menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zeebonen

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

heeft er al iemand van zeebonen gehoord???
is een klimplant met hele grote zaden,heb er via vreekens zaden besteld en kreeg vandaag toe het zijn vier dikke ronde platte zaden die me van vorm en uiterlijk beetje aan labbonen doen denken...
tis een klimmer met (volgens mij) mooie en speciale bloemen.
op het internet vind ik niet bepaald veel info en bij afbeeldingen zie ik zowel fotos van zaad als van wat volgens mij zeekraal is..
wou wat meer info om succeskans hiermee te vergroten daar ik maar 4 zaden heb.....


dit zijn de zaden,er zit een stuk van 50 cent bij om een idee te hebben van de grootte..

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 14 maart 2008 - 11:33
annis

Annis

Centinel staat er geen Latijnse naam op het zakje van de zaden?
vrijdag 14 maart 2008 - 11:47
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

MUCUNA sempervirens...maar als ik daarop zoek zie ik wat anders....

er zijn een paar fotos die wel kloppen maar daar staat nergens de bloem
de roze bloemen waar een foto van verschijnt zijn het niet
en tis in het chinees of japans ....

dit is een foto van de peul:

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 14 maart 2008 - 11:53
annis

Annis

Het is heel verwarrend als je zeebonen intypt krijg je een hele andere naam en die bonen zijn ook groter. Dus het zijn niet die donker roze/purple achtige bloemen.
vrijdag 14 maart 2008 - 12:09
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

de bloemen zijn auberginekleurig....

GEVONDEN!!
[afbeelding verwijderd niet-https]

dit zijn de bloemen...
maar echt veel uitleg heb ik evengoed niet hiermee....
vrijdag 14 maart 2008 - 12:16
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

foto is niet te zien


dan maar via imageshack....even kijken wat dat geeft.

[afbeelding verwijderd niet-https]


gelukt!!

enne "orchideebonen"(vigna caracalla)..heb je daar al van gehoord? (besteld maar nog niet ontvangen)
vrijdag 14 maart 2008 - 12:21
Tine

Tine

Van zeebonen heb ik nog nooit gehoord en zeebenen bezit ik jammer genoeg ook al niet.



Tine
vrijdag 14 maart 2008 - 12:29
printemps

Printemps

cetinel

heb U gemaild

mvg
an
vrijdag 14 maart 2008 - 12:33
annis

Annis

Daar heb ik wel al van gehoord is ook al 'n keer besproken op het forum hier.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze heeft pachtige gedraaide bloemen.
vrijdag 14 maart 2008 - 12:38
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cetinel,
Deze klimmer wil warm staan, 18 graden. Ik heb ook de zaden dit jaar voor het eerst. Ik heb ze eerst een dag geweekt in water en daarna opgepot. Ik ben heel benieuwd. Zullen we elkaar op de hoogte houden? Groeten, Martje
vrijdag 14 maart 2008 - 13:02
cetinel

Cetinel

Cetinel,
Deze klimmer wil warm staan, 18 graden. Ik heb ook de zaden dit jaar voor het eerst. Ik heb ze eerst een dag geweekt in water en daarna opgepot. Ik ben heel benieuwd. Zullen we elkaar op de hoogte houden? Groeten, Martje


over dewelke heb je het martje,over de zeebonen of de orchideebonen??
ik heb ze daarnet te weken gelegd en zal ze morgen zaaien(zeebonen)
wanneer heb jij ze opgepot? ben benieuwd...
zou je die in een grote kuip kunnen zetten??
op de hoogte houden lijkt me een goed plan!!
vrijdag 14 maart 2008 - 13:05
LauraK

LauraK

Hallo Cetinel,

Mijn grootvader zaaide en kweekte vroeger allerlei tropische planten uit zaad -van hem heb ik vast en
zeker mijn liefde voor planten! Ik kan me herinneren dat hij een keer een soort zaden had, die sterk
leken op de zaden op jouw foto. Het bijzondere aan die zaden was dat ze alleen maar kiemden als ze
in zout water hadden gelegen: ze groeiden op tropische eilanden, en de zaden legden vaak hele einden
af in het zeewater, en blijkbaar heeft de evolutie daar toegeslagen. Maar ik weet dus absoluut niet meer
om wat voor plant het ging, en helaas kan ik het ook niet meer aan mijn grootvader vragen. De naam
'zeebonen' zou er wél mee te verklaren zijn!

In ieder geval veel succes en plezier met het opkweken ervan, en laat ons af en toe ook je vorderingen
maar eens zien! Prachtige bloemen trouwens, hoe de plant dan ook mag heten. Ik zou er ook als een
blok voor vallen!

Groeten van Laura.
vrijdag 14 maart 2008 - 13:21
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cetinel: Mucuma sempervirens. Het geslacht Mucuna omvat weelderige slingerplanten met grote vlinderbloemige bloemen. Vraagt humusrijke goed doorlatende bodem. Heeft veel ruimt nodig en moet worden gesteund. Dun te volle stengels uit (maar zover zijn we dus nog niet, eerst maar zien dat de zaden kiemen).
De tip van Laura is interessant om uit te proberen!
Groeten Martje
vrijdag 14 maart 2008 - 14:11
cetinel

Cetinel

ja ik ga er twee in zout water laten weken en dan zien welke het wel of niet doen....en of er verchil is in opkomst...
heb jij de zaden bijgevijld??
vrijdag 14 maart 2008 - 15:55
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nee, dat heb ik niet gedaan maar dat kun je met 1 zaad natuurlijk wel proberen, nu je toch aan het experimenteren bent
vrijdag 14 maart 2008 - 16:29
cetinel

Cetinel

wanneer heb je de zaadjes,heu zaden opgepot?
lees ergens op het net dat ze ongeveer een week na planten opkomen?? lijkt me snel met zo een harde schil
ik heb ze toch maar gevijld en liggen nu in water,straks planten maar en zien wat het geeft.
zondag 16 maart 2008 - 08:57
Detuinenindemen

Tekst aangepast

Detuinenindemen

Het is een week geleden dat ik ze heb opgepot. Het lijkt me inderdaad niet waarschijnlijk dat zulke dikwandige zaden zo snel zouden kiemen. Andere zaden kiemen nu al wel: tomaten, Cosmea, Cleome, lablab (niet geweekt) en courgette. De zeebonen zijn dus niet de eerste maar dat had ik ook niet verwacht.
zondag 16 maart 2008 - 14:56
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cetinel
http://://www.seabean.com/grow/index.htm

Het daagt uit tot verder zoeken. Ik heb nu gelezen dat de harde schil van de zaden wordt beschadigd door dieren die het zaad proberen op te eten. Als dat opeten lukt, is het einde verhaal maar vaak lukt het niet maar is er wel een beschadiging van de harde buitenkant. Daar kan dan vocht doorheen en dan kan het zaad kiemen.
De zaden heb ik nu uit het potje gehaald.
Ik heb dat mishandelen van het zaad nagebootst: met bijtel en hamer er op geslagen. Het valt nog niet mee maar op den duur ontstaat een klein gaatje.
Drie zaden heb ik na de beschadiging in gewoon water gelegd en volgens de bijgevoegde url moet het zaad binnen een etmaal opzwellen. Een zaad heb ik in zout water gelegd. Je ziet kleine belletjes door de gaatjes in het zaad!
Na 24 uur moet het gezwollen zaad opgepot worden en dan zou het na een week moeten kiemen.
Er zijn overigens ook veel andere Mucuna's, sommige hebben zaad in de vorm van een hamburger en worden dan ook hamburgerzaad genoemd.
wordt vervolgd....Groeten Martje
maandag 17 maart 2008 - 10:50
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ha martje!!
bovengenoemde was ik ook tegengekomen en dat wou ik hier zetten,maar je was me al voor!!
ik heb de zaden dus maar met een hamer en een spijker(geen bijtel hier)bewerkt dat er een paar gaten ontstonden(enkel in het donkerbruine harde vel!!)
daarna heb ik ze in gewoon water gelegd(eerst had ik er twee gewoon te weken gelegd in kraantjes en 2 in zout water)
later kwam ik dat artikel tegen....in het artikel hebben ze het over zoet water dat door de schil bij de kern moet kunnen....
zaden hebben ongeveer 24 uur in water gelegen en toen was de schil eerder leerachtig(niet meer zo ongelooflijk hard dus)en volgens mij waren de zaden groter gezwollen!!??
en laten we nu maar hopen dat het lukt!!!


eu de url werkt niet.......
maandag 17 maart 2008 - 11:04
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

martje is het bij jou gelukt met de zeebonen??
bij mij kwam er niks op,na controle waren er al zeker 2 volledig verrot en een ziet er ook uit alsof ie aan het rotten is....
van de vierde weet ik het niet zeker en die heb ik dus maar gelaten,maar heb er een hard hoofd in....
wel jammer.
donderdag 10 april 2008 - 08:25
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cetinel, Ik kon het ook niet laten en ben gaan controleren. Ook bij mij was er 1 zaad verrot. Dat weken in water is denk ik al snel te lang. Een was gezwollen en aan 1 zat een klein spruitje, uitlopertje. Misschien heb ik het uitlopen daardoor wel verstoord. Ik hoop dat die nog uitkomt maar er gebeurt niet veel tot op heden. Ja, jammer maar het blijft wel een uitdaging.
Hoe gaat het met jouw andere zaad? Had je niet Vigna?
Groeten Martje
donderdag 10 april 2008 - 09:11
cetinel

Cetinel

de vigna heb ik nog niet ontvangen,ik ga er vanuit dat die iets makkelijker te zaaien zal zijn omdat ie een beetje zoals een erwt is.....???
jij hebt tenminste al 1 met een spruitje,mischien groeit ie wel verder,en ander heb je die andere nog!
veel geluk ermee!! hoop dat het lukt.
donderdag 10 april 2008 - 09:14
cetinel

Cetinel

vandaag:

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 14 april 2008 - 07:43
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Mag ik je alvast feliciteren? Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
maandag 14 april 2008 - 08:18
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

das dus de enige van de vier die er nog is,bij jou nog niks??
wat ik me nu afvraag is: tis een klimmer,maar geen eenjarige..
lees dat ie in junnan groeit,vraag me dus af of het wat vorst kan verdragen of toch zeker niet??
dus is het een kuipplant,of kun je uiteindelijk in volle grond zetten??


ow,beetje hierboven staat dat ze 18 graden nodig hebben....niet goed gelezen
maandag 14 april 2008 - 08:24
annis

Annis

Waw Centinel gefeliciteerd. Altijd weer een hele verrassing als de zaden gaan kiemen vooral als het om aparte soorten gaat.
maandag 14 april 2008 - 16:59
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cetinel, Ik heb er nu ook eentje boven de grond, nog wat aarzelend en erg fragiel en bleker dan bij jou MAAR TOCH!!
donderdag 17 april 2008 - 19:02
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

tof!! leuk hoor
gaat snel vind ik eens die opkomt e mijne is ondertussen al 6 cm hoog,maar enkel een stengeltje nog met de aanzet voor blaadjes opzij en bovenaan...

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 18 april 2008 - 08:38
cetinel

Cetinel

zaadjes voor de vigna caracalla ontvangen!
zaterdag 19 april 2008 - 11:12
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Succes met zaaien Cetinel, ik ben heel benieuwd hoe de Vigna zal kiemen. Ondertussen heb ik twee ontkiemde zeebonen, 1 was verrot en nummer 4 heeft geen schil meer.
zaterdag 19 april 2008 - 12:14
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

heb net de vigna gezaaid,lijken echt op boontjes maar dan kleiner(ongeveer halve cm doorsnee)
hopelijk kiemt dat ook wat goed.
de zeeboon is ondertussen weer wat langer en doet zijn naam van klimplant al eer aan: slingert zich rond een stokje.
hoe groot is de jouwe ondertussen want dat gaat toch echt wel snel,leuk zeg dat er bij jou 2 het hebben gehaald!!
maandag 21 april 2008 - 11:52
cetinel

Cetinel

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 21 april 2008 - 12:06
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Zo wat groeit die goed zeg! Bij mij zijn er twee onooglijk kleine plantjes, je kunt wel zien dat ze hetzelfde zijn als bij jou in de zin dat het een roodachtig stengeltje is, zonder blaadjes nog. Ik wacht af...
Als ze eenmaal aan de groei zijn, lijkt het dus snel te gaan.
Overigens is een zaad die ontkiemt is, in zout water geweekt en een andere niet. Het lijkt niet uit te maken. Volgende keer ga ik wel korter weken om het verrotten te voorkomen. We houden het bij he, ik vind het leuk om het van jou te volgen. Groeten Martje
maandag 21 april 2008 - 12:29
cetinel

Cetinel

ja,das wat ik ook dacht: als het korter had geweekt waren die andere mischien niet verrot..
nou ja,ik heb er in ieder geval 1
het sprietje kwam tevoorschijn naast de "boon" en niet van in het midden,ik dacht eerst dat er iets anders uitkwam en wou het uittrekken maar het zat precies goed vast.b
heb toen beetje grond weggedaan en zag dat het de zeeboon was,dan maar snel afgebleven.
ik dacht dat de zaadlobben omhoog zouden komen....maar die zitten nog stevig in de grond.
laat je ook fotos zien van jouw plantjes??
maandag 21 april 2008 - 16:01
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Zodra het kan, maak ik foto's. Mijn toestel maakt van heel dichtbij wazige foto's en omdat de plantjes zo klein nog zijn, zal ik wel heel dichtbij moeten fotograferen. Maar ze komen hoor, de foto's. De plantjes zijn nog geen centimeter groot.
Het kiemplantje ontstaat aan de zijkant van de boon, dat zag ik bij het controleren. Het gaat met een klein bochtje omhoog en er gaan worteltjes omlaag. De zwarte schil verdwijnt langzaam ook. Ik heb nu nog een niet-ontkiemde boon, geheel zonder de schil en met een verdikking aan een zijkant. Wie weet, dat daar ook nog iets uitkomt. Maar twee vind ik ook al heel mooi.
Gelukkig stond je niet met een uitgetrokken plantje in je handen, hahaha, dat zou wel erg zijn.
maandag 21 april 2008 - 16:13
cetinel

Cetinel

ja dan was ik wel heel kwaad op mezelf geweest hoor!
ik ben ook dringend toe aan een nieuwe digi,deze trekt enkel nog fotos op automatische stand,de rest kan je niet meer doordraaien,ik kan dus ook geen macro of zo maken en vaak stelt ie dan scherp op iets anders dan wat ik wilde...
maarre nu effe geen centjes,dus dan maar met de ouwe doen...
maandag 21 april 2008 - 16:18
cetinel

Cetinel

puur uit nieuwschierigheid omdat ik vond dat het precies wel érg snel gaat nu, had ik gisteren het stokje met zwarte stift gemerkt tot waar het plantje nu kwam.
dat deed ik gisteravond rond de tienen....
nu is die iets meer dan 2 cm boven het merkteken "gedraaid" dus de stengel is meer dan 2 cm langer geworden op nog geen 24 uur
nu vraag ik me af of dit wel normaal is,straks gaat dat een lange dunne spriet worden die uiteindelijk doodgaat,daarom had ik aan jou(martje) gevraagd hoe ver het met die van jou was gesteld,of die ook zo snel groeiden........
hij staat in de veranda nu waar het s'nachts nog flink afkoelt en met dit mooie weer overdag wel lekker opwarmt....
licht heeft het in ieder geval genoeg.
zou het een idee zijn om te toppen?? maar dat wil ik precies weer niet riskeren omdat ik er maar 1 heb...
dinsdag 22 april 2008 - 16:13
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cetinel, Bij mij zijn ze nog geen milimeter gegroeid. Ze staan bij mij in een kas, die alleen wordt verwarmd als het onder de 5 graden wordt. Overdag wordt het goed warm maar er wordt stevig gelucht. Lijkt me heerlijk voor een zeeboon maar groeien ho maar. Ik denk dat bij jou de groei ook ineens is gekomen. Toppen zou ik niet durven, er zitten nauwelijks blaadjes aan. Ik denk dat het wel een lange spriet wordt maar niet dat hij dan dood gaat. Ik zou nog even wachten tot je iets doet. Zo dadelijk sta je met een afgetopte plant die niets meer doet en kun je jezelf wel voor je hoofd slaan.
dinsdag 22 april 2008 - 18:10
cetinel

Cetinel

foto genomen deze ochtend om zeven uur(woensdag 23 april)
streepje getekend maandagavond om 10 uur(21 april 2008)
er komt ondertussen ook een blaadje aan(diep ingesneden,bestaat uit drie "vingers" zeg maar...
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 23 april 2008 - 07:50
cetinel

Cetinel

een week later,na het merken is de plant 33 cm langer geworden!!!
van maandag tot maandag 33 cm is toch wel heel veel groei vind ik
de blaadjes beginnen zich nu ook te vormen en ik ga maar es grotere bamboestokken halen want deze is duidelijk niet groot genoeg..............
ofwel mischien zuilvormig gaas doen zodat ik die wat meer rond kan draaien en dat ie niet gelijk de hoogte inschiet?? ideeen en tips altijd welkom!!!!
maandag 28 april 2008 - 08:53
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou bij mij zijn de twee niets gegroeid! Het is wel een verschil zeg. Praat jij er heel lief tegen? Ik heb er een hard hoofd in want het puntje is een beetje bruin. Er lijkt zich wel een klein blaadje te ontvouwen en dat was bij jou pas wat later. Je idee van gaas is niet gek want anders kun je met een dergelijke groei nooit genoeg lengte aan stokken vinden. Als je voor mij nog een tip hebt om mijn boontjes de lucht in te krijgen, hor ik het graag!
maandag 28 april 2008 - 09:35
cetinel

Cetinel

een tip geen idee,als ik het zo lees zitten ze ideaal in die kas.....
ik weet het ook niet hoor,ze zit in gewone potgrond,krijgt voorlopig nog geen voedsel en verder doe ik er niet veel aan,behalve elke keer weer kijken hoever ie is gegroeid van het merkteken...
mischien kun je het binnen op een vensterbank proberen?? maar ja als de nachttemperaturen te laag zouden zijn,zou de mijne het ook niet moeten doen want die staat ook onverwarmd...en de deur staat vaak open,bovendien heb ik gelezen(in het engels)dat het beter is dat ze s'nachts wat koeler staan en overdag lekker warm,daar is allemaal al aan voldaan bij jou...
ik denk dat ik dan maar in een heel grote pot ga zetten met gaas en die daarrond ga leiden...
en als ie te hoog begint te worden ga ik toch wel toppen hoor!
maandag 28 april 2008 - 09:46
acanthus

Acanthus

heeft er al iemand van zeebonen gehoord???
is een klimplant met hele grote zaden,heb er via vreekens zaden besteld en kreeg vandaag toe het zijn vier dikke ronde platte zaden die me van vorm en uiterlijk beetje aan labbonen doen denken...
tis een klimmer met (volgens mij) mooie en speciale bloemen.
op het internet vind ik niet bepaald veel info en bij afbeeldingen zie ik zowel fotos van zaad als van wat volgens mij zeekraal is..
wou wat meer info om succeskans hiermee te vergroten daar ik maar 4 zaden heb.....


dit zijn de zaden,er zit een stuk van 50 cent bij om een idee te hebben van de grootte..

[afbeelding verwijderd niet-https]
Hallo, ik ben nieuw en las al zoekende over informatie naar zeebonen jouw bericht. Ik heb ze vorig jaar óók bij Vreekens gekocht. Er gebeurde niets. Ik wilde ze nog in zout water leggen maar was ze vergeten. Tot mijn verbazing zijn ze - na een hele winter buiten, verwaarloosd in een hoekje te hebben gestaan- gaan kiemen! De bonen voorzichtig uit het oude zaadgrond potje gehaald en in goede aarde gezet. De wortel is al bijna 10 cm lang en de kiembladen gaan langzaam open. Het kan dus echt!!!
Véél plezier en succes!
Karin
woensdag 30 april 2008 - 08:18
cetinel

Cetinel

hee wat tof!! jij ook veel succes hé,en laat je weten hoe het verder gaat??
groetjes
woensdag 30 april 2008 - 08:24
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Acanthus welkom op het forum en in het bijzonder welkom bij de zeebonenclub. Hopelijk gaat het bij jou voorspoediger dan hier. Het lijkt er wel op te duiden dat de zaden een koudeperiode voor het kiemen fijn vinden. Succes met de opkweek en net als Cetinel hoor ik graag hoe het verder gaat!
woensdag 30 april 2008 - 11:05
LauraK

LauraK

Ik sluit me maar even aan bij dit topic over zeebonen (en orchideebonen): gisteren heb ik de zaden
van de Vigna caracalla gekregen, en die liggen dus nu lekker een dagje in bad. Omdat er in
eerste instantie iets misgegaan was, mocht ik van de verkoper gratis nog iets kiezen uit hun aanbod.
Ik heb gekozen voor zaden van de Strelitzia regina 'Dwarf', een klein blijvende paradijsvogelbloem.
Ikke helemaal blij...

Groeten van Laura.
donderdag 8 mei 2008 - 10:11
cetinel

Cetinel

ben toch wel benieuwd hoe het nu verder gaat met jullie zeebonen hoor!!
dinsdag 13 mei 2008 - 10:38
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cetinel metde mijn gaat het niet zo goed. De topjes zijn in de kas verbrand. Feitelijk zijn ze dus getopt en daarna is er eentje dood gegaan en de andere is nu gaan vertakken maar blijft onder 1 cm. Zodra (als) deze te fotograferen is, doe ik dat hoor.
dinsdag 13 mei 2008 - 10:54
cetinel

Cetinel

o das jammer zeg!!
maar ik denk dat die wel verder zal groeien hoor!
sinds ik de mijne rond het gaas laat groeien groeit ie minder,niet echt,maar omdat ik die steeds zelf langs onder vastzet zodat die niet direct naar boven groeit lijkt het of die minder snel groeit,maar doet toch 2 cm per dag hoor!! ik moet zeker om de andere dag zelf vastzetten of hij is weer te ver naar boven vastgezet omhoog....
dinsdag 13 mei 2008 - 11:05
cetinel

Cetinel

ik vraag me toch af hoe het met die van acanthus is gesteld!
beetje van elkaars ervaringen delen he!!
dinsdag 13 mei 2008 - 11:11
LauraK

LauraK

Hallo Cetinel,

Hoe is het eigenlijk met jouw orchideebonen (Vigna caracalla) gegaan? Zijn er bloemen aan gekomen?
Bij mij is de plant nooit hoger geworden dan zo'n 30 cm, en de groei leek te stagneren. De plant leeft
nog wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik ga binnenkort alle oleanders, brugmansia's e.d.
in de schuur zetten om te overwinteren, en zet de Vigna caracalla er maar bij, in de hoop dat het
volgend jaar wél gaat lukken.

Groeten van Laura.
vrijdag 24 oktober 2008 - 12:35
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

hoi laura,mijn vigna heeft heel de schutting begroeid! toch heb ik hem paar weken terug rigoreus uitgetrokken!!
mijn zaadjes kwamen van bij vreeken,en blijkbaar hadden ze verkeerdelijk een wilde vorm opgestuurd die bijlange niet mooi zou bloemen,dat klopte want ik had mini blommekes van nog geen halve cm...
ruiken deden ze ook al niet,waren gewoon een mini peulvruchtbloemeke in een vale rose kleur.
iedereen die via vreeken zaden had besteld krijgt later de juiste stond in hun nieuwsbrief,maar daarvoor moest je wel zelf contact opnemen(dat ik dus deed door een mail)

mijn zeeboon die eerst mooi groeide,later bladval kreeg zat gewoon buiten tot voor een paar dagen
wou hem wegkieperen(is nog maar een onooglijk sprieteke)maar besloot nog een kans te geven
uitgegraven en terug in een kleine bloempot gestoken(15 cm doorsnee)en binnengebracht: en nu komt er aan dat sprietje opnieuw een blad!!niet te snel opgeven dus!!
ik ga nu proberen om die op een koele lichte plek te overwinteren vorstvrij,en dan zien we volgende lente wel weer!
vrijdag 24 oktober 2008 - 13:02
LauraK

LauraK

Hallo Cetinel,

Dank voor je uitgebreide antwoord! Inderdaad is geduld het kernwoord hier, dat blijkt wel...

Ik hoop dat ook jouw zeeboon goed de winter doorkomt, zodat we in het voorjaar met een soort
voorsprong kunnen starten.

De zaden van de Strelitzia, die ik er als compensatie bij kreeg, zijn voor 60% opgekomen, oftewel
3 van de 5. Het zijn nog kleine plantjes, maar ik weet dat het een aantal jaren kan duren vóór die
plant gaat bloeien. Ik begon al te denken dat de orchideeboon ook zo'n laatbloeier was!

De andere zaden, die niet opkwamen, heb ik gewoon in de potjes laten staan, want op het forum
heb ik wel meer verhalen gelezen over zaden die pas na een lange tijd uitkwamen. Zolang er niets
wegrot, is er nog hoop!

Groeten van Laura.
vrijdag 24 oktober 2008 - 13:21
cetinel

Cetinel

gewoo laten staan dus! heb jij de zeeboon ook? en hoe doet die het(in geval je hem hebt)?
tips en of ideeen?
vrijdag 24 oktober 2008 - 13:29
Elisabeth1

Elisabeth1

Ik heb jullie advies nodig.
Mijn Mucuna Sempervierens planten zijn ziek. Bij het puntje van zijn blaadjes begint roestig worden, bruine roestige vlek trekt heel langzaam verder.
Wat zou dit nou kunnen zijn? Hoe kan ik het behandelen (zonder chemicaliën)?

Bloemen & Planten

maandag 20 februari 2023 - 16:28
Elisabeth1
maandag 20 februari 2023 - 16:29
Elisabeth1
maandag 20 februari 2023 - 16:29
Elisabeth1

Elisabeth1

Foto 4.

Bloemen & Planten

maandag 20 februari 2023 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon