menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chrysanten

Ga naar meest recente reactie

groentje1

Groentje1

Hallo,

Ik heb enkele chrysanten gekocht om het terras op te fleuren deze herfst.
Ik lees en hoor nu dat je een chrysant in volle grond mag planten, want ze zijn eigenlijk winterhard.
Zijn alle soorten winterhard of niet?
Vroeger kocht men chrysanten voor het kerkhof en even later gooide men alles weg.
Heeft men ons vroeger doen denken dat chrysanten eenjarig waren om meer te verkopen?

Groetjes
Groentje
vrijdag 16 november 2007 - 17:13
printemps

Printemps

na de vorst sterft alles af
in het voorjaar komen ze terug uit
zoals de hosta

maar die ze in de winkel verkopen zijn geforceerd
zodat ze bloeien in oktober/november
nadien in de tuin bloeien ze op een ander tijdstip
wanneer weet ik niet(denk ergens in de zomer)

mvg
an
vrijdag 16 november 2007 - 18:35
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

neen, deze bloeien altijd in de herfst ze zijn pas geforceerd als ze in de zomer bloeien en dit doet men door 's avonds om 9 uur er een doek over te leggen zodat het lijkt dat de dagen korter zijn zoals in de herfst en na een aantal weken gaan deze spontaan beginnen bloeien.
Als je deze in de tuin plant dan sterven ze inderdaad af en als ze terug een degelijke grootte hebben moet je ze wel regelmatig bijknippen zodat ze hun vorm behouden .
Geen enkel probleem om deze over te houden dus

greetz Damy
vrijdag 16 november 2007 - 18:45
groentje1

Groentje1

OK, ik heb ze in de border geplant en kijk wat er volgend jaar van komt.
Bedankt!
vrijdag 16 november 2007 - 19:17
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja kan wel eventueel wet stro of afgevallen bladeren goed rond de planten doen voor de zekerheid.
greetz Damy
vrijdag 16 november 2007 - 19:19
jumperke

Jumperke

Hier in de tuin hebben we een witte en een oranje chrysant staan in vollegrond(nu staan ze er al zo'n 5-tal jaar)De oranje is nu net uitgebloeid,maar de witte staat nog overvol met bloemen.
Wij geven ze nooit bescherming.

groetjes jerko
vrijdag 16 november 2007 - 21:49
Angelo

Angelo

hier staan nu zoveel chrysanten in de tuin dat ik ze niet meer weet te plaatsen, maar het geeft wel kleur in de herfst.


de laatste beginnen nu uit te bloeien, elk jaar worden ze groter en groter kwa omtrek, kwa hoogte blijven ze mooi gelijk.

en ken je die chrysanten wat je zo koopt ik plastieke potjes van 10 cm doorsnee ongeveer, zo een 3-stek, plant die eens in de tuin, die worden ongeveer 1.50 m hoog, en bloeien nu nog steeds
vrijdag 16 november 2007 - 22:57
krist

Krist

na de vorst sterft alles af
in het voorjaar komen ze terug uit


na de vorst, laat je dan alles zoals het is of moet je gaan snoeien. indien je moet snoeien, hoever terugsnoeien en wanneer juist ?
donderdag 22 november 2007 - 11:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon