menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gedroogde koemest korrel

Ga naar meest recente reactie

koen

Tekst aangepast

Koen

Gedroogde koemest in korrel wordt dikwijls gemengd met tuingrond om planten op te potten. In welke verhouding passen jullie dit toe?


Grtz, Koen
zondag 16 maart 2008 - 21:47
corrielat

Corrielat

Hallo Koen,

Mij is verteld dat je bij nieuw tuinaarde geen mest hoeft toe te voegen omdat deze genoeg meststoffen bevat voor de eerste tijd,
als dat niet zo is hoor ik dat graag van de echte kenners.
zondag 16 maart 2008 - 22:15
annd6

Annd6

Inderdaad, goede potgrond heeft genoeg meststoffen om te starten.
Ik doe per pot van pakweg 5 l toch een klein handje om er door te roeren maar zo dat de wortels er niet meteen inzitten, ik roer het er dieper onder.

Groetjes
Ann
zondag 16 maart 2008 - 22:45
rialle

Rialle

Hoe zie je dan of het goede potgrond is?
En waarom doe je er dan toch een handje koemestkorrels door?

Groetjes Rialle
zondag 16 maart 2008 - 22:53
annd6

Annd6

Goeie potgrond heeft een goede samenstelling en heeft ook iets dat het vocht vasthoudt.
Sommige soorten hebben ook een traagwerkende meststof.
Ik werk er nog wat koemest door , als ik verpot, zodat als ze groter worden en dieper komen met hun wortels wat extra voeding krijgen.
Zo kunnen ze zeker de eerste maanden voort.
zondag 16 maart 2008 - 23:00
koen

Koen

ik bedoel geen potgrond, maar tuingrond.


grtz, Koenv
zondag 16 maart 2008 - 23:05
rialle

Rialle

Gebruik jij tuingrond om planten op te potten?
Ik heb me al vaker afgevraagd of dat ook goed gaat.

Groetjes Rialle
zondag 16 maart 2008 - 23:31
koen

Koen

tuingrond gemengd met compost en zand, onder de verhouding zoals ik hier al regelmatig tegengekomen ben op het forum. werkt perfect,


Grtz, Koen
zondag 16 maart 2008 - 23:35
annd6

Annd6

Ik zou dan toch zeker compost toevoegen.
Ik denk dat André je wel de ideale samenstelling kan geven.
zondag 16 maart 2008 - 23:36
Jipken

Jipken

om ff verder te verdiepen of het volwaardige potgrond is met meststof ,zal het zeker vermeld staan op de verpakking zoals bv; Osmose en traagwerkend meststof voor 6 maanden toegevoegd !

grtz,
maandag 17 maart 2008 - 10:08
iecee

Iecee

ik gebruik goedkope potgrond en voeg erbij wat iedere plant nodig heeft
soms witte zand
of turf
of kalk
of terracottum
of kiezel
of compost
of mest
of kunstmest
maandag 17 maart 2008 - 23:32
Sunplant

Sunplant

Ik werk er nog wat koemest door , als ik verpot, zodat als ze groter worden en dieper komen met hun wortels wat extra voeding krijgen.

Nochtans bevatten koemestkorrels zo goed als geen voeding voor de plant, dus zal de plant normaal gezien ook wel toekomen met de meststof die tussen de potgrond is gedraaid.
donderdag 20 maart 2008 - 00:50
greener

Greener

Ook ik doe bij elke nieuwe plant in pot of volle grond wat koemest diep onderspitten.
Ik moet zeggen, kom een keer langs en bepaal zelf of het werkt

groetjes,

Greener
vrijdag 21 maart 2008 - 20:23
Sunplant

Sunplant

Dat de plant er beter van wordt, dat betwijfel ik niet, hoor.
Alleen zal dat positief effect eerder te wijten zijn aan het grondverbeterend vermogen van koemest (de grond wordt luchtiger en krijgt extra organisch materiaal), dan aan het meststofgehalte in de koemest.

Kippen- en duivenmest bevat aanzienlijk meer meststof, maar jammer genoeg is dat haast alleen stikstof...
zaterdag 22 maart 2008 - 13:03
greener

Greener

Daarom,

en bekijk nog eens de kosten van koemest en trek je conclusie.
Wil je echt iets wat in mijn ogen bizarre resultaten geeft denk dan aan Miracle Grow en aan superthrive.
Helaas zijn de kosten hiervan een stuk erger maar je hebt wel degelijk resultaat.
Doe met bv miracle grow+koemest nog steeds pompoenen kweken die niet zwaarder zouden mogen dan een kilo of 30.
In mijn tuintje zijn ze dan rond de 50 kilo geen uitzondering.
Dezelfde pompoenen (met het zaad van dezelfde pompoen) zonder bijvoegingen worden niet zwaarder dan een kilo of 20.

Greener
zondag 23 maart 2008 - 16:09
Silverke

Silverke

Hallo allemaal,
Ik zat hier zo te lezen over koemest onder je potgrond mengen.
Ik heb dat enkele jaren geleden ook eens gedaan, en binnen de kortste keren zat mijn hele living onder de vliegjes. Dus ik NOOIT meer,
maandag 24 maart 2008 - 00:37
koen

Koen

Denk niet dat je het best binnen gebruikt in je potgrond, hier heb ik het gemengd voor buitenplanten.
Greener, in welke verhoudingen of welke hoeveelheid pas je toe?


Grtz, Koenv
maandag 24 maart 2008 - 07:20
greener

Greener

Laat ik als eerste zeggen dat ik ook nooit koemest voor binnenplanten gebruik.
Op een pot van 5 liter met potgrond meng ik in de onderste lagen net boven de potscherven een kleine hand koemest.
Dat zal ongeveer een 5 eetlepels zijn.
Nooit geen problemen mee gehad en geweldige groei.
Succes!

Greener
maandag 24 maart 2008 - 16:20
Lorre

Lorre

Geen organische mest in plantgaten aanbrengen. De vertering van organische mest, compost en dergelijke vraagt veel zuurstof. Naarmate de bodem dieper wordt, zijn er veelal minder porien en is de luchtverfrissing ook minder goed. In de praktijk levert organische bemesting in plantgaten schade op aan bomen en struiken en dergelijke. Deze schade varieert van afsterven enerzijds tot geregelde insectenvraat anderzijds. Het is dus sterk af te raden. Aanvulling met organische stof kan een plantgat in armere, drogere grond verbeteren. Hier kan dan beter potgrond worden gebruikt, of een beperkte hoeveelheid volledig verteerde compost, die dan ook een grondgeur heeft en geen compostgeur meer.
zondag 23 mei 2010 - 14:57
Lorre

Lorre

Mijn excuses, 'k zal beter naar de datum kijken eer ik nog ergens een antwoord op geef. Shame on me!
zondag 23 mei 2010 - 19:18
Lorre

Lorre

Beste Parodias, niet iedereen kan even perfect (als jou) zijn. Je maakte je punt nu al meer dan duidelijk, waarvoor mijn dank. Wil je nog verder zeuren, ga gerust jouw gang, dit is mijn laatste reactie jegens jou in dit topic.

Zoals je misschien ook al -als attente lezer- opmerkte, werd ik vandaag (23 mei 2010) pas lid werd van dit forum. Ik struinde door de verschillende forum subcategorieen en kwam bij het topic gedroogde koemest korrel aan. Waarop ik antwoordde, doch blijkbaar niet geheel naar jouw zin, mij niet gelaten. Nog een prettige zonnige avond gewenst .
zondag 23 mei 2010 - 19:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon