menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboompjes

Ga naar meest recente reactie

peter22254

Tekst aangepast

Peter22254

Hallo beste mensen.

Voor een 2 jaar heb ik een olijfboompje gekocht, nou komen er bloemen aan en dan de vrucht die meteen daarna uitdroogt.
Ik kan aan de plant niet zien dat ze een water te kort heeft, want ze krijgt regelmatig water en om de 2 maanden meststof.
En als er olijven aan komen kan men die eten zo van het boompje af ??
Bij voorbaat al bedankt voor het antwoord

Mvg Peter
donderdag 3 augustus 2006 - 09:34
Tine

Tine

Olijven kan je niet zo van de boom eten. Ze zijn dan enorm bitter. Olijven worden na de oogst in een pekelbad gedaan. Om precies te weten hoe je dat moet doen , kan je het beste even naar google gaan. Daar vind je verschillende sites over de behandeling van olijven.

Tine.
donderdag 3 augustus 2006 - 15:53
peter22254

Peter22254

Olijven kan je niet zo van de boom eten. Ze zijn dan enorm bitter. Olijven worden na de oogst in een pekelbad gedaan. Om precies te weten hoe je dat moet doen , kan je het beste even naar google gaan. Daar vind je verschillende sites over de behandeling van olijven.

Tine.


ik heb inderdaad al ondekt dat ze eerst in een pekelbad moeten liggen zodat de bittere smaak er af gaat.
maar verder bedankt voor de tip
vrijdag 4 augustus 2006 - 15:15
Fons

Fons

MIsschien is uw plant nog te jong om volop vruchten te dragen,mijn olijfboom die toch al enkel jaartjes oud is heeft massaal gebloeit doch hangen er maar weinig olijfjes aan,waarschijnlijk slechte bevruchting.

Groetjes Fons.
vrijdag 4 augustus 2006 - 19:48
peter22254

Peter22254

Hallo Fons

Daar zou inderdaad wat in kunnen zitten, de plant is te jong.
Weet je mischien of je zonder meer aan zo'n boompje kan snoeien, zonder iets kapot te maken.
Ik heb het boompje voor 2 jaar geleden gekocht en koste toen 14 euro, dus dat waren de kosten niet, maar het zou jammer zijn als door ondeskundig handelen het boompje zou sneuvelen.
Is er ergens info te verzamelen over onderhoud van oijfboompjes?

Maar in elk geval alvast bedankt voor de reactie
Gr Peter
zaterdag 5 augustus 2006 - 08:52
Fons

Fons

Olijfboompjes laten zich vlot snoeien zonder problemen te geven, dit kan men zelfs het gans jaar doen behalve winter,
maar liefst in het voorjaar.

Groetjes Fons.
zaterdag 5 augustus 2006 - 22:40
peerbrok

Peerbrok

Ik heb een olijfboompje waar inmiddels zo'n 50 olijven aan hangen. Gezien het zachte najaar hangen er inmiddels al een aantal bij die rijp zijn.

Wie kan me vertellen wat ik moet doen om ze eetbaar te krijgen? Ik lees over een pekelbad, maar hoe maak je dit (welke verhouding water/zout) en hoe lang moeten ze daar in liggen?
dinsdag 14 november 2006 - 17:58
peerbrok

Peerbrok

MIsschien is uw plant nog te jong om volop vruchten te dragen,mijn olijfboom die toch al enkel jaartjes oud is heeft massaal gebloeit doch hangen er maar weinig olijfjes aan,waarschijnlijk slechte bevruchting.

Groetjes Fons.


Van elke olijfboom zal slechts een klein gedeelte van de bloemetjes ook daadwerkelijk een olijf worden. Dit heeft alles te maken met het bekende fenomeen 'de bijtjes en de bloemetjes'.

Alleen die bloemetjes die bevrucht zijn door de bestuiving via een bij zullen olijven worden.
zondag 19 november 2006 - 10:20
Extrees

Extrees

Kom eens langs bij ons voor een lange uitleg hierover. Mijn grootmoeder bezorgt ons nog steeds 1 maal per jaar de lekkerste olijven die je u maar kunt voorstellen. Zelfs de olie wordt eruit geperst, nooit zulke zoete olie geproefd...

Groet,
Jauad E.H.
www.extrees.be
zondag 6 juli 2008 - 10:08
peerbrok

Tekst aangepast

Peerbrok

Ik heb mijn olijfboompje inmiddels een jaar of 5. Inmiddels een jaar gehad dat ik er zo'n 50 olijven aan had. Die heb ik gewoon laten hangen en in februari waren ze zwart.
NB. Groene olijven zijn in feite onrijpe olijven. Laat je ze hangen en rijpen, dan worden ze zwart.

In het voorjaar komen er kleine bloemetjes in het boompje. Alleen die bloemetjes waar een bij langskomt om ze te bevruchten, maken kans uit te groeien tot een olijf. Dus lang niet alle bloemetjes zullen olijf worden, maar slechts 1 - 5%

Ik heb in het voorjaar vormsnoei toegepast op mijn boompje. Dat schiet nu weer lekker uit en krijgt zo een mooiere vorm. Nadeel van snoeien is dat de nieuwe uitlopers/takken dat jaar geen bloemetjes/olijven zullen dragen. Daarvoor moet je dan weer wachten tot het volgende jaar.

Ook moet je oppassen met teveel mest geven. Een olijf kan gerust volstaan met schrale grond, oftewel weinig voeding.

Voor het inmaken van olijven kun je ze het best eerst inkerven. Per olijf drie vertikale insnedes, over de volle lengte van de olijf. Dan een 6-8 weken een pekelbad.

Zie voor meer informatie over groei, bloei en eetbaar krijgen van olijven: http://www.hyfoma.com/nl/content/voedingsmiddelen-branches-processing-bereiding-productie/aardappel-groente-fruit/fruit/olijven/

Of kijk ook eens naar: http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2194&a=2&t=120
zondag 6 juli 2008 - 10:24
Extrees

Extrees

Ook nog nuanceren dat er vele soorten olijf zijn en daarbovenop is elke boom anders. Vergelijk het maar met mensen

Jauad E.H.
www.extrees.be
zondag 6 juli 2008 - 10:34
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb zes " olea euyropeae "
zaterdag 14 juli 2018 - 22:26
verbena46

Verbena46

Er bestaan zo'n 700 soorten volgens mijn "olijf" boekje waarvan er plm 400
ingeschreven zijn in het italiaanse "schedario oleicolo"
De bekendste soort is wel de L'olea europaea"en vindt je in de landen rondom de
middelandse zee. De olie is van prima kwaliteit.
Helaas zijn er door een virus (?)ziekte heel veel o.bomen ontruimd in zuid italie.
zondag 15 juli 2018 - 10:16
Tuinprins

Tuinprins

Olea europaea is de Latijnse naam voor de olijf. In Italië bestaan veel cultivars van de olijf. Deze cultivars onderscheiden zich door de de grootte van de vrucht, de smaak van de olie, groeisnelheid van de plant, productiviteit etc.

De ziekte die de olijf in Zuid-Italië teistert is Xylella fastidiosa. Er is geen remedie tegen deze schimmelziekte. Treft niet alleen de olijf maar ook o.m. lavendel, de kurkeik en cistus.

Dus mensen die naar Italië op vakantie gaan: breng a.u.b. geen planten uit Italië mee want als de ziekte in een van die planten zit dan hebben we die plantenziekte ook hier en dat is desastreus voor de export van Nederlandse planten naar het buitenland.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 juli 2018 - 13:29
mia_heyl7

Mia_heyl7

mijn olijf op stam KOMT NIET uit Italie,
zondag 15 juli 2018 - 15:14
Tuinprins

Tuinprins

Rustig Mia, soms doe je me denken aan de stier die op de rode lap afkomt ....

Veel van die mediterrane planten die in de Lage Landen worden aangeboden komen uit Italië (Po vlakte, groot boomkwekerijgebied). Trachycarpus, Magnolia grandiflora, olijven etc.

I.v.m. Xylella zijn olijven tegenwoordig paspoort- en inspectieplichtig.


Gegroet, de tuinprins
maandag 16 juli 2018 - 06:01
mia_heyl7

Mia_heyl7

tuinprins, ik ben van sterrebeeld een stier, dat zegt toch genoeg?
maandag 16 juli 2018 - 11:15
Tuinprins

Tuinprins

Haha, das 'ne goeie!
maandag 16 juli 2018 - 12:41
snake41

Snake41

hallo Tuinprins! mijn olijfboompje in pot heeft maar een heel magere stam.. Hoe kan ik deze "dik" krijgen?
is de grootte van de pot belangrijk? hoe groter de pot, hoe meer wortel, hoe dunner het boompje?
dank voor uw advies
zaterdag 8 september 2018 - 10:10
mia_heyl7

Mia_heyl7

mijn zesolijven staan in volle grond, en ik had er eentje jaren geleden, maar door eigenwijze mensen uitgedaan omdat ze die plaats nodig hadden om te parkeren
dat boompje stond 8 jaar en gaf leuke olijfjes
zondag 9 september 2018 - 17:35
snake41

Snake41

ja, triestig ... maar daarmee heb ik geen antwoord op mijnvraag! toch bedankt voor de moeite
maandag 10 september 2018 - 16:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon