menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Anti-worteldoek verhindert groei van kleine planten

Ga naar meest recente reactie

acoppens

Acoppens

Hallo,
Kan iemand me helpen ? In 2004 liet ik mijn tuin volledig heraanleggen.
De tuinaanlegger raadde me aan om anti-worteldoek te gebruiken.(tegen het onkruid)
Hoe is de toestand nu ? De grotere planten doen het goed,MAAR de kleinere planten zijn bijna allemaal afgestorven.Erodium variabile,Tradescantia,Salvia nemorosa,Delphinium ,Nepeta musinii,Nepeta subsessilis,Lupinus , allemaal mislukt !!
Kan het dat de anti-worteldoek hiervan de oorzaak is ? (Gisteren heb ik een deeltje anti-worteldoek weg genomen en de grond hieronder was geel,effen,glad en hard.)
Groeten,
AC
zondag 9 maart 2008 - 17:12
cornelia

Cornelia

Hoi,

Ik weet het antwoord niet direkt maar ik heb wel ervaring met een groot gedeelte wat afgedekt was met anti-worteldoek. De grond daar onder zag er niet echt gezond uit, ongeveer zoals u beschrijft. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit voor kliene plantjes merkbaar is. Anti-worteldoek gebruikte ik alleen maar voor kleine stukjes (b.v. aardbeienveldje of voor een stuk grond waar ik nog geen andere oplossing voor had en waar ik niet iedere keer bij kon om onkruid te ruimen. Juist door hoe de grond er onder dat grotere stuk uitzag ben ik niet zo enthousiast over worteldoek, het lijkt toch als of de grond verstikt raakt.

Het is toch de bedoeling dat er niets groeit waar dit doek ligt dus je moet altijd ruimte maken voor iets wat er wel moet groeien. Mogelijk zijn die ruimtes voor de kleinere planten te klein waardoor hun wortels (die meer aan de oppervlakte liggen) denken, "He hier ligt anti-worteldoek dus ga ik maar dood".

Groeten, cornelia


zondag 9 maart 2008 - 17:51
acoppens

Acoppens

Cornelia,
Inderdaad,de grond daaronder ziet er niet echt gezond uit en dat is nog zacht gesteld !
Alvast bedankt voor jouw antwoord.Groeten,
AC
zondag 9 maart 2008 - 19:28
bunnygarden

Bunnygarden

oei, wat lees ik nu.
Heb pas een volledige rol gekocht .
Over welke soort doek heb je het dan?
Geweven pvc , van die zwarte?
De meer stofachtige ,bruine dunne doek?

Zou dat ook graag gelegd hebben , in grote tuin die nog in aanleg is.
Rond mijn aangeplante bomen heb ik een laag papier gelegd met daarop boomschors.

Groeten.
woensdag 12 maart 2008 - 19:27
u857287

U857287

dag bunnygarden

in onze tuin hebben wij enkele jaren ook lagen papier gelegd met boomschors erbovenop. Na een korte tijd vloog het papier u rond uw oren, was ook niet ideaal.

groeten



lieve
woensdag 12 maart 2008 - 21:22
acoppens

Acoppens

Dag bunnygarden ,
Ik heb deze vraag ook eens aan "groene vingers" voorgelegd.
Zie hierna hun antwoord :

Anti-worteldoek is ok voor bv. een berm of helling die je vol zet met
een groenblijvende bodembedekker zoals klimop, of met een eensoortige
struikbeplanting zoals bottelrozen e.d.
Maar in een border is het niet goed, zoals je hebt gemerkt.
Met kleinere planten krijg je gegarandeerd problemen, toch zie ik
nog regelmatig nieuwe tuinen waar zo'n doek wordt toegepast. Zonde.

De bodem onder het doek wordt snel ziek omdat hij te weinig droogt
aan de oppervlakte, de capillaire werking is gestremd, schimmels
kunnen zich beter ontwikkelen, enz. enz.
Ook zuurstof is erg belangrijk in een gezonde bodem! En een anti-
worteldoek verhindert juist een goede natuurlijke beluchting. De
grond eronder wordt dus echt wel ziek, slemt dicht, voert het water
niet goed meer af, met alle gevolgen vandien voor de planten.
Je doet er beter aan de bodem van in het begin goed te bewerken,
eventueel een behandeling te geven tegen onkruid, en dan de bovenlaag
van de bodem regelmatig te luchten met een drietand of een schoffel. Op die manier heb je in het voorjaar wel wat werk, maar in de zomer
kan je van je mooie planten genieten.
Dus als ik je een goede raad mag geven: gebruik geen anti-worteldoek
voor kleine planten. Spijtig van de kosten, maar weg ermee."
Mvrgr
Dries (AC)
donderdag 13 maart 2008 - 11:04
jdcoster

Jdcoster

Echte tuiniers gebruiken een schoffel en een hark. Ze beginnen met de tuin grondig onkruidvrij te maken en grijpen tijdig in als er ongewenste planten in op komen.
Dat is de enige manier, sinds de schepping al.
Al het andere is in het leven geroepen door mensen die aan luie tuiniers flink geld willen verdienen.
Je moet ook maar eens de tuinman zijn die een grondige renovatie moet uitvoeren van een tuin waar je voorganger worteldoek tussen de struiken heeft gebruikt. Het is niet alleen slavenarbeid, maar je kunt ook maar weinig planten redden. In het gemeentelijk groenafvalpark ziet men je dan ook niet graag komen met zwarte vodden tussen de wortels geweven.
Ik verafschuw antiworteldoek al even erg als de vuilspuiters die in dit seizoen hectaren landbouwgrond oranje kleuren met hun Roundup, al weer ... om het onkruidvrij te maken.


vrijdag 14 maart 2008 - 00:38
vliegertje

Vliegertje

Is worteldoek op helling geschikt om te vermijden dat modder boj felle regenval wegvloeit?
woensdag 27 maart 2019 - 22:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon