menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat na de bloei

Ga naar meest recente reactie

anneke

Anneke

Hoi

Ik ben sedert vorig jaar begonnen mijn tuin wat op te vrolijken met heesters,bloemen, enz...
Alles groeit en bloeit zoals het hoort maar het probleem is ik weet niet wat tedoen na de bloei.
Krokussen als die uitgebloeit zijn wat doe ik ermee mag ik die afknippen tot op de grond? Ook bij lelies en tulpen het zelfde probleem.
Mijn sierajuinen zijn nu ook uitgebloeit mag ik die afknippen?

Ik bezoek regelmatig de forum hier en heb al veel bijgeleerd moet ik zeggen.
Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Met vriendelijke groeten anneke
donderdag 15 juni 2006 - 09:22
Nigella

Nigella

Anneke
bloembollen zoals crocussen, paaslelies, tulpen enz... knip je best enkel de verslenste bloemen er uit, via de bladeren doen bollen hun voeding op voor het komende bloeiseizoen. Als je ze lelijk vindt, kun je nog steeds bladeren samen binden (vb van paaslelies)

De sierajuinen of alliums, laat ik als het van die hoge zijn, gewoon staan, die zijn als zaaddozen machtig mooi tussen andere bloemen
donderdag 15 juni 2006 - 09:57
nientje

Nientje

ik zet mijn bloembollen tussen vaste planten dan valt die slordigheid na de bloei niet zo op, en zie je het wel dan vind ik dit niet echt erg hoor, je moet maar kijken naar alles wat op dit moment in bloei komt hé
nientje
donderdag 15 juni 2006 - 10:57
Tomateboer

Tomateboer

Ik ben het volledig met Nigella eens
grt
donderdag 15 juni 2006 - 12:16
Esem

Esem

Een tip,
zet je bloembollen zoals tulpen crukussen lelie's e.d. in pot en zet ze zo tussen je andere planten.
Je kan er zo leegtes mee opvullen tussen je vaste planten en je kan als de bloembollen over hun hoogtepunt heen zijn ergens in de tuinin een hoekje zetten en ze zo verder laten verwelken.
Goed voor jou en goed voor de bloembollen.
Zo kunnen ze rustig verder hun krachten opslaan voor het volgend seizoen.
Want de bloembol haalt zijn krachten uit het afstervend blad,zodat deze volgend szizoen weer volop kan bloeien.
Gr Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 16:23
jdcoster

Jdcoster

En ik doe het juist omgekeerd.
Eenmaal het loof van bollen vergeelt en afsterft verwijder ik het en plaats daar dan potten met Fuchsia's, geraniums, Lantana, abutilon... of weer potten met laatbloeiende bollen, Oxalis, Galtonia, Lelies, Cosmos chocolate ...
Beide zijn goed en hangen af van het bloeitijdstip van de bollen, de omgevende planten en van wat je verder nog achter de hand hield als gatenvuller in ergens een hoekje.
De truuken van vuile Charel dus hé ...
donderdag 15 juni 2006 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon