menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cyclamen

Ga naar meest recente reactie

miake

Miake

2 weken geleden heb ik een potje kleine cyclamen meegebracht. Na 2 dagen begonnen ze al gele bladjes te krijgen en de bloempjes gingen hangen. Op heden is er maar een bladje meer.Cyclamen mogen niet warm staat, daarom heb ik ze in de veranda gezet waar het 's nachts nu toch maar 5° is . Ik heb het wel een paar maal een beetje water gegeven. Ik heb dit nog meegemaakt.
zaterdag 15 december 2007 - 09:13
Esem

Esem

Goedd middag miake,
en ik dacht dan maike de troetelnaam is voor Maria.en je gebruikt een avatar van een man,is dat voor ons op een dwaalspoort te brengen??
Maar goed hier een beetje verduidelijking over cyclamen in het algemeem.
De Cyclaam is een schaduwplant die zeker niet tegen de zon kan,en ook niet tegen een teveel aan water.

In het najaar de knol ongeveer 5 cm diep planten in humeuze, kalkrijke grond ,die niet te nat mag zijn. Een plek onder wat struiken, coniferen of een boom is ideaal, volle zon wordt niet verdragen. Geschikt voor de rotstuin. Ook in de zomer mag deze plant niet te nat staan, dus geen stagnerend water. Af en toe wat kalkmeststof geven. Controleer ieder najaar of de knollen niet boven de grond komen, want ze werken zich vaak omhoog. Eventueel opnieuw afdekken met een laag bladaarde.

De cyclamen die hier nu in de voortuin staan zijn nu ongeveer 15 cm hoog en groeien in een zeer luchtige grond, die elk jaar weer verrijkt wordt met Compost.
Gr Eddy,

zaterdag 15 december 2007 - 13:02
Angelo

Angelo

hey,


ik denk dat jij de cyclamen als kamerplant bedoelt of niet?


hier doen wij het nu al zolang we hier wonen ( 50 jaar) op deze manier.

ze staan in de veranda, waar het 's nachts toch snel 5° c is, en overdag ja hangt van buiten af, wat daar de temperatuur is, de veranda is dan ongveer 3 graden warmer.

ze staan hier op het westenraam, krijgen zelden water, als ze echt slap beginnen te hangen dan wel, de uitgebloeide bloemen verwijder je regelmatig, je neemt ze vast tussen duim en wijsvinger, en geeft er een goede draai, zodat heel de steel los komt.


zoals Esem zegt, als de zon een beetje te fel schijnt, neem ze dan even van de vensterbank, en zet ze een beetje verder.

die gele blaadjes zijn waarschijnlijk omdat ze koude 'voeten' heeft, water in de pot met koude, is dodelijk voor een cyclaam.

zet ze even op een paar vellen keukenrol, zodat de wortels een beetje droger worden.



groetjes

angelo
zaterdag 15 december 2007 - 13:11
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Wij hebben hier nu een 3-tal weken een kamercyclamen staan en hij staat er nog altijd mooi.
Eenmaal per week laat ik hem uit een bakje zelf zijn water opzuigen en dan zet ik hem terug in zijn overpot.
Hij staat op de kast, op ongeveer 2,5 m van het raam, dus kamertemperatuur en geen zon.

groetjes

Hilda
zaterdag 15 december 2007 - 19:33
corrielat

Corrielat

Toch denk ik dat hij van die kleine tuincyclamen bedoeld,
die staan bij mij nog gewoon buiten en bloeien nog steeds,
zaterdag 15 december 2007 - 21:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon