menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vast planten

Ga naar meest recente reactie

zoef

Tekst aangepast

Zoef

ik heb zaad van mijn Ridderspoor (blauw)wanneer mag ik dit zaaien
vrijdag 4 augustus 2006 - 22:34
ines

Ines

Zoef welkom op het forum.
Het zaad van de riddersporen zijn lichtkiemers dus niet bedekken met aarde...
U kan ze nu zaaien in onkruid vrije volle grond en een goede raad hang een draad of felle
plastieke zak boven het zaaigoed anders is het zaad riebbedebie.
Het ridderspoorzaad heeft een koude winterperiode nodig om te ontkiemen dus U zal ten
vroegste in het voorjaar kiemers hebben en laat ons zeggen dat maar 50 procent van het zaad
kiemkrachtig is,dus U mag tamelijk dik zaaien.
Het jaar daarop zullen nog altijd zaden ontkiemen die dan terug bloot komen te liggen door
de grond te bewerken,soms verzuipt het zaad als het teVeel regent en komt dan terug boven
het jaar daarop.
Hopelijk bent U geholpen?Grtjs,ines
vrijdag 4 augustus 2006 - 22:46
Laura

Laura

Hallo Zoef,

Ik heb ze in het voorjaar binnen voorgezaaid en dat ging ook goed. Er zijn er best veel opgekomen. Later heb ik ze in grotere potten gedaan om ze te laten afharden en nog wat groter te laten worden voordat ze de tuin in konden. Ik heb vrij veel slakken in de tuin dus hoe groter , hoe beter.

Laura
zaterdag 5 augustus 2006 - 19:40
Nigella

Nigella

absoluut in het najaar (sept-okt) zaaien want ze hebben eenkoudeperiode nodig. Ik zet die elk jaar in de serre gans de winter, invoorjaar gaan ze de volle grond in
zaterdag 5 augustus 2006 - 20:24
Laura

Laura

Niet alle delphiniums hebben een koude periode nodig ( b.v. pacific giants). Mochten jouw zaden dat wel nodig hebben en je wilt ze toch binnen voorzaaien dan kun je ze altijd 3 weken op de onderste plank in de koelkast zetten.

Bij mij is buiten zaaien niet mogelijk omdat ik teveel slakken in de tuin heb. Als de planten wat groter zijn is het geen probleem, maar zaaien is niet te doen.

Laura
zaterdag 5 augustus 2006 - 23:33
marleen

Marleen

mijn riddersporen gelijken nu op niets meer,
knip ik ze gelijk met de grond of moet je ze laten afsterven?
ik heb wel zaad genomen!
marleen
zondag 6 augustus 2006 - 08:57
Nigella

Nigella

afknippen, dan is er nog een kans op een beetje 2e bloei
misschien minder kans door die warmte die planten toch serieus hebben doen lijden; maar wie niet waagt niet wint
zondag 6 augustus 2006 - 09:11
Mieke2

Mieke2

Ik heb mijn riddersporen 3 weken geleden afgeknipt, en nu zijn de nieuwe scheuten al flink aan het groeien. Met dit weer verwacht ik een 2 de bloei. Dus inderdaad best afknippen want zo ziet het er waarschijnlijk ook niet uit.

Mieke.
dinsdag 8 augustus 2006 - 14:14
lisa

Lisa

somige van de ridderspooren bloeien nog en de andere heb ik ook afgeknipt in de hoop voor een tweede bloei
lisa
dinsdag 8 augustus 2006 - 16:17
nientje

Nientje

die zijn bij mij niet opgekomen, heb ze nochtans op het goeie moment gezaait maar niet gelukt
nientje
dinsdag 8 augustus 2006 - 16:56
ines

Ines

Nientje er is nog altijd kans dat een deel zaad nu nog gaat kiemen... of volgende lente dus de grond
niet omwoelen...
vrijdag 11 augustus 2006 - 21:09
nientje

Nientje

ah, dat wist ik weeral niet, bedankt ines
nientje
zaterdag 12 augustus 2006 - 10:44
ines

Ines

Nientje hier zijn er nu nog gekiemd in volle grond die reeds 2 jaar gezaaid waren, volgende
lente verplant ik die op de gewenste plaats want ze staan nu tussen rozen en veel te dicht
op elkaar. ze hebben tamelijk veel plaats nodig per stuk.
Grtjs,ines
zaterdag 12 augustus 2006 - 21:38
nientje

Nientje

aha, er zijn dus zaden die véél tijd nodig hebben, ik denk dat ik soms te vlug denk dat er iets niet boven komt, ga een beetje geduldiger leren zijn, bedankt ines
nientje
zondag 13 augustus 2006 - 13:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon