menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

Ga naar meest recente reactie

arie_co

Arie_co

Hoe kan je zien of er slakken in je tuin zitten?
Ik had vorig jaar nog mijn zonnebloemen overgeplant in de tuin en binnen twee weken waren alle bladeren helemaal weggevreten door die (...) beesten .
Daarna gingen ze dood en dus een jaar zonder zonnebloemen.
Ik heb nu slakken korrels gekocht maar ik weet niet of mijn planten daar aan beschadigd kunnen raken als ik er water overheen gooi.
zondag 16 maart 2008 - 18:45
fastmario

Fastmario

kan geen kwaad voor de planten
maar vlug toepassen slakken zijn al aktief
beter aanpakken voor ze gaan kweken
zondag 16 maart 2008 - 19:04
Angelo

Angelo

heb gisteravond, met een potje dettolwater rond gegaan, en op een stukje van 30 op 30 cm, heb ik ongeveer 20 slakken afgehaald, ze eten gewoon de narcissen op, verschrikkelijk gewoon.

heb slakkenkorrels gestrooid, en als dat niet helpt, ga ik aan mijn opa zijn bier, dat helpt wel
zondag 16 maart 2008 - 22:32
Matabish

Matabish

je opa zal blij zijn, Angelo !!!!

Matabish.
zondag 16 maart 2008 - 23:13
Lino

Lino

met slakkenkorrels zie je direct 's anderendaags al of het werkt: de verslijmde slakken zie je liggen binnen de 30 cm.

een ingegraven bokaaltje met bier, daarin kan je ook zien wat je gevangen hebt. je zult ervan versteld staan!
lino
maandag 17 maart 2008 - 13:41
minouke

Minouke

Slakken laten slijmsporen na dat zelfs gedroogd nog zichtbaar zijn, zilverachtig en een wat blinkend in de zon, zo verraden ze hun aanwezigheid.
De korrels kunnen geen kwaad voor de planten, en zelfs niet voor vogels en andere dieren, zo staat het toch op de doos
maandag 17 maart 2008 - 15:45
iecee

Iecee

dan heb je slakkenkorrels van escargo want alle andere zijn wel schadelijk voor andere dieren, niet goed voor lijsters, padden en egels die slakken eten.
slakken komen tevoorschijn bij valavond en dan kan je ze vangen maar je moet er een beetje oog voor krijgen
ik gebruik een suikertang om ze vast te pakken en gooi ze in een pot heet zout water
je kan ze ook in bier gooien dan sterven ze nog een mooie dood
dronken
maandag 17 maart 2008 - 23:28
arie_co

Tekst aangepast

Arie_co

Oké bedankt allemaal voor jullie advies.
Ze kunnen die korrels toch ook laten staan en ze niet opeten of niet?
dinsdag 18 maart 2008 - 14:46
iecee

Iecee

nee er zit een lokmiddel in
de slakken dood maken is niet zo er want ze beginnen een plaag te worden

het verschil tussen ecologisch slakkenmiddel en giftige korrels is, dat de dode slakken blijven liggen en dat je daarmee de dieren vergiftigt die ze opeten en het niet vergiftige slakkenmiddel is dat de slakken terug in de grond kruipen en daar daar dood gaan zodat ze niet meer opgegeten worden.

er is wel nogal wat verschil in prijs maar als niet veel nodig hebt valt dat wel mee.
dinsdag 18 maart 2008 - 17:51
Lino

Lino


het verschil tussen ecologisch slakkenmiddel en giftige korrels is, dat de dode slakken blijven liggen en bij niet vergiftige slakkenmiddel is dat de slakken terug in de grond kruipen en daar daar dood gaan zodat ze niet meer opgegeten worden.

Dan weet je bij het nietgiftige slakkenmiddel niet echt of je er wel slakken mee gevangen hebt , ...moet je enkele weken wachten om te zien of de plantjes het beter gaan doen of niet.

Daarom zijn die bierpotjes zo interessant: het is niet giftig en je ziet wat je gevangen hebt
woensdag 19 maart 2008 - 17:01
Sunplant

Sunplant

heb slakkenkorrels gestrooid, en als dat niet helpt, ga ik aan mijn opa zijn bier, dat helpt wel

Als dat slakkenkorrels zijn van een deftige fabrikant, dan zullen die zeker hun werk doen.
Ik spreek alweer tegen mijn eigen winkel, maar je moet er niet al te veel van gebruiken! 4 à 5 korreltjes per m² is ruim voldoende.
Alleen raad ik iedereen aan om 2 à 3 weken na het strooien nog eens te strooien. Op die manier ben je er direct bij als de nieuwe generatie eitjes, die de slakken hebben gelegd, uitkomt.
donderdag 20 maart 2008 - 00:37
Rita1960

Rita1960

Hallo allemaal,

Waarom slakkenkorrels gebruiken? Je kunt veel beter 's morgens vroeg en 's avonds laat (tegen de schemering) de slakken gaan opzoeken en ze op een vriendelijke manier uit je tuin verwijderen. Ook de zogenaamde "milieuvriendelijke"slakkenkorrels zijn slecht. Als ze niet slecht zijn waarom gaan de slakken er dan aan dood??
Een oud middel bij ons in de omgeving: Een beetje zout op de slak gooien en het is gebeurd. Is miischein niet zo'n mooie dood als in het bier, maar zeer effectief. Bijkomend voordeel is dat de vogels deze slakken laten liggen.

met vriendelijke groet,

Rita
donderdag 20 maart 2008 - 18:56
annis

Annis

Zijn de slakken bij jullie dan al zo actief hier heb ik nog niets gezien.
donderdag 20 maart 2008 - 20:03
Rita1960

Rita1960

Hallo Annis,

Bij ons zijn de slakken nog niet echt actief. Enkel op mijn "landje"(moestuin) heb ik geconstateerd vanmiddag dat de smeerwortel was aangetast. Alle bladeren missen het bovenste topje. In mijn tuin thuis zie ik dat de grote huisjesslakken toch alweer naar boven komen. Heb al een stuk of 40 naar de overkant van de weg gebracht. Kunnen ze daar hun "nuttig"werk verrichten. ( Of door de lijster worden opgepeuzeld )
Maar wij zijn op onze hoede en blijven maar vangen en wegzetten. Anders houd ik geen hosta meer over.

groetjes,

Rita
donderdag 20 maart 2008 - 20:33
LauraK

LauraK

Zout op slakken strooien mag dan wel effectief lijken, de slakken sterven een langzame en vooral
pijnlijke dood. Wegzetten is de beste optie, als je het diervriendelijk bekijkt, maar dat is niet altijd
mogelijk: in mijn geval zou ik ruzie met mijn buren krijgen... Ik kies zelf voor de biervallen, waar
ik donker bier in doe. Wél even deels afdekken voor mijn katten, want die hoef ik nu ook weer niet
dronken binnen te krijgen!

Groeten van Laura.
vrijdag 21 maart 2008 - 08:06
Lino

Tekst aangepast

Lino


Waarom slakkenkorrels gebruiken? Je kunt veel beter 's morgens vroeg en 's avonds laat (tegen de schemering) de slakken gaan opzoeken en ze op een vriendelijke manier uit je tuin verwijderen.

Dan heb je enkel de grote exemplaren.

Hier zijn het vooral massa's kleine naaktslakjes ( 1 à 2 of 3 cm) die schade aanrichten. Die zie je niet zitten hoor tussen de planten.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Lino
vrijdag 21 maart 2008 - 08:55
iecee

Iecee

de goeie slakkenkorrels maken de slak dood door een enzym of zoiets waardoor ze niet meer kunnen eten daarvan blijven er geen resten van in de grond
even nazoeken bij eccostyle
zaterdag 22 maart 2008 - 09:37
iecee

Iecee

weet er soms iemand of kofiegruis werkt ik gebruik het in mijn bloempotten maat weet nog niet of het ech werkt.
zaterdag 22 maart 2008 - 09:45
sugar

Sugar

CITAAT:
">#666666;'>

Waarom slakkenkorrels gebruiken? Je kunt veel beter 's morgens vroeg en 's avonds laat (tegen de schemering) de slakken gaan opzoeken en ze op een vriendelijke manier uit je tuin verwijderen.

Dan heb je enkel de grote exemplaren.

Hier zijn het vooral massa's kleine naaktslakjes ( 1 à 2 of 3 cm) die schade aanrichten. Die zie je niet zitten hoor tussen de planten.

Lino


De zie je wel perfect zitten, als je weet hoe je ze moet zoeken.

Ik hou mijn hostaverzameling perfect slakkenvrij, en gebruik daarbij zo goed als geen verdelgingsmiddelen (alleen in het hele vroege voorjaar één keer EscarGo, maar zelfs dat laat ik dit jaar achterwege)

De slakken komen en masse tevoorschijn na een fikse regenbui. De eerste regenbui na een periode van relatieve droogte kan je dus slakken verzamelen à volonté. Neem een zaklamp en een potje alcohol, na enkele avonden zie je het aantal slakken zienderogen verminderen. Je kan ze trouwens ook horen eten (raspend geluid). Ik doe na een eerste regendag twee tot drie rondes.
Water geven doe je dus best 's morgens...anders creër je een nachtelijk paradijs voor de slakken (zowiezo nachtdieren)

Als je het allemaal wat makkelijker wil hebben , leg je een aantal slabladeren op de grond en giet je daar veel water over, de volgende morgen zitten die bladeren onderaan vol met slakken (ik gebruik ook appelsienschillen, bananenschillen, meloenschillen, courgette, ...)



zondag 23 maart 2008 - 23:42
Lino

Tekst aangepast

Lino

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>

Waarom slakkenkorrels gebruiken? Je kunt veel beter 's morgens vroeg en 's avonds laat (tegen de schemering) de slakken gaan opzoeken en ze op een vriendelijke manier uit je tuin verwijderen.

Dan heb je enkel de grote exemplaren.

Hier zijn het vooral massa's kleine naaktslakjes ( 1 à 2 of 3 cm) die schade aanrichten. Die zie je niet zitten hoor tussen de planten.

Lino


De zie je wel perfect zitten, als je weet hoe je ze moet zoeken.

De slakken komen en masse tevoorschijn na een fikse regenbui. De eerste regenbui na een periode van relatieve droogte kan je dus slakken verzamelen à volonté. Neem een zaklamp en een potje alcohol, na enkele avonden zie je het aantal slakken zienderogen verminderen. Je kan ze trouwens ook horen eten (raspend geluid). Ik doe na een eerste regendag twee tot drie rondes.
Water geven doe je dus best 's morgens...anders creër je een nachtelijk paradijs voor de slakken (zowiezo nachtdieren)

Als je het allemaal wat makkelijker wil hebben , leg je een aantal slabladeren op de grond en giet je daar veel water over, de volgende morgen zitten die bladeren onderaan vol met slakken (ik gebruik ook appelsienschillen, bananenschillen, meloenschillen, courgette, ...)

Goeie trucs.
En tussen de klimop, lukt dat dan ook?
dinsdag 25 maart 2008 - 08:19
iecee

Iecee

slakken eten geen klimop
dinsdag 25 maart 2008 - 20:25
Lino

Lino

slakken eten geen klimop

nee, maar ze wonen daar wel massaal
en elke narcis die daar in bloei komt wordt volledig afgeknabbeld.
woensdag 26 maart 2008 - 08:36
iecee

Iecee

ik heb vandaag slakkenkorrels gestrooid
en dat doe ik over drie weken nog eens
zodat ik ze een beetje voorben want als ze eitjes gaan leggen blijven ze om de drie weken een nieuwe lichting eieren leggen
en natuurlijk kan ze slakken korrels tussen je klimop strooien
slakken kunnen overal komen en ze hebben een goeie neus.
wat ik wel ens doe is de zijkant van een of ander weggooipotje-met deksel afsnijden, een beetje slakkenkorrels erin en dit op een donker koel plekje in mijn tuin zetten dan blijven de korreltjes droog en kunnen de vogels daar niet bij en de slakken wel.
groetjes inge
woensdag 26 maart 2008 - 11:25
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik vond deze originele slakkenval
http://tuinadvies.be/shop/product.php?id=77
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zelf heb ik nu ook een plastieken fles de bovenste trechter afgesneden en omgekeerd er terug ingeplakt (zoals voor een wespenval). daarin slakkenkorrels en dan plat neergelegd op de grond tussen mijn panten.
Gisteravond gedaan en deze morgen zitten er al 5 slakjes in
donderdag 27 maart 2008 - 08:27
printemps

Printemps

hallo

gezien op TV
om vogels te lokken dat insecten eten
koop meelwormen en gooi er af en toe een paar in uw tuin
dan zijn ze gewoon om bij U te komen eten en wie weet vinden ze dan ook wat slakken om op te eten

mvg
an
donderdag 27 maart 2008 - 15:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon