menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk of Calla

Ga naar meest recente reactie

Peter Van Vreckem

Tekst aangepast

Peter Van Vreckem

Hallo ik had opzoeking gedaan in verband met het zaaien van Aronskelken (Calla) nu had ik van mensen in de buurt die de Witte Aronskelk al jaren aan de voordeur staan hebben zaadjes mogen hebben, zo gezegd zo gedaan en beginnen zoeken hoe je ze zelf kan zaaien bij de meeste zoekopdrachten kreeg ik als resultaat dat je ze moest zaaien in een zakje met potgrond en ze in de ijskast kon leggen, +- 2 maand later zouden er knolletjes tevoorschijn komen die ja dan in potje kon planten, nu ben ik tot mijn eigen grote verbazing en mss betweter zoals ik soms ben gekomen dat wat ik geprobeerd heb ok mooi gelukt is met name ik heb een paar zaadjes in isimobakje gezaaid in zaai en stekgrond ook nog maar enkele weken gelden hoor en zaols jullie op de bijgevoegde foto's kunnen zien is mijn resultaat al de goed richting aan het uitgaan momenteel zijn er een 5 tal die nu al met klein groen kiempke boven komen en heb in het potje voorzichtig gekrabt met een mespuntje en er zijn er nog op komst zie hier mijn resultaat (binnenkort nieuwe foto's als ze groter zijn)



Groeten Da 8Ball ( Peter )

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 1 mei 2008 - 12:07
Wes80

Wes80

Peter,

Calla zou een koukiemer zijn. Waarschijnlijk hebben de zaadjes hun periode kou al gehad. Ik bijvoorbeeld haal de zaadjes in februari van de plant (bij rhodo en lavendel blijven ze eraan hangen). Of heb je ze in de koude gezet ? Buiten of op koude zolder ?

Of de calla is helemaal geen koukiemer.

Groetjes
Wes
donderdag 1 mei 2008 - 12:57
Peter Van Vreckem

Peter Van Vreckem

Peter,

Calla zou een koukiemer zijn. Waarschijnlijk hebben de zaadjes hun periode kou al gehad. Ik bijvoorbeeld haal de zaadjes in februari van de plant (bij rhodo en lavendel blijven ze eraan hangen). Of heb je ze in de koude gezet ? Buiten of op koude zolder ?

Of de calla is helemaal geen koukiemer.

Groetjes
Wes

De zaadjes stonden in plastiek doosje met dekseltje in de berging waar ook de wasmachiene en de droogkast dagelijks draait en waar het enorm warm is natuurlijk, en heb ze gezaaid in isimobakje waar de grond en de zaadjes ook warm zitten uiteraard maar ze staan op de lege slaapkamer op een stoeltje dus heb ik er ook het gissen naar hoe het komt dat ze zo mooi uitkomen
donderdag 1 mei 2008 - 13:14
Lorie

Lorie

Hoe neem je zaad van de witte aronskelk?

donderdag 1 mei 2008 - 13:15
Peter Van Vreckem

Peter Van Vreckem

Hoe neem je zaad van de witte aronskelk?




Als je hier http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&tid=9937 gaat kijken zie je meer info en foto


Groeten Da 8Ball ( Peter )
donderdag 1 mei 2008 - 14:12
Lorie

Lorie

Thx !
donderdag 1 mei 2008 - 17:51
Fons

Fons

Peter, de zaadjes zijn afkomstig van aronskelk "zantedeschia", het is niet nodig de zaadjes een koude behandeling te geven,enkel na het oogsten een paar maanden laten drogen, zaaien doe je inderdaad in een pot gevult met stekgrond die je afdekt met een folie zakje en warm en licht wegzet, na ong. 2 maanden verschijnen dan de eerste kiemen en dat verder kiemen kan van 4 tot 6 maanden duren totdat alle zaadjes gekiemt zijn.
Vanaf het kiemplantje een hoogte heeft van een 5tal cm kan je dit plantje voorzichtig losmaken en apart oppotten.
Voor meer info ga naar zoeken en voer aronskelk in, ge krijgt dan een schat aan informatie.
donderdag 1 mei 2008 - 21:38
Peter Van Vreckem

Peter Van Vreckem

Peter, de zaadjes zijn afkomstig van aronskelk "zantedeschia", het is niet nodig de zaadjes een koude behandeling te geven,enkel na het oogsten een paar maanden laten drogen, zaaien doe je inderdaad in een pot gevult met stekgrond die je afdekt met een folie zakje en warm en licht wegzet, na ong. 2 maanden verschijnen dan de eerste kiemen en dat verder kiemen kan van 4 tot 6 maanden duren totdat alle zaadjes gekiemt zijn.
Vanaf het kiemplantje een hoogte heeft van een 5tal cm kan je dit plantje voorzichtig losmaken en apart oppotten.
Voor meer info ga naar zoeken en voer aronskelk in, ge krijgt dan een schat aan informatie.


De zaadjes waren inderdaad goed gedroogd, ik heb ze zoals je kan zien in een isimobakje gezaaid en niet afgedekt gewoon boven op de logeerkamer gezet aan het raam, het is uiteraard van een winterharde Aronskelk waar ik een zaddoos afgehaald heb en die laten drogen heb, de bedoeling is als ze groot genoeg zijn ze wel buiten in de tuin te planten.

Groeten Peter
vrijdag 2 mei 2008 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon