menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid tussen aardbeien

Ga naar meest recente reactie

Eadwine

Eadwine

Ik heb nu ieder jaar weer kweetnie hoeveel onkruid en gras tussen mijn aardbeien.
Het onkruid groeit sneller dan ik het kan uitdoen.

Weet er soms iemand een soort lage bodembedekker die vlug groeit maar toch de aardbeien niet stoort?
Of een andere oplossing?

Ik ga het het binnenkort terug volledig omspitten om het onkruid weg te krijgen zodat mijn 'fraisen' eens weer zichtbaar staan.

groeten,
Edwin.
maandag 3 maart 2008 - 19:31
lentemode

Lentemode

Hallo Edwin,

Ben je allergisch voor STRO of zwarte plasticfolie ?

Groetjes,
Mia
maandag 3 maart 2008 - 19:47
Sandy

Sandy

of misschien kan je cacaodoppen of houtschilfers of zoiets gebruiken. Bodembedekkers gaan denk ik na een tijdje je aardbeien overwoekeren en dan heb je hetzelfde probleem als nu.
maandag 3 maart 2008 - 19:50
Eadwine

Tekst aangepast

Eadwine

Mia, ik strooi elk jaar stro rond mijn aarbeien zodat de aarbeien niet rotten op de grond maar het helpt totaal niet tegen het onkruid.
En plastic folie is ook niet zo goed omdat dan die uitlopers van de aarbeien niet kunnen groeien waar ze willen en uitbreiden.

Ik heb ook al eens cacaodoppen geprobeert en na de eerste regen waren deze een grote moes en het onkruid kwam er na een tijd ook door, alsook gewone houtschilfers.

sandy, ik denk dat je gelijk hebt dat een bodembedekker de aarbeien zullen overwoekeren.
maar het zou dan wel een mooier zicht zijn dan nu.

ik zal nog eens goed nadenken en anders kan ik terug houtschilfers doen hé, dat is nog het beste

groeten,
Edwin.
maandag 3 maart 2008 - 20:32
cornelia

Cornelia

Ha Edwin,

Hoe los je het gras en onkruid probleem op in andere borders (of groeit daar bij jouw geen onkruid en zo, nee, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.?)

Ik zette de aarbeien altijd in worteldoek en uitlopers hield in in het oog en als ze ergens gingen wortelen maakt ik daar een gat bij in het worteldoek.

Een aarbeien veldje zo om de paar jaar eens verversen kan nooit geen kwaad.

groeten, cornelia
dinsdag 4 maart 2008 - 20:08
Eadwine

Tekst aangepast

Eadwine



In mijn andere borders gebruik ik ook grote houtschilfers en het onkruid komt daar ook wel door.
Maar dit vindt ik niet zo vervelend dan bij mijn aardbeien.

Ik zal mss toch maar eens uitkijken naar een stuk worteldoek,denk ik (mia had het ook al voorgesteld),
En inderdaad, zoals je zegt, hier en daar een gaatje bijmaken.


Cornelia, je hebt mijn gedachten (misschien) wel veranderd.

groetjes,
Edwin.
dinsdag 4 maart 2008 - 20:32
printemps

Printemps

hallo

sommige soorten onkruid priemen door de zwarte plastiek door
zeker dat gras met van die lange wortels
mijn ouders noemen het paaigras(peengras?)

mvg
an
zaterdag 8 maart 2008 - 16:49
Eadwine

Eadwine

Bedoel je Raaigras??

Ik weet nog altijd niet of ik zo'n plastic ga leggen, ik denk van niet.
want zoals je zegt An komen er zowiezo nog planten door.
Ik zal maar gewone houtschilfers leggen.
Dit is nog het mooiste.

vr grtn,
Edwin.
zaterdag 8 maart 2008 - 18:16
cornelia

Cornelia

Ja maar je moet ook geen plastic nemen maar van dat geweven doek (zwart met vaak een gekleurde streep in een groot blok of ruit patroon) Hier komt geen onkruid door. Als je hier gaten inmaakt voor je aarbeien planten en later eventueel gaten bijknipt voor je uitlopers kun je toch zeker 5 of 6 jaar vooruit. Als je het niet zo mooi vind kun je nog stro tussen de planten leggen (voor het zicht) Je kunt hooguit eens een onkruidje tegenkomen door het plantgat zelf, dus direkt bij je aardbeien maar dat is zo opgeruimd. Voor de rest garandeer ik je dat je geen last van onkruid zult hebben.

groeten, cornelia
zaterdag 8 maart 2008 - 20:31
iecee

Iecee

dat geweven pastic heet antiworteldoek en je koopt het per meter bij doe -het- zelfzaken maar er groeien wel plantjes op als er aarde op terecht komt, maar verder het is wel ideaal spul want het water loopt er doorheen en je grond blijft vochtig.
maar als je aan dennennaalden kan komen is dat nog beter, want de aardbeien krijgen een lekkere smaak en het houdt de slakken weg, en de grond onkruidvrij.
zondag 9 maart 2008 - 10:26
Eadwine

Eadwine

Nu ben ik toch wel weer aan het twijfelen hoor
Ik zal eens zien hoeveel zo'n worteldoek kost en dan zal ik wel beslissen.

Ik ga nog niet direct beginnen met mijn aardbeien door het slechte weer.
Dus ik heb nog wel tijd.

Ik heb nog nooit gehoord dat je dennenaalden kan leggen tussen de aardbeien.
Wordt de grond dan niet te zuur??, of is dit juist goed?

Ik vind het nochtans wel een goed idee.

groetjes,
Edwin.
zondag 9 maart 2008 - 16:56
iecee

Iecee

hallo
nee, mensen die graag zure grond hebben voor bv zuurminnende planten moeten daar jaren hard aan werken.
en boverdien is de aarbei van nature een bosplant
er is trouwens veel verschil in prijs van het worteldoek en ik heb ndaar nog een tip voor want die rotdingen beginnen altijd te rafelen en dat is heel vervelend
als je nu de rafelende kanten bewerkt met een soldeerapparaatje schroei je die kant dicht en her rafelt niet meer.
groet inge
zondag 9 maart 2008 - 17:14
cornelia

Cornelia

Ha,

Over de smaak valt dan weer te twisten; dennennaalden ? Ik dacht aan koffiedrap.

Er zijn trouwens nog andere mogelijkheden hoor om je onkruid te beteugelen hoor. Kartonnen dozen over de grond spreiden, gaten er in voor de plantjes en klaar. Karton lost mettertijd van zelf op.

gr. cornelia
zondag 9 maart 2008 - 17:58
iecee

Iecee

hé hallo, drink jij zoveel koffie lijkt me niet gezond hoor
moet je weer aardbeien eten om je vitaminen op pijl te houden.
grapje
ik bewaar mijn koffiedras voor de slakgevoelige planten want ik heb een slakkenplaag
maar ik heb geen flauw idee of het werkt
en die kartonnen dozen doe ik ook wel eens en toen ik hier begon te tuinieren heb ik alles vol tapijten gelegd van het groot huisvuil. maar nu liggen er nog veel tapijten want ik heb ondertussen rugproblemen gekregen en nu gaat alles heel traag
dus als ik een stukje verse aarde nodig heb haal ik een tapijtje weg
groetjes inge
zondag 9 maart 2008 - 18:49
Eadwine

Eadwine

zo te zien gebruikt iedereen wel een ander truckje tegen het onkruid.

Ik zal dan ook maar eens creatief proberen zijn met de dingen die ik liggen heb.
Mijn stallen staan vol met brol dus er zal wel iets tussen liggen dat zal werken tegen het onkruid hé

grtn,
Edwin.
zondag 9 maart 2008 - 19:06
cornelia

Cornelia

Absoluut. Als er maar water doorheen kan om de grond vochtig te houden. En de grond eronder toch af en toe eens omwoelen denk ik (b.v. in de herfst/winter) Een groot stuk grond continu bedekt houden met worteldoek, tapijten, karton of wat dan ook is misschien toch ook niet goed. Ik heb zelf goede ervaringen met een aarbeienveldje maar slechte ervaringen met een groter stuk grond waar verder nooit niets gebeurde.
Persoon in ander topic (kleine plantjes gaan dood in worteldoek) had ook al problemen met grotere lappen.

Enfin, succes ermee

cornelia

zondag 9 maart 2008 - 19:59
Eadwine

Eadwine

Bedankt, Cornelia

vriendelijke groeten,
Edwin.
zondag 9 maart 2008 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon