menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

summerspookje

Summerspookje

ik ben dol op rozen , en ze staan uiteraard ook in de tuin , en elk jaar heb ik hetzelfde probleem, ik snoei ze volgens de raad van het tuinforum, en dat gaat prachtig , dan beginnen de blaadjes en de knopen zich te vormen ,en dan gebeurd het,de knopen komen vol groene beestjes te zitten , en op en andere zitten er klein slakjes , ik heb nu al gesproeid met afkooksel van bieslook, dat is goed voor meeldauw, maar de beestjes blijven zitten , kan iemand mij een produkt aantonen , dat niet schadelijk is voor de bijen en volgels, maar toch helpt !?
bedankt op voorhand
summer
donderdag 15 mei 2008 - 11:31
Spuddy

Spuddy

Die groene beestjes zullen wel bladluizen zijn veronderstel ik. Een zeepsopje werkt schijnt heel goed daartegen. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd.
donderdag 15 mei 2008 - 17:01
Rita1960

Rita1960

ik ben dol op rozen , en ze staan uiteraard ook in de tuin , en elk jaar heb ik hetzelfde probleem, ik snoei ze volgens de raad van het tuinforum, en dat gaat prachtig , dan beginnen de blaadjes en de knopen zich te vormen ,en dan gebeurd het,de knopen komen vol groene beestjes te zitten , en op en andere zitten er klein slakjes , ik heb nu al gesproeid met afkooksel van bieslook, dat is goed voor meeldauw, maar de beestjes blijven zitten , kan iemand mij een produkt aantonen , dat niet schadelijk is voor de bijen en volgels, maar toch helpt !?
bedankt op voorhand
summer

Hallo Summersp(r)ookje,

Sproei met Spruzit of met brandnetelgier of met een sopje van 10% spiritus, wat groene zeep en water.
og met een harde waterstraal. dan zijn de bladlijzen verdwenen. Je kunt ook (als het niet te veel knoppen betreft) de bladluizen met je vingers platdrukken. Zorg dat de lieve-heers-beestjes in je tuin krijgt.. deze lusten ook verschrikkelijk graag bladluizen.

groetjes,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 20:14
summerspookje

Summerspookje

bedankt spruddy en rita voor de tips ,ik ga het zo proberen, want het zijn zulke engerds die die mooie rozen oppuzzelen
donderdag 15 mei 2008 - 20:53
Rita1960

Rita1960

Nee hoor Summersp(r)ookje,

Als je deze bladluizen heel goed bekijkt ( ) zijn het hele mooie beestjes ( ) die ook nog eens als voer dienen voor andere dieren
En de mieren weten er ook raad mee... deze melken ze om er voedsel uit te trekken zoals wij uit een koe( )

groetjes,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 21:14
summerspookje

Summerspookje

Nee hoor Summersp(r)ookje,

Als je deze bladluizen heel goed bekijkt ( ) zijn het hele mooie beestjes ( ) die ook nog eens als voer dienen voor andere dieren
En de mieren weten er ook raad mee... deze melken ze om er voedsel uit te trekken zoals wij uit een koe( )

groetjes,

Rita
is dat echt rita? mieren heb ik genoeg ,zal ik ze in de rozen zetten?
en lieve vrouw bestjes heb ik ook , , die zet ik steeds terug in de tuin als ze binnen zitten , bedankt hoor,dar wist ik niet
donderdag 15 mei 2008 - 21:21
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

is dat echt rita? mieren heb ik genoeg ,zal ik ze in de rozen zetten?
en lieve vrouw bestjes heb ik ook , , die zet ik steeds terug in de tuin als ze binnen zitten , bedankt hoor,dar wist ik niet


Summerspookje, mieren laat je er liever niet bij, deze willen de bladluizen levend! (om ze uit te melken ) zet er de" lieve vrouw beestjes" maar bij de "heren" hiervan weten wel raad met de luizen

grt'n,
Rita

(Wat heb ik verkeerd gedaan zodat ik de advertentie van hekwerken in mijn bericht heb gekregen? (HELP)
donderdag 15 mei 2008 - 21:31
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Hi summerspookje,

ik vind je nieuwe avatar véél mooier èn beter bij jou passen!!!
Laat zéker géén mieren bij je rozen komen, het zijn zíj die de bladluizen lokken en verzorgen om ze te melken, dus níet om ze te doden!!
Hier heb je zo'n bladluis...
[afbeelding verwijderd niet-https]

Om de mieren te verdelgen meng je 50% poedersuiker met 50% droge gist en strooit dat uit waar je de mieren ziet! Hebben dit net geleerd hier op het forum en is zeer efficient!
Je kan ook een paar lavendelstruiken planten in de buurt van je rozen, die houden de mieren op een afstand en ze passen nog mooi samen ook!

Groetjes,
Matabish.
donderdag 15 mei 2008 - 21:36
Rita1960

Rita1960

Matabish,

Waarom zal je de mieren verdelgen als je er geen last van hebt??? Summerspookje heeft het niet over een mierenplaag maar over een (blad)luizenprobleem. Bedenk wel dat mieren ook zeer nuttig zijn en dat als je de mieren verdelgd daarmee ook de "mieren"eters onder de dieren het voedsel wegneemt!

groetjes,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 21:44
summerspookje

Summerspookje

Hi summerspookje,

ik vind je nieuwe avatar véél mooier èn beter bij jou passen!!!
Laat zéker géén mieren bij je rozen komen, het zijn zíj die de bladluizen lokken en verzorgen om ze te melken, dus níet om ze te doden!!
Hier heb je zo'n bladluis...
[afbeelding verwijderd niet-https]

Om de mieren te verdelgen meng je 50% poedersuiker met 50% droge gist en strooit dat uit waar je de mieren ziet! Hebben dit net geleerd hier op het forum en is zeer efficient!
Je kan ook een paar lavendelstruiken planten in de buurt van je rozen, die houden de mieren op een afstand en ze passen nog mooi samen ook!

Groetjes,
Matabish.
hallo matabish!!, ja ik heb de avatar veranderd , telkens ik mijn antwoord zag en , die fel gekleurde madam,schrok ik me een bult, ik vond ze wel mooi , maar inderdaad niet bij mij passend,normaal loop ik liever niet in de kijker,
en bedankt voor het mieren verdelgings middel,sjonge het lijkt allemaal zo simpel, maar ge moet het weten he, en daarom één adres,(tuinadvies forum) en die mieren met die bladluizen ,rita wist ook zoal iets van melken van mieren , bestaat dat zeg? bedankt voor de goeie tips allemaal,ik heb lavendelstaan dicht tegen 1 struik ,maar die heeft het ook , en langs de andere kant van mijn huis staan rozen ,en daar komen dan weer van die mini slakjes,bah , enfin ik ga op jacht naar lieve vrouw beestjes , en spuit dan maar op los ,met sop eens proberen,bedankt he[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 15 mei 2008 - 21:57
summerspookje

Summerspookje

Matabish,

Waarom zal je de mieren verdelgen als je er geen last van hebt??? Summerspookje heeft het niet over een mierenplaag maar over een (blad)luizenprobleem. Bedenk wel dat mieren ook zeer nuttig zijn en dat als je de mieren verdelgd daarmee ook de "mieren"eters onder de dieren het voedsel wegneemt!

groetjes,

Rita
rita, de invasie hier moet nog komen , en weet ge,we noemen het hier vliegende mieren ,ze zitten zelfs binnen, ze zitten hier met duizenden ,en we weten niet waarze van komen , ik stofzuig ze eerst op , omdat het er teveel zien , en dan ziet ge ze nog van alle kanten komen , en dan,niet lachen he, dan neem ik mijn haarlak , en spuit alle spleten vol,waar ze van uit komen , en dan ben ik er een dagje van af, dat duurt zo en week , en dan zijn ze verdwenen zoals ze gekomen zijn ,mag ik dan die menging gebruiken van poedersuiker met gist?
donderdag 15 mei 2008 - 22:03
Matabish

Matabish

je mag àl de mieren uit mijn tuin hebben!!
Ze ondergraven mijn ganse oprit, steken als verrekt (de rode vuurmieren met hun reuzennest) en doen dit jaar ook voor het eerst een aanval op al mijn rozen met hun luizen-koetjes, omdat mijn lavendels de geest gegeven hebben!!
Gewoonlijk bestrijd ik ze met kopercentjes, maar het is een algemene invasie in de ganse tuin!
Ik heb ze in àlle maten, van 2mm. tot 2cm.(met vleugels).
Sorry hoor Rita, maar al bewonder ik ze, nú gaan ze eraan! En overleven zullen ze de mensheid tóch...
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groetjes,
Matabish.

donderdag 15 mei 2008 - 22:09
summerspookje

Summerspookje

je mag àl de mieren uit mijn tuin hebben!!
Ze ondergraven mijn ganse oprit, steken als verrekt (de rode vuurmieren met hun reuzennest) en doen dit jaar ook voor het eerst een aanval op al mijn rozen met hun luizen-koetjes, omdat mijn lavendels de geest gegeven hebben!!
Gewoonlijk bestrijd ik ze met kopercentjes, maar het is een algemene invasie in de ganse tuin!
Ik heb ze in àlle maten, van 2mm. tot 2cm.(met vleugels).
Sorry hoor Rita, maar al bewonder ik ze, nú gaan ze eraan! En overleven zullen ze de mensheid tóch...
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groetjes,
Matabish.

matabish, matabish , mag ik de mijne ook brengen ,
summer
donderdag 15 mei 2008 - 22:20
Rita1960

Rita1960

Goedenmorgen Matabis en Summerspookje,

Wist niet dat het zo erg wordt met die mieren. Woon zelf op het platteland en heb er geen last van
Tja, en dan is poedersuiker met gist toch een leuke en lekkere oplossing

groetjes,

Rita
vrijdag 16 mei 2008 - 06:24
summerspookje

Summerspookje

Goedenmorgen Matabis en Summerspookje,

Wist niet dat het zo erg wordt met die mieren. Woon zelf op het platteland en heb er geen last van
Tja, en dan is poedersuiker met gist toch een leuke en lekkere oplossing

groetjes,

Rita
hallo rita en matabish , stjonge jullie hebben gelijk , ik ben deze morgen na mijn boompje planten, de bladluizen gaan bestrijden , maar mijn verbazing was groot, dat er zoveel mieren van tussen kwamen!!!!???en nu ga ik gist kopen zie , en hen lekker laten snoepen en inslapen , het zijn toch griezels hoor, en weet ge wat er ook op mijn rozen zat! nu eens geen groenen slakjes, maar zwart met orange strepen ,??die kon ik er af nemen ,maar bestaat er ook iets voor?
groetjes summer[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 16 mei 2008 - 11:45
cetinel

Cetinel

elke slak die je ziet wegvangen,en voor degenen die je niet ziet: pottekes met bier ingraven!!
jampotje of iets dergelijks met bier vullen en potje ingraven tot bovenkant gelijkkomt met de aarde...handiger is als je eerst ingraaft en dan vult.......
je kan er een bloempotje waar je vanonder "tunnelkes"..ingengskes dus uitsijnd bovenop zetten want anders gaat het met dit regenweer nogal "verwateren" dat bier en is het minder efficieent.
regelmatig leegmaken en opnieuw bijvullen met bier.
er is ook een biologisch middel tegen slakken van eco style die heet escar-go dat zijn korrelkes die je kunt strooien..
vrijdag 16 mei 2008 - 12:14
summerspookje

Summerspookje

elke slak die je ziet wegvangen,en voor degenen die je niet ziet: pottekes met bier ingraven!!
jampotje of iets dergelijks met bier vullen en potje ingraven tot bovenkant gelijkkomt met de aarde...handiger is als je eerst ingraaft en dan vult.......
je kan er een bloempotje waar je vanonder "tunnelkes"..ingengskes dus uitsijnd bovenop zetten want anders gaat het met dit regenweer nogal "verwateren" dat bier en is het minder efficieent.
regelmatig leegmaken en opnieuw bijvullen met bier.
er is ook een biologisch middel tegen slakken van eco style die heet escar-go dat zijn korrelkes die je kunt strooien..
het waren ereerst groene, nu zwart met oranje strepen , ik heb ze weg genomen , en doodgetrapt, en nu heb ik teneinde raad korels gestrooid, maar of het helpt? die griezels zijn imum voor al die middeltjes, maar die potjes ga ik dan maar weer eens proberen,
bedankt
summer
zaterdag 17 mei 2008 - 18:45
Robinn

Robinn

Hi summerspookje,

ik vind je nieuwe avatar véél mooier èn beter bij jou passen!!!
Laat zéker géén mieren bij je rozen komen, het zijn zíj die de bladluizen lokken en verzorgen om ze te melken, dus níet om ze te doden!!
Hier heb je zo'n bladluis...
[afbeelding verwijderd niet-https]

Om de mieren te verdelgen meng je 50% poedersuiker met 50% droge gist en strooit dat uit waar je de mieren ziet! Hebben dit net geleerd hier op het forum en is zeer efficient!
Je kan ook een paar lavendelstruiken planten in de buurt van je rozen, die houden de mieren op een afstand en ze passen nog mooi samen ook!

Groetjes,
Matabish.


Beste matabish,

Ik heb ook last van mieren, vooral rond mijn aardbeiplantjes en ben bang dat deze kapot zouden gaan door de mieren, zou het poedersuiker en droge gist mijn planten niet naar de vaantjes helpen, of mag ik deze truc toepassen?

Groeten
zaterdag 17 mei 2008 - 19:06
Rita1960

Rita1960

Hallo Robinn,

heb nog nooit gehoord en zelf ook niet ondervonden dat mieren schadelijk zijn voor aardbeien. Mieren melken dan wel luizen maar aardbeien............... nee.

Laat deze mieren maar leven .........

groetjes,

Rita 1
zondag 18 mei 2008 - 19:07
sloeberkes

Sloeberkes

volgens mij zijn die slakjes rood en zwart de poppen van de lievenheersbeestjes hoor

zou ze laten zitten

elsje
maandag 19 mei 2008 - 10:35
summerspookje

Summerspookje

volgens mij zijn die slakjes rood en zwart de poppen van de lievenheersbeestjes hoor

zou ze laten zitten

elsje
hooooooooooo! dan heb ik de natuur geweld aangedaan!!!!!!!!sloeberkes toch ,zou dat echt zijn ?ze aten toch de bladjes op?en waren tamelijk groot , groter dan de gewone groene rupsen , ik zal het in t'oog houden , zonde toch als dat waar is,
maar hierbij een antwoord ook ,voor matabish en rita, betreffende bladluizen en mieren!!!, kunt ge geloven ,dat als ik naar die engerds ga kijken , dat ik een obsessie krijg van mieren die bladluizen melken!!!!???ik zie dat voor mijn ogen , dat die mieren dat doen , hoe??? met bokshandschoenen? hahah(nee dat was een grapje) maar ik kan me dat maar niet voorstellen , [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 mei 2008 - 11:23
sloeberkes

Sloeberkes

summerspookje

hier een foto van de rupsjes van lievenheersbeestjes
[url=http://img227.imageshack.us/my.php?image=veelkleurigaziatischlieyq3.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes Elsje
maandag 19 mei 2008 - 11:35
summerspookje

Summerspookje

sloeberkes, JA dat zijn ze , ai ai ai , wat heb ik toch spijt , goh , bedankt van door te sturen , dat zal me NOOIT meer gebeuren, ik wist echt niet dat het zo ging met lievevrouwbeestjes , god zij dank waren het er maar twee,zo een rups is toch maar 1 kevertje he?anders heb ik een massa moord op mijn geweten ,ik vraag dat omdat een kakkerlak , als ge die dood trapt ge er dan een heleboel pas krijgt , of ben ik hier ook onwetend over?en is dat een verhaaltje?

bedankt ,groetjes ,summer[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 mei 2008 - 19:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon