menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hebben alle soorten Phlox zon woekerende wortels

Ga naar meest recente reactie

Lander

Lander

vorige herfst hebben we hier Phlox verplaatst
maar op de plaats waar die stond hebben we nu allemaal kleine plantjes Phlox
die nu allemaal uit gedaan, maar was met dat een werk om zo veel mogelijk van die losse worteltjes uit de grond te halen

Heb geen zien om overal van die Phlox te zien uitlomen
Het lijkt verdorie op Paardenstaart, als je dat afbreekt bij het verwijderen heb je er volgend jaar ook weer zoveel meer
vrijdag 23 mei 2008 - 18:49
Spuddy

Spuddy

Phlox heeft absoluut geen woekerende wortels. Toch niet naar mijn mening. Ik scheur regelmatig mijn phloxen en heb nog nooit last gehad van opkomende scheuten door stukjes wortel die achtergebleven zijn. Ik heb het dan wel over de hoge phloxen en niet over de kruipende zoals de douglasii of de arendsii. Ik vermoed dan ook dat het hier om een andere plant gaat. Heb je mss een foto?
vrijdag 23 mei 2008 - 19:39
Lander

Lander

hier was het ook eenhoge Phlox, weet niet welke soortnaam

gans de oppervlakte waar hij sgestaan heeft zat toch vol kleine worteltjes + dat er ook kleine Phloxplantjes uit kwamen

ik hoop maar dat het op die andere twee plaatsen waar we ze nu gesplitst gezet hebben, ook niet van dat zal zijn
vrijdag 23 mei 2008 - 22:11
hamamelis

Hamamelis

Heb net dezelfde ervaring met Phlox paniculata 'Bright Eyes', hoge soort dus. In maart van dit jaar de wortelkluit in 5 (!) stukken verdeeld en uitgeplant. De originele plaats is nu bezaaid met kleine plantjes, wat ik persoonlijk niet erg vind, want het is een hele mooie plant - heel de zomer prachtige bloemen, en lekkere geur in de tuin !
zaterdag 24 mei 2008 - 09:38
tamaravanl11

Tamaravanl11

Ik heb ook dit probleem. Mijn border is helemaal overwoekerd met phlox nadat ik de plant enkele jaren terug heb weggedaan. Elk jaar komen overal meer en meer phloxen op. Ben nu alles aan het verwijderen. Dan ga ik spitten en alle overgebleven stukjes wortel zo goed mogelijk verwijderen en border opnieuw beplanten. Ik hoop dat ik er dan vanaf ben. Heeft iemand nog tips hoe ik van deze woekeraar verlost geraak? Het is trouwens ook een hoge variant. Wit van kleur. De naam weet ik niet meer
maandag 22 april 2019 - 11:25
Carib

Carib

Dit is een bekend 'probleem' van Phlox paniculata. Hij is eenvoudig te vermeerderen door wortelstek en dat betekent ook dat wortels weer uitlopen tot nieuwe planten. Net als japanse anemonen bijvoorbeeld. Het is te voorkomen door een plant heel ruim uit te steken en dus zoveel mogelijk wortels mee te nemen en daarna de grond goed uit te rieken op achtergebleven wortels. In ieder geval niet meteen een andere phlox op dezelfde plek planten, want dan mengen ze. Door in het eerstvolgende seizoen eventuele nog opkomende scheutjes weg te schoffelen of uit te plukken ben je er grotendeels vanaf.
maandag 22 april 2019 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon