menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stephanotus

Ga naar meest recente reactie

Ijskoningin

Ijskoningin

hey!

Ik heb vorige week een stephanotus gekocht, waar vele botten opstaan die bijna zullen open gaan. Nu beginnen opeens alle botten af te vallen. De stephanotus staat op een vensterbank aan een raam. Hoe zou dit kunnen komen? Hij krijgt 1 keer in de week water.

woensdag 26 december 2007 - 19:03
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo
misschien heb je hier iets aan: http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=899

greetz Damy
woensdag 26 december 2007 - 21:00
Sandy

Sandy

staat er geen chauffage onder de raam ? Misschien daardoor ?
donderdag 27 december 2007 - 08:45
Ijskoningin

Ijskoningin

Neen, het is een vensterbank boven de lavabo in onze keuken
donderdag 27 december 2007 - 11:27
jp

Jp

Stephanotus is een plant die niet graag verplaatst wordt, net als de kamer hibiscus. Bloemknoppen vallen af bij gewijzigde omstandigheden (bv. lichtinval, temperatuurverschillen na transport, ...)
Markeer de voor- of achterzijde met een houtje (lucifer) zodat je de plant steeds correct terugzet na bv. schoonmaken of water geven enz. Veel succes !
donderdag 27 december 2007 - 21:36
Ijskoningin

Ijskoningin

ok, bedankt
Wel jammer dat nu alle bloemknoppen eraf vallen.
vrijdag 28 december 2007 - 11:58
Sandy

Sandy

echt spijtig, want de bloemen rieken toch ook heel lekker... ik had ook ooit een stephanotus, die is éénmaal beginnen bloeien en daarna was het ook om zeep... wat ik fout heb gedaan heb ik nooit geweten. Maar hetzelfde probleem heb ik nu met een orchidee, nadat ik hem op een andere plaats heb gezet verliest hij zijn bloemen, spijtig genoeg. En ik kan hem niet terugzetten, want op die plaats staat een andere orchidee en tsja, ...
vrijdag 28 december 2007 - 14:23
minouke

Minouke

Probeer dit eens, ze zijn wel veeleisend.
Misschien zal je pas het volgend jaar de resultaten zien;

Zet ze in het voorjaar op een lichte plek uit de middagzon, best venster op het oosten, af en toe lichtjes benevelen met water.
Verplaatst of verdraait hem niet, de bloemknopjes zouden kunnen afvallen, breng daarom een teken aan de bloempot om hem altijd naar dezelfde kant te richten.
Houd de temperatuur overdag op 18 à 20°C en 's nachts op 15°C.
Begiet met regenwater, tenzij het leidingwater niet te hard is mag deze ook.
In de zomer de grond steeds vochtig houden en in de winter wat droger, best lauwwarm water geven
Tijdens de groeimaanden om de 14 dagen licht bemesten.
In het voorjaar verpotten met goede potgrond en in op de bodem scherven leggen.
zaterdag 29 december 2007 - 08:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon