menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia zaaien

Ga naar meest recente reactie

frankyd

Frankyd

Hallo, ik heb nu al twee maal brugmansia gezaaid als volgt: De zaadjes 1 dag in water , de tweede dag in vochtige stekgrond de zaadjes planten en op een warme plaats nabij een raam plaatsen. Na verloop zie je de plantjes groeien. Nu komt het: als die plantjes twee of drie blaadjes hebben en ongeveer 3cm groot zijn, sterven die in een paar dagen af. Ze krijgen op tijd water. Wat doe ik verkeerd of wie kan mij helpen hoe het beter moet aub? Dank
dinsdag 8 april 2008 - 22:25
cornelia

Cornelia

Ha Frankyd,

Ik weet het niet maar heb wel wat vragen die mogelijk het probleem kunnen verduidelijken;

* Staan de kiemplanten in de zon (Willen wel veel licht maar geen direkte zon)
* Staan ze niet te warm (als ze niet in de zon staan kunnen ze toch te warm staan b.v. bij de verwarming, na het kiemen kunnen de zaailingen een stuk koeler staan)
* Geef je niet te veel water? Hoe zien de stengeltje er uit (gedeelte wat in de grond zit)
* Krijgen ze lucht (zitten ze niet meer in een kasje of onder plastic of zo)

Enfin, dat zijn zo de dingen die ik kan bedenken.

groeten, cornelia
dinsdag 8 april 2008 - 22:51
frankyd

Frankyd

Beste Cornelia,

De kiemplanten staan in turfpotjes die in een isomobakje staan en dit op een in-vier-gevouwen handdoek op de radiator, dit op één meter van het venster. Er staat geen folie of kastje boven. Ik geef ze elke dag wat water, zodanig dat de grond nooit droog is. Toch moet ik ergens iets verkeerd doen blijkbaar. Maar wat?
Het eigenaardige is dat dit telkens zo gebeurd. Het zijn ook telkens verschillende zaden geweest, van verschillende herkomst.
dinsdag 8 april 2008 - 23:22
Lysianthus

Lysianthus

Nog ff geduld Frankyd, fastmario is de uitgelezen Brugmansiakenner bij uitstek, hij zal je bericht wel zien staan en reageren.
Enne................hartelijk welkom bij tuinadvies

woensdag 9 april 2008 - 00:10
Jonna

Jonna

Ik denk dat hier het antwoord is te vinden
null http://vzwflorama.be/Kuipplanten/Brugmansia/Kweken.htm
zondag 8 februari 2009 - 09:57
Esem

Esem

Alleen voortgaand op jou vraag denk ik dan je jonge kiemplantjes Te nat gehouden worden,vocht oké maar de jonge plantjes staan al vlug te vochtig.
dus wees zunig met water maar laat ze niet uitdrogen.
Eigenlijk beter ietjes te droog dan te nat.
Gr Eddy,
zondag 8 februari 2009 - 15:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon