menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waarom binnen voorzaaien in zaaigrond

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Beste allemaal,

Ik zaai binnen keurig netjes in speciale zaaigrond maar veel zaad kan over een paar maanden ook zo buiten in de volle grond gezaaid worden. Waarom binnen dan geen potgrond gebruiken of gewoon een emmertje grond uit de tuin halen?


groeten, cornelia
donderdag 21 februari 2008 - 17:33
Cavati

Cavati

welke papaver is dat op je foto, cornelia?
Hij is zo mooi!



Beste allemaal,

Ik zaai binnen keurig netjes in speciale zaaigrond maar veel zaad kan over een paar maanden ook zo buiten in de volle grond gezaaid worden. Waarom binnen dan geen potgrond gebruiken of gewoon een emmertje grond uit de tuin halen?


groeten, cornelia
donderdag 21 februari 2008 - 18:03
annis

Annis

Cornelia binnen wordt meestal voorgzaaid zodat je veel vroeger planten hebt die je dan in mei kunt uitplanten. Vooral de een jarige worden nog weleens buiten uitgezaaid na de vorstperiode.
Zaaigrond: deze grond - die men in een tuincentrum aanschaft - bevat weinig voedsel en is vrij van ziekten, insecten en onkruidzaden, dit is zeer belangrijk opdat de zaden in een zo steriel mogelijke omgeving kunnen kiemen.
Tuingrond is vaak verijkt met meststoffen.


donderdag 21 februari 2008 - 20:13
Esem

Esem

Dat is voor mij ook de enige reden dat planten binnen worden voor gekweekt.
Veel vlugger grote planten ,beter op te volgen bij het opkweken.

Gr Eddy,
donderdag 21 februari 2008 - 20:26
iecee

Iecee

omdat het kan vriezen tot ong 15 mei, dan zijn de ijsheiligen voorbij.
als je tevoren in volle grond zaait en het vriest op, zeg maar 10 mei, zijn al je planten doodgevroren dus je zaait tevoren binnen en zet ze reeds bloeiend buiten vanaf 15 mei.
je hebt dan minstens een maand bloei gewonnen. en je onkruid heeft minder kans omdat je de grond kan volplanten
donderdag 21 februari 2008 - 22:09
cornelia

Cornelia

Beste mensen,

ik snap het verschil tussen zaaigrond en tuingrond wel maar waarom moet de grond bij het voorzaaien binnen opeens wel steriel en voedingsarm zijn terwijl het ze bij het buiten zaaien geen fluit uit maakt. Zodra de zaadjes binnen gekiemd zijn verspeen ik ze naar b.v. potgrond maar als ik ze nu meteen binnen in potgrond had gezaaid had me dat weer werk gescheeld. Toch zeggen de meeste boekjes dat je moet voorzaaien in speciale zaaigrond. Is dit dus echt nodig vraag ik me af of is dit een commercieel gebeuren.

Ik doe zelf dan wel eens alleen heel fijn zaad in speciale zaaigrond en grof zaad gewoon in potgrond louter omdat zaaigrond mooi fijn is, maar dat zou ik ook bereiken als ik potgrond zou zeven.

Ha, het is zo maar een vraag die bij me opkwam toen ik 2 verschillende zakken grond kocht en een zakje zaad waar dus op stond; tot half Maart binnen zaaien in zaaigrond of na half Maart buiten in de volle grond.
Het is zo'n vraag die aan je blijft knagen maar verder eigenlijk geen belang heeft.

De papaver is een orientaaltje maar vraag me verder niet hoe of wat. Vorig jaar heeft iemand het ook gevraagd en het antwoord was iets van Pink Lady maar om eerlijk te zijn ben ik daar erg slecht in. Ik hou vnl. van de basis plant en ben niet zo bezig met allerlei variaties. Deze papaver heb ik zo maar ergens gekocht zonder bordje er bij. Hij is helaas gestorven na ongeveer 4 jaar. Ik zag het wel aan komen maar het is me niet gelukt hem te redden.

Allemaal alvast een geweldig tuinseizoen toegewenst.

cornelia
donderdag 21 februari 2008 - 22:21
VTO

VTO

BESTE,

potgrond bevat veel meer meststoffen dan gewone tuingrond. Deze meststoffen meestal zouten zouden de pas ontkiemende plantjes kunnen doen verbranden. Vandaar zaai en stekgrond licht kruimelig, goede waterhuishouding.... Potgrond stevig veel voeding
donderdag 21 februari 2008 - 22:30
Esem

Esem

Er zijn koude kiemer en er zijn warmte kiemer en er zijn lichtkiemer en donkerkiemer allemaal
factoren die een rol spelen bij het al dan niet binnen of buiten zaaien van de zaden.

Neem nu bv de koude kiemer,deze moeten eerst een koude hebben doorstaan om te kunnen kiemen,en wil je deze dan binnenshuis gaan zaaien moet je ze eerst enkele dagen tot weken in de diepvriezer leggen voor alleer ze gaan kiemen.

Ik hoor dikwijls zeggen, bij willen ze niet kiemen,hier otbreekt dikwijls de kennis van wat en hoe moet ik gaan zaaien.

Er zijn zells zaden die eerst een bosbrand moeten doorstaan om te kunnen kiemen,maar daar is al een truk op gevonden om deze toch te laten kiemen zonder dat er daadwerkelijk een bosbrand is geweest.
Ze leggen de zaden in en oplossing van een rookvloeistof zodat de zaden de betreffende stoffen tot zich kunnen opnemen om te gaan kiemen.
Ik haal dit maar aan om te zeggen dat de natuur een wonderlijk iets is,en diwijls moeilijk te doorgronden is.

Gr Eddy,
donderdag 21 februari 2008 - 23:10
cornelia

Cornelia

Hallo,

Het blijft soms avonturieren met dat zaaien, althans vwb het zaaien in huis. Mijn koelkast staat vol met bakjes ingezaaide kattesnorren. Ik had dus, als ik het goed begrijp de zaadjes in een zakje ook zo een poosje in de vriezer kunnen leggen en ze daarna pas in kunnen zaaien ?

Enfin, soms gaat er toch van alles mis terwijl het jaar daar voor alles goed ging. Ik hou alles bij wat ik doe, schrijf alles op maar dit is dan geen garantie dat als ik het jaar daarop alles precies hetzelfde doe alles goed gaat. Licht, temp, de stand van de maan (?) Wie zal het weten (nou ja er zullen er zat zijn die het weten)

groeten

cornelia
vrijdag 22 februari 2008 - 12:33
annis

Annis

Cornelia ik zelf heb de Cleome gewoon binnen bij kamer temperatuur gezaait en deze zijn na 10 dagen gaan kiemen. Ik heb ze dus geen koude periode gegeven. Hebben ze wel een koudeperiode nodig om te kiemen?
vrijdag 22 februari 2008 - 17:47
cornelia

Cornelia

Ha Annis,

Nou dat bedoel ik nou precies. Ik heb ze jarenlang op jouw manier gezaaid en dat ging best goed en opeens krijg ik ze 2 jaar achter elkaar niet meer op gang. Vervolgens kreeg ik hier het advies ze 14 dgn in de koelkast te zetten. Diegene die dat deed had daarna 100 % opkomst. Dus ik doe dat dan ook en ja het werkt prima. Maar goed zonder koelkast werkt nu dus ook weer w.s. Is soms om zot van te worden toch ?

Ik vind het trouwens vaak zo summier wat ze op die zaaiverpakkingen schrijven en soms slaat het gewoon nergens op.

Enfin, succes met de kattesnorren (vind jij ze ook zo geweldig?)

groeten, cornelia
zaterdag 23 februari 2008 - 21:08
annis

Annis

Cornelia ik vindt ze ook zo prachtig. Als je de bloemen bekijkt zijn het echt kunstwerkjes. Maar dat zijn toch alle bloemen kunstwerkjes.
zondag 24 februari 2008 - 13:12
an

An

hoi eddy
hoe weet ik nou of het een koud kiemer is ,die je in de koelkast moet zetten of een die je gewoon kan zaaien het staat nooit vermeld op de verpakking
ik heb nog niks gezaaid dus alle tips zijn welkom
en moet je eigelijk al beginnen met zaaien,ik vond het nog zo vroeg er voor
maandag 25 februari 2008 - 10:21
Adrienne

Adrienne

An,

http://zz.cixx-online.com/
Ga hier eens een kijkje nemen !!!
donderdag 28 februari 2008 - 21:27
an

An

hoi adrienne
vind het een hele mooie site die je mij gegeven hebt
heb er net op gekeken
dank je wel
donderdag 28 februari 2008 - 21:48
Adrienne

Adrienne

Graag gedaan An,

Ik vind hem zelf ook reuze, ben dan ook nog niet zone held hé.
donderdag 28 februari 2008 - 23:22
an

An

volgens mij adrienne als ik jou zo op het form zie weet jij veel meer als ik
vrijdag 29 februari 2008 - 11:04
Adrienne

Adrienne

Van koeikes wel ja.
Van de rest ben ik niet zeker
vrijdag 29 februari 2008 - 19:14
an

An

nou als ik jou tuin zo zie op die foto die je eens op het form hebt gezet
die tuin ziet er heel mooi uit
en dan al je wijze woorden
je weet er meer van dan je denkt
super gewoon ,ik hoop er ook meer en steeds meer van te leren
vrijdag 29 februari 2008 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon