menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hostas zaaien

Ga naar meest recente reactie

Eadwine

Eadwine

Heeft er soms iemand ervaring met het zaaien en kweken van hosta's????
Moet je soms op iets speciaal letten of is dit gewoon zoals andere planten?

groetjes,
Edwin.
zaterdag 16 februari 2008 - 11:50
Esem

Esem

Edwin ,
hier een beetje uitleg over hosta zaaien,
Het De zaaigrond hoeft om te beginnen niet erg voedzaam te zijn. Voeg er zeker geen vaste meststoffen aan toe, zoals gekorrelde koemest, de kans op schimmels is te groot, en de jonge worteltjes van de hosta kunnen gaan verbranden.
Wanneer de zaailingen wat groter worden kan je een lichte dosis van een vloeibare meststof toedienen.
De zaaigrond moet voldoende vocht vast houden en tegelijk moet er voldoende lucht in aanwezig zijn.
Het belangrijkste is dat schimmels en ziektekiemen zo weinig mogelijk kans krijgen. Wanneer je schimmels krijgt in je zaaibak, kunnen deze op een paar dagen alle zaailingen vernietigen.

Daarom begin je best met een steriele zaaigrond. Koop je zaaigrond in zakken, dan raad ik je aan om deze vooraf toch te steriliseren. Doe de benodigde hoeveelheid in een pot en zet deze gedurende een tiental minuten in de microgolfoven / magnetron (zo zie je maar, zelfs tussen Vlaams en Nederlands is verschil). Je kan ook een groentenstomer gebruiken.

Zelf gebruik ik soms "kokos" zaaibodem, die ik aankoop als een geperste blok. Hij is absoluut vrij van verontreinigingen en heeft een ideale zuurtegraad voor hosta zaailingen. Ik hoef enkele de correcte hoeveelheid gefilterd en gekookt regenwater toe te voegen, en klaar is kees. eeen groot voordeel van kokos het wordt nooit te vast het medium blijft los en luchtig en vergaat niet snel, dus deze slempt niet dicht.

Gr En sux6 met je zaailingen.

Gr Eddy,

zaterdag 16 februari 2008 - 12:13
Eadwine

Eadwine

Heel bedankt voor de korte uitleg,

Ik steek mijn zaaigrond altijd een minuut in de microgolf en gebruik in het begin ook gekookt regenwater dus ik zou geen problemen moeten hebben.

Ik zal me eens informeren voor die 'kokos', het lijkt mij een zeer goed product.

groeten,
Edwin.
zaterdag 16 februari 2008 - 14:31
rialle

Rialle

Eddy, die kokos-zaaibodem is dat hetzelfde als cocopeat in zakken?

Groetjes Rialle
zaterdag 16 februari 2008 - 14:43
Silverke

Silverke

Eddy,

En wanneer is dan de beste tijd om te zaaien?
(Ik heb ooit ergens gelezen dat je hostazaad best in de diepvries bewaard,
klopt dat?
zaterdag 16 februari 2008 - 18:37
Esem

Esem

Ja rialle dat is hem, de kokos is zakken die voor veel doeleinde wordt gebruikt.

Het zaaien van de hosta kan nu binnen in een vochtige omgeving dus best onder glas om de vochtigheid te verhogen.
Je kan ook de hosta zaaien in de wintermaanden buiten onder glas,
je kan dus beide mogelijkheden eens uitproberen.

En je mag idd de zaden bewaren in de diepvries om ze langer goed te houden.

Gr Eddy,
zaterdag 16 februari 2008 - 21:13
iecee

Tekst aangepast

Iecee

hosta's zaaien is net zo gemakkelijk als hosta's kweken
alleen de slakken zijn net zo gek op kiemplantjes als op hosta's dus met een beetje pech komen ze de ene dag op en zijn ze de vogende dag al opgevreten.
en je planten als ze uitkomen oppotten in grote potten want ze groeien als kool.
gr inge
zaterdag 23 februari 2008 - 17:11
Eadwine

Eadwine

Ik ben van plan om alleen hosta's te zaaien en kopen met dikkere en grotere bladen.
Juist zodat de slakken hiervan moeilijker van de blaren kunnen peuzelen.

En ik strooi elke zomer toch slakkenkorrels en potjes met bier want anders zijn al mijn planten opgegeten.
Dus ik heb er vertrouwen in dat mijn toekomstige hosta's het goed gaan doen.

groetjes,
Edwin.
zaterdag 23 februari 2008 - 17:30
sugar

Sugar

Vergeet niet dat Hosta's niet soortecht terugkomen uit zaad

En niet alle hosta met grote bladeren zijn slakkenvraat vrij, het enige wat echt telt is de substantie van het blad... en er zijn ook kleinere hosta met erg stevig blad.

zaterdag 23 februari 2008 - 21:55
sylvain

Sylvain

Beste ge kunt geen betere uitleg hebben van hosta,s zaaien maar ik vind ze scheuren beter zoals sugar zegt voor niet af te wijken van de oorspronkelijke plant.
En de slakken komen zowel op de grote als kleinere bladeren ik he er zon 400stuks staan op dit moment zitten nu nog goed onder gedompeld alhoewel het een plant is die goed tegen de kou kan ik ga u een paar foto,s laten zien van mijn hosta,s
begin Juni 2007


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 23 februari 2008 - 22:41
iecee

Iecee

maar je kan geen hosta's scheuren als je geen hosta's hebt om te scheuren maar aan zaad kan je overal gereken.
zaterdag 23 februari 2008 - 22:57
sugar

Sugar

maar je kan geen hosta's scheuren als je geen hosta's hebt om te scheuren maar aan zaad kan je overal gereken.


Ja, maar uit zaad van de meesta hosta ga je allemaal groene planten krijgen van het type dertien in een dozijn.

Bonte hosta's zijn het resultaat van mutaties bij het vermeerderen via weefselkweek of zaailingen van redelijk zeldzame en meestal vrij dure gestreepte hosta's.
zondag 24 februari 2008 - 09:11
sylvain

Sylvain

Wil je mooie hosta,s dangaat ge ze niet krijgen met zelf te zaaien.
Ge zult er op een bepaald moment toch eens en paar euro betalen om toch in een bonte kleuring te komen.
Ik ken persoonlijk de voorzister vroeger van Limburg en die had 2000 verschillende soorten en die zijn allemaal van kweekers gekomen.
Daarna is ze zelf kunnen beginnen verkopen en verruilen zaaien is niet goed om dat ge uit het soort gaat groetjes en dag
zondag 24 februari 2008 - 11:37
sugar

Sugar

Wil je mooie hosta,s dangaat ge ze niet krijgen met zelf te zaaien.
Ge zult er op een bepaald moment toch eens en paar euro betalen om toch in een bonte kleuring te komen.
Ik ken persoonlijk de voorzister vroeger van Limburg en die had 2000 verschillende soorten en die zijn allemaal van kweekers gekomen.
Daarna is ze zelf kunnen beginnen verkopen en verruilen zaaien is niet goed om dat ge uit het soort gaat groetjes en dag


Is niet helemaal correct hoor Sylvain. Je kan mooie zaailingen bekomen, maar dan moet je starten met planten die je véél meer kosten dan een mooie verzameling hosta

sugar
zondag 24 februari 2008 - 13:35
Eadwine

Eadwine

Nu begin ik toch wel te twijfelen om hosta's te zaaien hoor
Aan julie uitleg te horen denk ik dat ik beter een paar plantjes koop dan te zaaien.
Zo heb ik ook direct en vlug een mooi uitzicht.

Ik was ook van plan om een paar hosta's aan te schaffen voor in de (bijna)volle zon.
Weet er iemand welke soorten dit kunnen verdragen?????
Gaan deze bladeren dan niet vlug vergelen?

groeten,
Edwin.
zondag 24 februari 2008 - 14:50
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Sugar daar kun je gelijk in hebben , maar ik vind zaaien niet de ideaale mannier om uw hosta,s op de juiste kleur en grote te krijgen tegen als ik ze scheur ik er zekers van ben dat ik in die kleur en grote zit.
Edwin er zijn de dag van heden al bijna zoveel zonnige als schaduw rijke hosta,s en voor een perfect overzicht dan moet je eens op google naar hosta dream proberen te gaan ik heb het niet meteen bij de hand maar ik zal het eens op zoeken is een zekere Dirk Duprè maar geen noot er zijn er genoeg die heel goed doen in volle zon
Groetjes en dag

dit is het adres van hosta dream http://www.hostadream.be als je dat in geeft kom je er wel en de perfecte uitleg
zondag 24 februari 2008 - 20:34
sugar

Sugar

Sugar daar kun je gelijk in hebben , maar ik vind zaaien niet de ideaale mannier om uw hosta,s op de juiste kleur en grote te krijgen tegen als ik ze scheur ik er zekers van ben dat ik in die kleur en grote zit.


Dat had ik hierboven ook al geschreven.
Ik probeer hosta's te veredelen, dus nieuwe soorten te creëeren. En ik heb een duidelijk zicht op de kruisingen die ik uitvoer om een bepaald resultaat na te streven.
Alles wat niet voldoet gaat de vuilbak in...
zondag 24 februari 2008 - 21:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon