menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alstroemerias inca-lelies

Ga naar meest recente reactie

polidor

Polidor

Deze bloemen genieten meer en meer de belangstelling van de liefhebbers.
Daar de belangstelling en verkoop ervan in België nog in de kinderschoenen staat acht ik het wenselijk
dat er hier een forum komt waarop liefhebbers ervan kunnen ideeën en vaststellingen uitwisselen en deze planten kunnen kopen, verkopen en ruilen om zodoende aan het materiaal te geraken voor de opstart van een nieuwe hobby. null
maandag 19 november 2007 - 19:31
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Zoek te koop alstroemeria hibriden van minimum 60 cm hoog of hoger daar ik tot op heden wegens opstart van de hobby nog niets heb voor uitwisseling. Wel liefst in de omgeving van 60 km rondom Aarschot.



P.M. : Mijn zoektocht is beêindigd heden(dd. 13/12/07) daar ik gevonden heb wat ik zocht.
Zie einde van deze topic!
maandag 19 november 2007 - 19:57
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hallo Polidor,

Bedoel je deze, die zou ik ook graag willen,

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zijn het bollen? winterhard? of vaste plant,?

je ziet ze vaak in bloemboeketten.
maandag 19 november 2007 - 21:07
polidor

Polidor

Hello Corrielat,

De bloem die u aanbracht om 21.07 werd vervangen door een hibiscus-bloem om 21.10 uur en betreft dus geen alstoemeria afbeelding meer. Er zijn enorm veel kleurvariaties bij de alstroemeria-soorten maar een groot deel is niet verkrijgbaar als levende plant en is voorbehouden aan de snijbloemenhandel omdat er octrooi van de veredelaars op rust.
Maar wees gerust hoor, er is voldoende reeds geïmporteerd door liefhebbers; uit het buitenland; dat octrooivrij is om aan uw trekken te komen. Hopelijk komt er langs deze weg aanbod van liefhebbers die plantjes willen verkopen of ruilen. Ik ben evenzeer zoals u benieuwd naar de reacties.
Over hibiscus-bloemen gaat het dus wel niet in deze topic hoor. Hopelijk zet het andere liefhebbers niet op het verkeerde been want de andere afbeelding die je aanbrengt werkt wel verwarrend. Waarom veranderde je de juiste bloem?
Alstroemeria's zijn vaste planten die betrekkelijk winterhard zijn mits afdelling in de winter met een bladlaag om indringende vorst in de bodem tegen te gaan. En neen ; het zijn geen knollen maar lange witte reservewortels die nogal kortbrekig zijn als men ze uit de grond haalt. Daarom zijn het geen gemakkelijke planten voor voortkweek of scheuren. Ze vereisen een delicate behandeling bij het verplanten. PS: zet de eerste bloem s.v.p. eens terug; het was een juiste en een prachtige.
maandag 19 november 2007 - 22:02
polidor

Polidor

Sorry Corrielat maar ik heb me vergist tussen de bloem die ionder uw naam staat en die ik in beeld kreeg bij het beantwoorden van uw topic. De aangebrachte is dus wel degelijk een alstroemeria!
maandag 19 november 2007 - 22:09
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat


ik schrok al, want ik had niets veranderd,behalve een beetje tekst
maandag 19 november 2007 - 22:16
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus


Hi Polidor,

Ik hoop dat je het niet erg vindt maar ik heb er een beetje meer info voor de geïnteresseerden bij gedaan.


Alstroemeria, de incalelie zijn prachtige, decoratieve, knolvormende vaste planten voor de border die geschikt zijn voor een iedere goed doorlatende tuingrond. Vooral de eerste jaren goed afdekken in de winter, daarna zijn ze beter winterhard. Afdekken kan je met blad of stro. Dit geslacht telt ongeveer 50 soorten waarvan de meeste thuishoren in Zuid-Amerika. De naam verraadt de verwantschap met de lelieachtigen. Vele soorten bezitten exotische aandoende, opvallend getekende bloemen. Kenmerkend zijn de gedraaide bladeren, waarbij de onderzijde van het blad naar boven gekeerd is. De broze wortels moeten bij het planten voorzichtig behandeld worden.
Alstroemeria verlangt een warme, beschutte standplaats in de zon of in de halfschaduw. De grond moet doorlatend zijn, kalkarm, maar rijk aan voedingsstoffen en humus. Ze slaan moeilijk aan, maar dan verspreiden ze zich snel en zijn ze soms wel eens te uitbundig. Verwelkte bloemstelen terugsnoeien tot op de grond !!! In groepen harmonieert hij bijzonder mooi met bijv. Agapanthus, Campanula lactifolia en Jakobsladder.
Vermeerderen door zaad of wortelstok. Voorzichtig wortel stekken nemen in maart-april. Laat daarbij zoveel mogelijk aarde aan de gevoelige wortels zitten. Zaaien en meteen daarna op de gewenste plek uitplanten.



[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 20 november 2007 - 09:20
corrielat

Corrielat

Lysianthus,

Heel mooie plant he,
Altijd de moeite om het te proberen,
maar eerst zien dat ik er aan geraak.
dinsdag 20 november 2007 - 09:48
polidor

Polidor

Hello Lysianthus,

Welkom bij de fanaten. Uiteraard is uw gegeven info welkom want dat is nu eenmaal het opzet van dit hoekje in het forum; gegevens uitwisselen en als het effe kan ook de bloemen zelf.
Via gesprekken met andere tuinliefhebbers heb ik vernomen dat het nog beter is de verslensde delen van de plant te verwijderen door ze voorzichtig uit te trekken. Dit zou nieuwe scheutvorming stimuleren. Men doet dit natuurlijk niet op een manier dat men de ganse plant half verwoest. Voorzichtig trekken en de bijna afgestorven tak komt mee. Zit hij echter nog te vast dan kan men hem beter laten zitten tot hij bijna afgestorven is.
Ondanks ik pas opgestart ben met de hobby heb ik reeds heel wat info doorworsteld om uiteindelijk tot de vaststelling te komen dat er veel tegensprekelijke info bestaat, zeker voor wat betreft het uitzaaien van de zaden en de aangewezen voorbereiding die nodig is en de vereiste temperatruren voor uitzaai
tijdens de voorafgaande incubatie-periode; hoe lang deze voorafgaande periode moet duren; en de temperaturen die nodig zijn bij opstarten van het kiemingsproces. Ik denk dat deze tegensprekelijke informatie soms wel bewust gebeurt door de beroeps omdat het hier een bloemsoort betreft die voor de handel een belangrijke bron van inkomsten is. De eventuele kweekgeheimen worden dan ook angstvallig afgeschermd. Maar hopelijk dus komt er via dit forum belangrijke informatie vrij van liefhebbers die goede uitzaairesultaten behaald hebben en of hoe hun werkwijze is bij het scheuren van de moederstruik teneinde jonge clusters op te potten. Dus tot op heden, en zeker bij deze opstart; is alle info welkom. De beste periode voor het oppotten van clusters werd reeds door u vermeld.
Welnu, ofwel had ik er tot op heden geen aandacht aan gegeven ofwel was deze informatie mij ontsnapt. In alle geval ik noteer. Bedankt hoor.
dinsdag 20 november 2007 - 15:09
olikke

Olikke

Dag Lysianthus,

Ik heb reeds enkele jaren de incalelie in de tuin, dit is werkelijk een prachtige bloem die gans de zomer bloeit als ge regelmatig de uitgebloemde stelen snoeit tot op de grond.
Ze zijn winterhard mits een beetje bedekking, in het najaar haal ik telkens een aantal planten uit de grond of uit de pot en die worden dan gescheurd zodat ik jaarlijks een aantal potten ter beschikking heb die ik dan verkoop op plantenmarktjes en aan klanten die ze hier komen halen.
Nog dit: om de ganse zomer mooie bloemen te hebben in pot om de twee weken bijmesten met vloeibare meststoffen.
Veel geluk met de plantjes.

Olikke
dinsdag 20 november 2007 - 16:16
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo Olikke,

Het is fijn dat je mij aanspreekt ivm met de incalelie maar ik was niet de oorspronkelijke vrager maar wel Polidor ( bovenaan de topic ) die zal wel blij zijn dat hij iemand heeft gevonden die zijn lievelingsbloem teelt.
jullie wonen maar een goed half uurtje van elkaar............dus zullen jullie elkaar wel vinden zeker hahhah
Ik vind ze wel mooi maar ik heb helaas maar een klein stadstuintje ( snif snif ).
Als je er een foto van hebt , mag je hem altijd posten hoor dan kunnen wij met zijn allen ook meegenieten..........
Welke kleur is het?
Bedankt om de bijkomende beschrijving en persoonlijke ervaringen met de incalelie.

en groetjes
Lysianthus

PS : Ja hoor Corrielat , ik vind het ook een hele mooie bloem en tegelijkertijd een hele goede goede snijbloem die heel lang houdt ( wel 20 dagen )
PS voor Polidor : onder het forumonderdeel ( planten en dieren ) vind je ( PLANTEN te koop, te ruilen, gratis of gezocht ) als je daar een oproep doet , zal je ook veel meer respons krijgen.
dinsdag 20 november 2007 - 16:53
olikke

Olikke

Voor Polidor en Corrielat
Ik ben verrast door uw wel zeer snelle respons.
Spijtig genoeg heb ik nog geen foto van mijn plantjes maar de foto van Corrielat is de juiste.
Ik heb ook nog enkele andere kleuren die niet zo heel veel verschillen maar een beetje roder zijn.
De hoogte van de bloemen is ongeveer 40 cm , de rodere worden iets groter, tot ongeveer 50 cm.
Deze die opo de foto etoond worden bloeien de ganse zomer met een hele hoop bloemen, de andere kleurenhebben minder bloemen.
Ik hoop dat u hier iets aan heeft.
Groeten.

Olikke
dinsdag 20 november 2007 - 22:13
olikke

Olikke

Voor Lysianthus

Ik ben nog wat vergeten: voor uw stadstuintje kan u perfect incalelies in pot houden.
Ik doe dit elk jaar, 1 plantje in een pot van 30 cm en aan het einde van de zomer is de pot helemaal volgegroeid met een massa bloemen.
Groeten

Olikke
dinsdag 20 november 2007 - 22:18
corrielat

Corrielat

olikke,

Helaas heb ik hem niet zelf
ik heb hem gejat van het internet,
maar wat niet is kan nog komen he,
misschien dat iemand op dit forum medelijden heeft en hem mij schenkt,
hoop doet leven
dinsdag 20 november 2007 - 22:19
Lysianthus

Lysianthus

Ik hou het in gedachte Olikke..bedankt!!!
Groetjes

Lysianthus
dinsdag 20 november 2007 - 22:50
polidor

Polidor

Beste Olikke,

Volgens uw beschrijving beschik je over de alstroemeria aurentiaca, een wildvorm met iets kleinere bloemen die voorkomt in twee kleurenvariaties, namelijk geel en oranje-rood. Deze bloemen zaaien zich zowat overal uit in de tuin waar het zaad neervalt en zijn wel agressief voor wat betreft inpalmen van terrein en dit dikwijls ten koste van andere borderplanten.
Ik vermoed dat u dus wel jaarlijks over voldoende nieuwe zaailingen zal beschikken.
Maar feitelijk ben ik meer op zoek naar de anderskleurige grootbloemiger hybridensoorten.
In alle geval bedankt voor uw inbreng.
dinsdag 20 november 2007 - 23:14
wimmeke

Wimmeke

hey hey

die incalelies staan bij mij ook al jaren op het verlanglijstje

en, tot mijn verbazing zag ik ze eerder dit jaar in de catalogus van Bakker...
ik weet de prijs niet meer, maar ik geloof dat het deze was:
Alstroemeria hybriden ‘Dandy Candy’

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]

dus, misschien even surfen naar Bakker?

(aan de moderatoren: ik weet niet of ik hier dat bedrijf mag vernoemen, dus als dat niet het geval is, mag je gerust mijn posting verwijderen, en bied ik vooraf mijn excuses al aan...

groeten, Wim
woensdag 21 november 2007 - 11:20
polidor

Polidor

Hello Wimmeke,

Bedankt voor de ditmaal bruikbare tip!
Als ik eveneens dergelijke bruikbare informatie kan opsnorren dan breng ik je zeker via dit forum op de hoogte. Tot nu toe echter is de reactie op mijn zoektocht heel povertjes gebleken. Maar niet wanhopen dus. Het is een prille start van deze topic; dus het kan er alleen maar op verbeteren.
Groetjes.
woensdag 21 november 2007 - 11:36
olikke

Olikke

Aan polidor

De alstroemerias die ik heb zijn niet de wildvorm, de wildvorm is hoger en de bloemen zijn kleiner.
Ik heb ook nog nooit zaailingen gehad, vermeerderen doe ik door scheuren.

Tot de volgende keer.

Olikke
woensdag 21 november 2007 - 17:16
Fons

Fons

Ik heb vele jaren alstroemeria orange king staan gehad, ook heb ik enkele jaren geleden een zadenmengeling besteld gehad bij chilternseeds in Uk,destijds gezaait, de volgende pastelkleuren waren aanwezig, wit, licht roze, geel, oranje, deze planten hebben enkele jaren in de tuin gestaan, de bloemstengels waren nogal slapjes waardoor ze tijdens de bloei nogal omvielen, de bloeitijd was ong een maand, hier stonden ze in zandgrond en volle zon waar ze het goed in deden, afdekken heb ik nooit gedaan tijdens de winter,het nadeel van zo een mengeling is dat ge ze bijna niet kunt schijden om de kleuren samen te brengen.
Wil men deze planten vermeerderen is het aan te raden langs de struik een groef te spitten van een 15cm diepte om langs onder uit de rhizomen los te wrikken om zo weinig mogelijk schade te hebben.
In het begin van het jaar heb ik al de alstroemeria´s opgedoekt en afgevoerd wegens andere prioriteiten.
In het voorjaar heb ik alstroemeria hybriden grootbloemig onder de naam "princess lilies"gekocht, deze hebben bij aankoop masaal gebloeit daarna sporadisch tot een maand geleden,hebben in pot gestaan met bijna de ganse dag zon, volgen de producenten zijn deze gedeeltelijk winterhard mits afdekken.
woensdag 21 november 2007 - 18:20
polidor

Polidor

Hello Olikke en Fons,

Olikke, ik ben dus op zoek naar hogere soorten dan deze in uw bezit want volgens de door u vermelde hoogte zijn het dwergastroemeria's. De naam wordt niet bepaald hier door de grootte van de bloem maar door de hoogte. Boven de zestig cm komen ze in aanmerking als snij-alstroemeria's.
Alhoewel ik niet op zoek ben naar deze soorten vermeld u niet of u er te koop of te ruil hebt en dat is dan wel spijtig voor andere leden die dit forum bezoeken. Die zijn misschien wel geinterresseerd in uw alstroemeria's.
Fons, hoe hoog zijn de door aangekochte alstroemeria's, welke kleur (ik denk wit-geel) en waar heb je ze gekocht?
Ik acht dit een belangrijk punt. Wie op deze topic spreekt over alstroemeria's is nogal vaag om te weten waarover het gaat. (hoogte en kleur en eventueel de foto is aanbevelenswaardig mocht men soms een voorstel tot ruil en of verkoop overwegen.
Groetjes.

Polidor
woensdag 21 november 2007 - 18:40
Fons

Fons

Alstroemeria "princess lily" staat onder octrooi.
De hoogte van die planten is ong 40cm met vele trossen bloemen.
Werden te koop aangeboden in tuincentra te Lommel en Mercksplas zowat Mei Juni.
Ik vermoed dat er 5 hoofdkleuren waren van geel naar oranje, rood, paars, in pot van 4L de prijs lag ergens tussen de €5 en €10.
Waar ik hartzeer van kreeg was dat die mooie planten in de tuincentra na 14 dagen er verwaarloosbaar bij stonden met gebroken bloemstengels, wat dan ook een teer punt is voor deze planten.
Met Foto.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 21 november 2007 - 20:06
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello,

Zopas vernomen. In plantencentrum Exotica, Nijlensesteenweg 268 te Herenthout staan momenteel nog alstroemeria's te koop waarvan sommigen nog in bloei staan. Alleen heden nog geopend op zaterdag en zondag. Email : [email protected]

Groetjes

Polidor
woensdag 21 november 2007 - 21:28
swerts29

Swerts29

Fons,
Heb er mij einde juni gekocht daar in Lommel in dat groot tuincentra,
de alstroemeriaplanten "princess lily" stonden daar helemaal onderkomen
verdroogt in pot heb er 2€ voor betaalt en zijn bij me thuis uitgegroed tot zeer mooie
potten,heb wel de licht gele omg. 40 cm hoog.
Hebben bloem gehad tot vorige week.
Ik vind wel de grote snijalstroemeria mooier ,ze bloeien zeer lang van Mei tot Novenber
Je moet wel de hybride nemen die bloeien langer met grotere bloemen en steviger stelen,
maar ge vind ze bijna nergens.
Heb er zelf ook wel verschillende maar deze zou ik wel graag willen, wie weet waar ik die
kan kopen [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 21 november 2007 - 21:35
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello Fons,

Als je me weet te zeggen waar jij hem gevonden hebt betaal ik een bakske Duvel en je mag het zelfs alleen uitdrinken want dan drink ik ook zo'n bakske op mijn gezondheid, als ik hem zelf vastgekregen heb natuurlijk.
Het betreft hier echter wel een hybride die onder ocrooi staat en die uitsluitend wordt verkocht als snijbloem in Amerika. Dus ik zal dat bakske wel nooit moeten betalen denk ik.
woensdag 21 november 2007 - 22:05
Fons

Fons

Polidor, lees mijn artikel nog eens goed door dan zal je weten vanwaar ze afkomstig zijn.
Kijk eens bij google bij "alstroemeria princess lily" of lelie daar vind ge veel gegevens over deze bloemen.
donderdag 22 november 2007 - 00:02
polidor

Polidor

Fons,

Ik had het over die purpere die je zoekt! De alstroemeria lavendula.(hihi)
Groetjes.

Polidor
donderdag 22 november 2007 - 00:13
Esem

Esem

Ergens in Vlaanderen is een kweker die deze 5 soorten Alstroemeria's verkoopt.

Aurea 'orange King' 2,25€ Kleur diep orange

Freedom 3,5 € Kleur Roze

Mauve Majesty 4 € Kleur donker roze naar het mauve

Redcoat 4 € Kleur donker roze naar het rode toe.

Sweet Laura 3,5 € Kleur Geel

Dus helemaal niet zo duur.En alle 5 hebben ze een hoogte van om en bij de meter.

Even rond zoeken op Google en je vind ze vast wel.
Want ik ga hier geen reclame maken voor eender welke kwekerij.

Gr Eddy,

donderdag 22 november 2007 - 00:13
corrielat

Corrielat

Het begint met een P,
ZONDER RECLAME TE MAKEN
donderdag 22 november 2007 - 00:22
Esem

Esem

Nee toch niet corrie,maar alfabetisch gezien zit je er niet echt zo ver naast.

Eddy,
donderdag 22 november 2007 - 00:34
corrielat

Corrielat

????????????
donderdag 22 november 2007 - 00:39
polidor

Polidor

Hello,

Aan het aantal bezoekers op deze topic is er wel te merken dat er interesse bestaat.
Alleen vrees ik zo een beetje toch dat het geheel het risico loopt van onoverzichtelijk te worden.
Als er zo van die boodschappen komen met vermelding : "ik heb er ook in mijn tuin"; zonder te spreken over soort en of er al of niet verkocht worden of geruild met bezoekers van deze topic of evenmin zonder een mooi fotoke; dan vraag ik mij toch af welk het nut van die boodschap wel is.
Ik hoop dat we van deze topic niet iets maken wat vergelijkbaar is met de chat waar oudjes uren komen palaberen en na al die tijd niks gezegd hebben.
Ik zou aanbevelen; nu ja ik ben geen moderator; teneinde de overzichtelijkheid van de topic te behouden om gebruik te maken van persoonlijke emails wanneer het conversaties betreffen die niet over alstroemeria's zelf gaan.
Ik loop misschien risico met het innemen van dit standpunt, en het behoort misschien niet tot mijn bevoegdheid; maar uiteindelijk heeft niemand er iets aan als deze topic op korte termijn een lijvig document wordt waar bijna geen bruikbare gegevens in terug te vinden zijn.
Ik verkondig nu reeds ongevraagd mijn mening teneinde te voorkomen dat we verzinken in een moeras
en dat deze topic een praatbarak wordt.
Mochten er zere tenen zijn door deze opmerking, sorry dan bij voorbaat maar dat was dan toch niet de bedoeling.
Groetjes.
donderdag 22 november 2007 - 09:45
olikke

Tekst aangepast

Olikke

[afbeelding verwijderd niet-https]
Voor de geinteresserden heb ik een foto gevonden.
Groeten
Olikke
donderdag 22 november 2007 - 19:27
polidor

Polidor

Hello allemaal,

Even een samenvatting geven van hetgeen er tot op heden op de topic verschenen is.
We hebben gegevens dat er in de omgeving van Mol en Lommel verkooppunten waren/zijn waar men aan alstroemeria's kon/kan geraken. In of buiten seizoen of momenteel blijft een open vraag nog.
We hebben één adres waar er momenteel te koop staan in bloei.
Ikzelf, Corrielat en Wimmeke zijn op zoek om er eventueel aan te kopen.
Aanbod tot op heden is O.(zero dus- behoort wel binnen de lijn der verwachtingen)
Daarnaast hebben we kennis gekregen van een paar rudimentaire gegevens en mochten met vochtige ogen van goesting naar een paar mooie foto's kijken.
Het is dus voorlopig wachten op de witte raaf die als kertsgeschenk meedeelt dat hij er een paar te koop of te ruil heeft. Soms heb ik een wens en die is te hebben mogen leven ten tijde van Jezus.
Toen gebeurden er schijnbaar toch meer wonderen. Maar niet getreurd, hoop doet leven.
En over die wonderen van destijds heb ik zo ook mijn twijfels. Mozes sloeg bijvoorbeels met zijn stok op een rots en er kwam water uit. Volgens mij zat die vent met een serieuze prostaat maar die ziekte was in die tijd ook al niet gekend. Dus??????
donderdag 22 november 2007 - 21:11
swerts29

Swerts29

Is er iemand die vrienden heeft in duitsland,
het zit zo ik wil op een duits online besteldienst verschillende
alstroemeriahybride bestellen 3st voor 7,95€ van dezelfde soort
maar de verzending naar belgie is enormduur.
Het is om de bestelling dan bij die vrienden te laten aankomen
en die dan meebrengen naar hier.
Het gaat om zeer mooie soort ,zal foto plaatsen

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 22 november 2007 - 22:28
corrielat

Corrielat

CITAAT:
">#666666;'> Deze bloemen genieten meer en meer de belangstelling van de liefhebbers.
Daar de belangstelling en verkoop ervan in België nog in de kinderschoenen staat acht ik het wenselijk
dat er hier een forum komt waarop liefhebbers ervan kunnen ideeën en vaststellingen uitwisselen en deze planten kunnen kopen, verkopen en ruilen om zodoende aan het materiaal te geraken voor de opstart van een nieuwe hobby. null


Hallo Polidor,

Zijn er bij jou al forumvrienden die je stekjes aangeboden hebben??

Ikzelf zit met smart te wachten
vrijdag 23 november 2007 - 14:55
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello Corrie,

Ik heb gisteren wel een pakje zaad toegestuurd gekregen van een vijgenboom.
De afzender heeft er wel bijgeschreven dat ze pas na Pasen mogen gezaaid worden.
De zaden kiemen alleen in de periode onmiddelijk na het afrijpen der vruchten.
Als je wil kan ik er een paar zaadjes van opsturen.
vrijdag 23 november 2007 - 15:42
Theofiel

Tekst aangepast

Theofiel

Dag Polidor,

Ik ben hier nieuw en snap niet goed wat vijgen bij Inca-lelies komen doen en Pasen is al lang voorbij.
Nu efkes serieus. Ik heb een vraagje voor u: Wat is de beste manier om die bloemekes te beschermen in de winter? Ik heb er kippengaas rondgezet in een cirkel met een diameter van zo ongeveer 70 cm en 60 cm hoog. Dat heb ik opgevuld met dorre bladeren en bovenaan afgedekt met van die noppekesplastiek. De zijkanten zijn open, kwestie van verluchting, zodat het hele goedje niet gaat verstikken. Nieuwe soorten heb ik niet, maar ik heb een vriend die een zeer entoesiast liefhebber is van deze bloemekes en ze speciaal in de tuin gezet heeft om zijn vrouwke te plezieren met een ruikertje bloemen in de zomer. Naar het schijnt houden die nogal lang in een vaas (wel op tijd water geven, hé)
Moest je ooit eens naar Lommel rijden voor die inca-lelies laat dan iets weten, dan kunnen we misschien eens samen rijden, want ik woon niet zo ver van Aarschot. En als daar een taverne is kunnen we samen een duvel drinken, daar worden we allebei slimmer van!
Salukes!
Theofiel. [afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][/img]
vrijdag 23 november 2007 - 18:04
polidor

Polidor

Hello Theofiel,

Nooit gehoord van vijgen na Pasen?
Afdekken moet zo goed mogelijk gebeuren. Enige verluchting is wel gewenst maar ook weer niet teveel.
Vooral vocht moet vermeden worden want grond die te nat is vorstgevoelig.
Of er momenteel in de omgeving van Mol of Lommel iets te koop is van alstroemeria's weet ik niet.
Wel heb ik gemeld in mijn antwoord van 21/11:2007 dat er in een tuincentrum in Herenthout nog planten verkrijgbaar zouden zijn waarop nog bloemen zouden voortkomen.
Misschien rijd ik er volgend weekend wel naar toe. Als ik zekerheid heb neem ik wel contact met u.
Want zelfs al vind ik niks naar mijn gading, die Duvel ligt me wel.
Ben eens benieuwd om uw plantje(s) te zien en ook dat adres van die andere vriend interresseert mij.
Als die ook Duvel heeft ben ik altijd kandidaat om ook eens te gaan kijken maar liefst na het voorjaar dan want momenteel is er buiten niet veel te zien. Tenzij hij alstromeria's in serre zou hebben staan. Maar zelfs dan nog kan het resultaat voor het ogenblik povertjes zijn.
Ik neem dus nog wel contact op.
Groetjes

Polidor
vrijdag 23 november 2007 - 21:15
polidor

Polidor

Ik ben wel zinnens om te gaan uitkijken in het buitenland of ik eventueel geen zaden van alstroemeria's kan aankopen via postorder bedrijven. Daar ik dit nog nooit gedaan heb vraag ik mij af
hoe er kan betaald worden bij bestelling. Gaat dit via overschrijving bankrekening of moet men over een visa kaart beschikken?
Wie heeft dit al gedaan?
Stuur mij indien mogelijk een woordje uitleg via persoonlijke email. Op de topic mag natuurlijk ook want mogelijk zijn er nog liefhebbers die dezelfde handelswijze overwegen.
Dank bij voorbaaten groetjes.
zaterdag 24 november 2007 - 14:39
hildavw

Hildavw

Eddy,
Begint de naam soms met een M ?

Polidor,
Deze namiddag zijn we in Turnhout geweest, naar een plantencentrum, en toen dacht ik nog "ik moest naar iets uitzien, maar weet niet meer wat !".
Bij het lezen van deze topic wist ik het weer en heb hun website eens geraadpleegd.
Zij hebben de alstroemeria "Orange King".
De meeste vaste planten die zij verkopen kosten 0,75 euro, maar ik weet dus niet of ze deze momenteel hebben en aan welke prijs.
Als je niet weet welk centrum ik bedoel, dan mag je het gerust vragen.

groetjes

Hilda
zaterdag 24 november 2007 - 19:51
polidor

Polidor

Dag Hilda,

Bedankt voor de inlichting.
De bedoeling van deze topic is het uitwisselen van gegevens over alstroemeria's, inbegrepen dus
het vermelden van eventuele verkoopadressen.
Ik zie niet in dat het vermelden van een verkoopadres; zelfs al zou het gebeuren door een handelaar
onder verdoken naam; reclame kan zijn indien hij zich beperkt tot het vermelden dat alstroemeria's
voor het ogenblik bij hem te koop zijn. (naam, grootte, kleur enz. maar dan uitsluitend over alstroemeria's want anders is het reclame voor zijn zaak en niet om de bezoekers van de topic verder te helpen)
Indien dit niet kan dan zie ik het verder nut niet meer in van deze topic en mag hij voor mijn part afgesloten worden daar ze dan nog weinig informatieve waarde zal opleveren.
Een der bedoelingen is dus beginnende liefhebbers zo vlug mogelijk aan deze bloemen te helpen en dit op eender welke manier. Ik noem dat dus zuivere informatie, noch min noch meer.
Uitzonderlijk mag je mij het adres wel doormailen. Dan publiceer ik het hier wel.
Mocht dat niet kunnen; wat ik betwijfel; dan stop ik ermee en bezoek de topic nog uitsluitend om te neuzen achter dingen die mij interresseren. Ik voeg me dan bij het leger der toeschouwers die wel graag iets weten maar nooit iets te vertellen hebben en als ze het uitzonderlijk wel doen liefst het
forum naast zich leggen en van ieder gegeven een top-secret willen maken voor ingewijden.
Groetjes en op voorhand bedankt.
Polidor
zaterdag 24 november 2007 - 21:32
swerts29

Swerts29

Hallo,

Is er iemand die eventuweel deze alstroemeria wil aankopen
in frankrijk ,is wel pakket van 3 stuks, 1pakket kost 12.95
misschien kan het gezamelijk want 3 van dezelfde soort is teveel.
Geintresseerde kunnen me een mailtje sturen.
Ik ben nog altijd op zoek naar mensen die familie of goede kennissen
hebben in Duitsland en ook frankrijk.

Etienne[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 24 november 2007 - 22:04
corrielat

Corrielat

Hallo Etienne,

Waarom een prive mailtje?


Dan weten degene die op zoek zijn nog niets.


Ik ben nog steeds via deze topic op zoek naar iemand van dit forum die wil geven/verkopen/ruilen
Ik dacht dat dit de bedoeling van deze topic was,

ikzelf kan hem nog niet ruilen, maar wel tegen iets anders.
zaterdag 24 november 2007 - 22:14
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Het tuincentrum dat ik bedoelde, is dus Maréchal in Turnhout, als je van de E34 komt, afrit 24, richting Turnhout, rechts de ring, op het einde van de ring, T-kruising, naar rechts en dan 700 meter verder.

Ons boompje is ondertussen geplant, de rest zal moeten wachten, want het is hier te nat !

groetjes

Hilda
zondag 25 november 2007 - 15:43
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello Hildavw,

Bedankt voor de ditmaal bruikbare inlichting. Zelfs al zijn er mogelijk momenteel geen alstroemeria's
te koop in desbetreffend centrum dan is het toch een bruikbare tip te weten waar er in het verleden reeds te koop waren want gewoonlijk zullen dezen de moeite doen vroeg of laat hun assortiment te vernieuwen en of aan te vullen. Er zijn tuincentra in mijn omgeving die het horen donderen in Keulen
als men spreekt over inca lelies of alstroemeria's en hun gamma uitsluitend beperken tot knollen en
éénjarige plantjes. Die bezoekt men ook op speurtocht om nadien vast te stellen dat het weeral verloren moeite geweest is; tijdverlies dus. Daarom is uw tip bruikbaar.
Het is wel spijtig dat er hier op de topic mensen komen die dergelijke adressen bezitten maar het gewoon vertikken van iets mede te delen en de topic uitsluitend gebruiken om hun relaties uit te bouwen; zelfs achter anderen hun rug om; vanaf het ogenblik dat er een schijnbaar interessant iemand op de topic verschijnt. Ik vraag mij af welke ingesteldheid zo iemand moet hebben wanneer hij anderen de mogelijkheid wil onthouden om met kans op succes; met toch hun centen; een plantje ergens aan te kunnen kopen in een of ander tuincentrum. Dat men interressante inside informatie liefst een tijdje voor zichzelf houdt is begrijpelijk en menselijk. Maar over lijken gaan om uw doel te bereiken
en u zelfs opdringen aan derden via gegevens verkregen op de topic is een beetje erover.
Wanneer dan blijkt dat de opdringerigheid niet in dank wordt afgenomen omdat men stommiteiten doet
en bewijs levert dat men niemand op het forum wil helpen omdat men via privé mail wel over inlichtingen beschikt; zoals adressen waar alstroemeria's te koop waren of zijn; dan is dat een triest gegeven. Als iedereen zo begint dan is ieder menselijk contact en vriendschap onder liefhebbers tuiniers
uitgesloten. Ik heb volkomen begrip dat handelaars hun kweekprodukten beschermen via octrooien.
Het is tenslotte hun broodwinning. En dat deze ook hun beroepsbevindingen niet prijsgeven vind ik ook aannemelijk. Maar dat liefhebbers mekaar niks gunnen en een topic misbruiken uitsluitend voor eigen belang gaat er bij mij niet in. Door deze handelswijze zal de topic geen lang leven beschoren zijn.
Ik wist wel dat duivenliefhebbers en vissers geheimpjes voor mekaar hebben.
Maar dat planten beter vliegen bij tuiniers met geheimpjes wist ik nog niet.
Nu; als je speelt op buitenlandse vluchten moet je wel wat extra's achter de hand houden.

Groetjes.

Polidor
maandag 26 november 2007 - 09:49
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

maandag 26 november 2007 - 10:03
wimmeke

Tekst aangepast

Wimmeke

Polidor, Hilda, Corrie, etc...

Na een beetje zoekwerk zag ik ook op de webstek van

* tuincentrum Erica in Ninove (Belgie) : Alstroemeria aur. 'Orange King'

* tuincentrum Verstraeten in Putte (Belgie) : Alstroemeria aur. 'Orange King'

* tuincentrum Ploeger (bij Utrecht, Nederland) : Alstroemeria aur. 'Lutea' en Alstroemeria aur. 'Orange King'

Er zijn dus blijkbaar toch een aantal centra in Belgie en Nederland die ze hebben




Wim
maandag 26 november 2007 - 11:50
polidor

Polidor

Hallo Wim,

Zo gaan we er misschien komen Wim. Bedankt!!!
Maar zoals u al merkt kijken de tuincentra in België niet gauw verder dan hun neus lang is.
Orange King hier en Orange King daar; Orange King overal. Als het maar gemakkelijk is.
Het is weeral bij een Nederlandse firma dat er Lutea verkrijgbaar is. Dat is nog niks bijzonder maar toch al iets. In ons land is het al bijzonder als ze er ooit over gehoord hebben.
Nu ja, Nederland is een bloemenland. Ik vraag mij af wat België in feite dan wel is.
Als men brede interesses heeft en veel op internet gaat staat over alles en nog wat documentatie
maar dan voor 99 % van Nederlandse afkomst als men zijn opzoekingen beperkt tot het Nederlandstalig documentarium.. Ik krijg soms wel de indruk dat wij hier achterlijk zijn.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het niet zo is maar constant bekruipt me die vrees.
Laat ons dus eindelijk verder werken aan deze topic zodat het tenminste hier wat wordt dat interressant genoeg is om te bezoeken. Maar interressant kan het alleen worden als iedereen zijn steentje bijdraagt in de mate van zijn vermogen. Wim, nogmaals bedankt en dit in naam van alle "beginnelingen".
En mocht er hier soms iets te voorschijn komen van dezen die zich het aura van beroeps aanmeten
en het over hun hart krijgen van soms een plantje te verkopen (ruilen en schenken mag ook) dan waren we natuurlijk nog een stapje verder. Maar ook hier vrees ik het ergste. Groetjes nog.

Polidor
maandag 26 november 2007 - 12:35
wimmeke

Tekst aangepast

Wimmeke

ja, ja...

kijk eens aan... een beetje meer zoekwerk geeft al hetvolgende:

* tuincentrum Jan Spruyt - Van der Jeugd (Buggenhout, Belgie):
Alstroemeria aurea 'Orange King'
Alstroemeria 'Freedom'
Alstroemeria 'Mauve Majesty'
Alstroemeria 'Redcoat'
Alstroemeria 'Sweet Laura'


* VanderZalm Young Plants (Belgie)
http://www.vanderzalm.be/n/ind/indexperk.htm --> kies links "Perkplanten UIT STEK" en selecteer daar "alstroemeria princess lillies'
Hier lijkt het meer te gaan om dwerg-varieteiten, maar toch een ruim aanbod zo te zien...
Het is me ook niet echt duidelijk of deze aan particulieren verkopen, want het ziet er niet echt een tuincentrum uit, eerder een verdeler aan professionelen of zo... Wie weet.

* kwekerij Sollya (Hertsberge, Belgie)
Alstroemeria 'Sweet Laura'
Alstroemeria psittacina 'Variegata'


* tuinplantenkwekerij De Baerdemaker (Merchtem, Belgie)
Alstroemeria aur. "Orange King'


* tuincentrum Bruckeveld (Merchtem, Belgie)
Alstroemeria aur. "Orange King'
maandag 26 november 2007 - 13:50
polidor

Polidor

Dag Wim,

Patat!!! En den deze maar zoeken op internet onder alsteroemeria's in het nederlands,engels, frans en duits om deze informatie niet te vinden. Nu ben ik toch echt curieus hoe je dit op zo'n korte tijd bij mekaar hebt gescharreld. Zal eens moeten gaan zoeken onder iets anders. Tuincentra bijvoorbeeld?
Zat er dus glansrijk naast want ik was zo overtuigd na ellenlange zoektochten dat er in België niks te vinden was en zeker niet dat tuincentra op internet zich de moeite zouden getroosten om iets te publiceren over alstroemeria's. Blijkt dus dat ik er glansrijk naast zit. Mea culpa.
Huiswerk dus hermaken Polidor en ditmaal wel met rode oortjes.
Groetjes.

maandag 26 november 2007 - 14:48
wimmeke

Wimmeke

hehehe...

geen probleem...

ik moet toegeven, ik ben van beroep informaticus, en sinds ik nogal wat market-research enz. moet doen voor het werk, ben ik misschien een beetje meer vertrouwd met de zoekmachines, enz...

maar, de bovenstaande resultaten hier zijn enkel en alleen gevonden door met Google (en daar dan "pagina's uit Belgie" aanklikken) te zoeken op trefwoord "alstroemeria"... - geen informatica-hoogstandjes dus eigeniljk...

in feite is het een kwestie van de resultaten te "scannen" voor je iets aanklikt... (kwestie van zo weinig mogelijk tijd te spenderen en toch het maximum aan resultaten te bereiken)

want in de resultaten van google staat ook iedere keer de link waar je zal terechtkomen erbij (in het groen)... en meestal kan je al merken aan de link waar je terecht zal komen (of het een website van een winkel/tuincentrum is, of het misschien gewoon een verwijzinging is naar iemand zijn persoonlijke dagboek (blog), of erger nog, en meestal een pure tijdverspilling dan: pure schaamteloze reclame zonder iets van info erbij, met een dozijn vervelende pop-ups, en de hele santeboetiek)...

dus ja, oefening baart kunst
ik zou zeggen... "scannen" maar...

want google is uiteraard maar 1 zoekmachine...
er is altavista, yahoo, msn search....

niet opgeven Polidorreke...
maandag 26 november 2007 - 15:03
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello Wim,

Uw mededeling is heel interressant.
Alleen waar je spreekt van resultaten te scannen voor je iets aanklikt en dat erbij zou staan op Google in het groen dat je bij aanklikken op voorand zou weten of je op een tuincentrum terecht komt of ander spul is voorlopig een beetje te hoog gegrepen voor mijn IQ.
Op mijn PC staat Google ingegeven als startbasis-zoekmachine als ik op internet ga.
Nu ga ik effe nagaan of ik via Google op de andere zoekmachines kan terecht komen want die zijn toch concurrent van Google en ik betwijfel of dat dus wel zal lukken. Dus proberen maar straks.
Nu over deze topic zelf iets.
Het enige wat de topic tot op heden heeft bewerkstelligd is misschien het verhogen van interesse bij
een tot op heden meevallend aantal bezoekers en dit door een aantal mooie foto's.
Maar echt resultaat geven voor wat betreft mijn oorspronkelijke doelstelling "uitwisselen van gegevens
en ruilen, verkoop of schenken van plantjes" komt er dus niet uit.
Groetjes nog aan alle beginnende en zoekende liefhebbers.

polidor
dinsdag 27 november 2007 - 09:17
polidor

Polidor

Schijnbaar heeft men de moed hier opgegeven. Kijk dus op de nieuwe topic "Alstroemeria scheut"
Groetjes.
Polidor
zaterdag 1 december 2007 - 19:10
kris79

Kris79

hallo iedereen

voor iedereen die nog op zoek is naar deze mooie exotische planten,hier een site waar ze wel een 16soorten aanbieden!
je gaat kijken bij foto's,en daarna bij winterharde exoten en dara vind je dan 16soorten,wanneer je dan op de foto klikt zie je de foto vergroot met wat uitleg bij en indien ze ze aanbieden de prijs
http://www.plantencentrumexotica.com/
mvg
kris
zaterdag 22 december 2007 - 15:49
polidor

Polidor

Dag Kris,

Bedankt voor de info maar ik heb dit plantencentrum reeds vermeld op het ogenblik dat er alstroemeria's te koop waren en waarschijnlijk opnieuw dus vanaf begin volgende lente.
Allen daarheen dus!
Groetjes

Polidor
zaterdag 22 december 2007 - 18:06
ines

Ines

Beetje leeswerk voor Pol.
http://library.wur.nl/WebQuery/artik?wq_sfx=short&trefwoord=alstroemeria
Is eigenlijk te uitgebreid om hier over te nemen of te copiëren....maar liefhebbers kunnen lezen en kennis opdoen.
zaterdag 22 december 2007 - 19:04
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hoi Ines,

Je wil van mij zeker een specialist-kweker maken zeker?
Het is inderdaad een side met deftige technische inhoud waar u naar verwijst.
Alleen heb ik een probleem met de inhoud van de artikelen die vakmensen neerpennen omdat een leek zoals ik bijna nooit aan sommige vernoemde producten geraakt en zelfs via internet soms niet de procucent te weten komt.
Zo ben ik reeds geruime tijd op zoek naar dat gibberellinezuur, een zuur aangemaa&kt door bepaalde schimmels om de inhoud van zaden aan te zetten tot kieming, dus zetmeelvorming, omdat dit laatste eetbaar is voor de schimmel.
Een voorbehandeling van de zaden met dit zuur zou dus het kiemingsproces bevorderen terwijl de schimmel zelf dan niet aanwezig is. Het onderzoek met dit zuur spits zich natuurlijk toe op de voorbehandeling van de snijbloemen zelf met dit zuur in waterige oplossing zodat andere schimmels
geen kans krijgen voor aantasting van de stengels die in een vaas staan.
Al deze stadia van onderzoek worden zorgvuldig afgeschermd ondanks vermelding in artikelen door de onderzoekslabo's en zijn moeilijk of niet toegankelijk voor de hobbyist die ook interesse betoont.
Maar in alle geval toch bedankt hoor. Ik kan weer eens gaan kijken of er nog nieuwigheden op de side staan. Alhoewel, sommige zaken lijken mij toch ook af en toe wel chinees hoor. En de beroeps zijn niet
altijd bereid om te vertalen uiteraard. Daaaaag!
zaterdag 22 december 2007 - 19:39
ines

Ines

Oeie hebt U in iets meer dan een half uur alles al gelezen? Dan zal ik voor nieuw voer moeten zorgen:

Over het produkt dat U hier vermeld:nl :glibberelinezuur; op het cactus forum komt namelijk een heer scheikundige-fysicus nog in dienst die U zeker met deze vraag zal kunnen helpen als U de vraag op dat specifiek deel zet. Zijn nickname is Parodias en leest niet op dit gedeelte van het forum.
zaterdag 22 december 2007 - 20:13
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello Ines,

Ik heb bijlange alles nog niet opnieuw gelezen hoor. Ben ermee bezig. Maar heb je nog niet opgemerkt dat de gegevens alleen bereikbaar zijn via speciale bevraging en dat deze voorbehouden zijn voor beroepskwekers.Maar bedankt toch voor de opfrissing en de nieuwe inlichting. Nu kwestie van voornoemd zuur heb ik mijn kennis tot op heden voornamelijk opgediept uit universitaire doctoraatsthesissen en eindwerken van landbouwingenieurs voor het behalen van hun diploma's. Wel zware kost voor de liefhebber dikwijls maar waarschijnlijk ben ik een beetje gaga dat me dit allemaal interresseert. Vooral de kweek van planten in proefbuisjes op diverse substraten geniet mijn aandacht maar spijtig genoeg hangt aan de inrichting van dergelijke kweekinstallaties voor de liefhebber een te hoog kostprijsetiketje. Mocht dat niet zo zijn dan was dit al een interressante hobby op zichzelf. We zullen dus maar met beide voeten op de grond blijven.
Momenteel zijn we met een paar vrienden aan het overwegen om een groepje op te richten van alstroemeria-fanaten en dit met de bedoeling onderling zowel bloemen als kweekgegevens uit te wisselen. Voor wat betreft de dwergsoorten is er reeds een ruim assortiment verkrijgbaar in de handel maar onze aandacht richt zich vooral naar de hogere snij-alstroemeria's waarvan de meeste soorten heden uitsluitend in handen zijn van liefhebbers als gevolg van aankopen in het buitenland tijdens
tuin-reizen. Wie interesse heeft om deel te nemen aan dit uitwisselingsproject kan contact met mij opnemen via persoonlijke email op [email protected] of [email protected]
Momenteel zou de groep reeds over een twintigtal variëteiten beschikken die vanaf volgend jaar in aanmerking komen voor eventuele ruil. Het is wel merkwaardig dat ondanks het hoog aantal bezoekers van deze topic; wat wel bewijst dat er interesse bestaat; er niet zoveel respons in aantal
bestaat van kandidaat deelnemers aan dit ruilproject. Merkwaardig toch. Ik hoop wel dat sommigen het zich achteraf niet gaan beklagen de boot te hebben gemist. Want aan deze planten geraken is niet zo vanzelfsprekend. Denk je iets te hebben dat in aanmerking komt voor ruil dan hoef je het met foto maar te laten weten. Misschien is er wel iemand anders die uw variëteit niet bezit en wil ruilen met een gelijjkwaardig exemplaar uit zijn collectie. De opstart van het ruilen zal gebeuren vanaf het ogenblik dat de planten in bloei staan omdat kleuren op foto dikwijls afwijken.
De niet deelnemers zullen ongelijk hebben. Degenen die aantonen via foto over exemplaren te beschikken tot ruil kunnen nu reeds via email inzage krijgen van de collectie. Waar we heden nog niet over beschikken is wel het juiste aantal exemplaren van iedere variëteit dat beschikbaar zal zijn voor
ruil daar sommige deelnemers zelf nog niet exact weten over hoeveel exemplaren ze beschikken en
hun ruilbereidheid alleen afhankelijk is van wat tegenpartij te bieden heeft. De kweek van sommige
kleurvariaties is niet zo vanzelfsprekend in het huidige stadium dat ze niet gekoesterd worden door de bezitters ervan. Ik zou zeggen, niemand verliest erbij met een foto toe te sturen van bloemen die hij kan ruilen. Er moet wel bij worden vermeld welke de hoogte is van de soort in uw bezit, m.a.w. de tegenpartij moet kunnen vaststellen dat uw ruilproject een pot-, border- of snij-alstroemeria betreft.

Groetjes
zondag 23 december 2007 - 13:40
Maxje

Maxje

Aan allen,
is er iemand die mij kan helpen aan de hogere soorten alstroemerias ? Na heel lang en veel zoeken ben ik verleden jaar aan 3 planten geraakt. De bloemen bevallen mij zo dat ik als echte tuinliefhebber hééééél graag wat meerdere soorten zou willen hebben.
Van die lage soorten in pot heb ik er ondertussen al voldoende verzameld, die kan je vlot vinden, maar ik zou graag aan wat hogere soorten geraken om op een vaste plaats in volle grond in mijn tuin te zetten.
Graag jullie hulp hierbij, dus als iemand weet wie er mij wat exemplaren wil verkopen, of waar ik er kan kopen, dan hoor ik dit graag.
Alvast bedankt .
Maxje, e-mail: [email protected]
zaterdag 30 januari 2021 - 15:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon