menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestaat er een site om planten te determineren

Ga naar meest recente reactie

engeltjesbaby

Engeltjesbaby

ik volg een cursus natuurgids en ben nu bezig aan mijn eindwerk. Op mijn terrein vind ik héél veel plantjes . Sommige kan ik vinden in een kleine veldgids. Andere kan ik geen naam geven. Welke boeken zouden uitgebreide info geven? Is er een side waar je plantjes kan determineren?
Nog eens een poging om mijn foto te plaatsen van het plantje dat ik niet ken. Wie wel?
http://img161.imageshack.us/img161/3929/s8300242td3.jpg

Bedankt om mij op weg te helpen in mijn zoektocht.
groetjes
woensdag 21 mei 2008 - 14:19
hugo

Hugo

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 21 mei 2008 - 14:45
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

onze eigen Tuinadvies plantengids is zeer interessant!!
probeer maar eens!!
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

groetjes,
Matabish.

woensdag 21 mei 2008 - 21:49
xerofyt

Xerofyt

Zeer goed is de dvd-rom "Heukels' interactieve flora van Nederland", 2de editie (2007)
In deze geheel vernieuwde editie zijn de nieuwste evolutionaire inzichten op basis van wereldwijd DNA-onderzoek verwerkt. Het is het standaardwerk over de flora van Nederland. In totaal wordt op deze dvd-rom informatie gegeven over 2.019 soorten, ondersoorten en variëteiten verdeeld over 136 plantenfamilies. Voor het identificeren van deze soorten is een determinatiesleutel met 2.521 dichotome vragen aanwezig en een op datamatrix gebaseerde sleutel.

mvg,
Vik



[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 22 mei 2008 - 10:01
annis

Tekst aangepast

Annis

Z.elf heb ik het boek van Heukels Flora in Nederland makkelijk voor onderweg.
donderdag 22 mei 2008 - 11:25
engeltjesbaby

Engeltjesbaby

dan annis ,
is dat boek van heukels voorzien met foto's? Ik heb al verschillende boeken gezien met tekeningen en dat is niet zo 'echt'. Staan de planten gesorteerd per kleur van de bloem om daaruit dan verder te zoeken? Alvast bedankt voor alle reacties. Die dvd lijkt met ook interessant. Zal die messchien aanschaffen. daag
donderdag 22 mei 2008 - 13:44
annis

Annis

Nee het zijn geen foto's maar zoals je beschrijft , tekeningen met beschrijvingen van de planten Er zijn natuurgidsen die duidelijke tekeningen weergeven en waar je dan planten goed mee kunt determineren.
donderdag 22 mei 2008 - 19:02
miekso

Miekso

Hooi allemaal

Ik zit nu in de brugklas, en dan moet je een bladwerkstuk maken. Ik heb vooral veel bladeren van planten
Ik vraag me ook af of er een site bestaat om planten te determinerren
zondag 9 november 2008 - 12:50
schuurmans

Schuurmans

engeltjesbaby,
het zal heel moeilijk, of zelfs onmogelijk zijn om via een site of boeken te determineren.
alleen het zien en voelen op natuurlijke wijze is volgens mij de enige mogelijkheid om zoiets te leren.
met daarbij de nodige deskundigen voor begeleiding.

grt
henk
zondag 9 november 2008 - 23:18
Rita1960

Rita1960

Hoi Engeltjesbaby,

Misschien wel wat laat maar ik zag nu pas je vraag.

Het boek : de geillustreerde flora, uitgever Thieme, auteurs: M. Blamey en C. Grey-Wilson is een goed naslagboek waarin de planten ( zo'n 2400 soorten) op kleur en families zijn gerangschikt. Met duidelijke tekeningen en ook wordt de naturlijke habitat genoemd. Ook bomen, coniferen en struiken worden beschreven. Daarnaast zijn er verschillende determinatiesleutels in opgenomen.

Ik weet niet of het boek nu nog te verkrijgen is maar je kunt het proberen. Verdere gegevens:
ISBN nummer : 90-5210-059-4 SISO 585.2 UDC 581.9(4)(036) NUGI 824
BV Uitgeversmij. Tirion Baarn

Succes verder.

Rita
maandag 10 november 2008 - 18:54
Pieter

Pieter

Hoi,
Volgens mij moet je wel degelijk met een flora met sleutels en af en toe tekeningen werken hoor. Op foto kan men nooit de details weergeven waar je moet op letten om nauw verwante soorten te onderscheiden. En om ALLE planten in een fotoboek te krijgen... dat zullen wat kilo's zijn hoor! Op een tekening wordt dat uitvergroot en wordt duidelijk waar je moet op letten.
Een erg goeie flora waar ik vroeger vaak mee werkte was de Heimans, Heinsius en Thijsse's Flora van Nederland.
Eens je via een flora weet wat het is kan je gaan controleren in een fotoboek.
woensdag 12 november 2008 - 09:59
iecee

Tekst aangepast

Iecee

je plant is een geraniumsoort
nu is het al wat makkelijker om het op te zoeken in een flora.
is het niet simpeler om de foto's op het forum te zetten en ze dan op te zoeken
woensdag 12 november 2008 - 12:45
Rita1960

Rita1960

@ iecee,

het lijkt mij niet de bedoeling dat - als je zo'n opleiding volgt- iedere keer dit forum moet raadplegen.
Je moet zelf kunnen determineren, hoe moeilijk dat soms ook is.
En daarvoor gebruik je dus een goed boek, dat determinatiesleutels gebruikt. of te wel eerst zelf op zoek gaan en als je er dan niet uitkomt... FORUM!

groetjes,

Rita
donderdag 13 november 2008 - 18:49
iecee

Tekst aangepast

Iecee

rita
Ja je hebt natuurlijk gelijk
Ik gebruik altijd mijn ouwe vertouwde HEIMANS EN THIJSSE flora die begint met een redelijk gemakkelijke determinatiesleutel
maar ik heb gemakkelijk praten ik heb de meeste van mijn moeder geleerd
maar er zijn wel kleinere boeken waar de meest voorkomende instaan dat is wat gemakkelijker.
groet inge
donderdag 13 november 2008 - 19:13
Rita1960

Rita1960

Inge,

Wees blij dat je zo'n moeder hebt. Ik heb het ook van een aantal (natuur-)liefhebbers geleerd, waaronder mijn vader( zaliger).
Kun je voor de volledigheid ook je boekjes hier met een ISBN nummer noemen?
Misschien dat ze nog verkrijgbaar zijn(?).

groetjes,

Rita
donderdag 13 november 2008 - 19:46
iecee

Tekst aangepast

Iecee

Hallo
Die van mij heb ik zo'n 40 jaar geleden van mijn moeder gekregen toen er nog geen isbnnummers bestonden, maar ik vond er nog een van mijn dochter en daar staat het wel in.
dus:
Heimans , Heinsius en Thijsse's
geillustreerde flora van nederland, belgie en luxemburg
isbn 90 5035 375 4
de eerste druk is al van 1899 van Jac. p. Thijsse
dit exemplaar is van 1994 en is al de 23 ste druk
een boek wat al bijna 100 jaar gedrukt wordt moet wel goed zijn.
helaas denk ik dat we inmiddels al heel wat planten kunnen schrappen die verdwenen zijn .
Ik heb zojuist op wikipedia gekeken en dat was ook de laatste
er worden er nog wel angeboden op internet
.
groet inge
donderdag 13 november 2008 - 21:27
Rita1960

Rita1960

@ Inge,

koester dit boek, want wie weet zie jij nog de planten waarvan men dacht dat ze verdwenen waren!
Zoals ik dacht dat dat de grote klis of klid verdwenen was in Drenthe en Groningen. Maar ik heb hem/haar nu in de tuin staan.
Mede dankzij mijn boek heb ik de plant kunnen determineren

groetjes

Rita
donderdag 13 november 2008 - 21:43
ginoc

Ginoc

Voorheen gebruikte ik verschillende websites om de stappen van determinatie door te nemen. Werkte erg goed. Inmiddels zijn al deze sites te vinden via de Plantsearcher.com

http://www.plantsearcher.com

Mvg.

Gino

Bloemen & Planten

dinsdag 13 oktober 2009 - 18:56
TrudyTraa

TrudyTraa

Ik heb die site bezocht, maar hij is nu blijkbaar niet in te zien. Er staat 'under construction' onder. Klikken op de pijl of op 'start here' werkt niet. En toch staat helemaal onderaan: last updated october 15th. Rara....
donderdag 15 oktober 2009 - 21:24
skatman

Skatman

iemand schreef heel bevestigend: "Het is een geraniumsoort" en ik vrees dat ik hem moet gelijk geven. Het eerste wat ook bij mij opkwam was: "Dit is een lid van de ooievaarsbekfamilie...". Om dan nog preciezere zekerheid te hebben van de soort, moet je een vers plantje hebben, compleet met bloem !

groetjes,
vrijdag 16 oktober 2009 - 08:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon