor alle nuttige tips!!
vrijdag 6 juni 2008 - 20:23
Esem

Esem

Lysianthus.
Weet ik niet,zal je aan Kurt moeten vragen.
Ik probeer alleen maar zoveel als ik kan vragen te beantwoorden van de vraagsteller hier.

Gr Eddy,
vrijdag 6 juni 2008 - 20:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon