Beste Eliane,
Het volgende heb ik even voor je opgezocht op het net.
Wacht met het binnenhalen van pelargoniums of franse geranium (we noemen ze vaak ´geraniums´, maar dat zijn eigenlijk vaste planten) niet tot flinke nachtvorsten. De overgang van buiten naar binnen is een klimaat-schok die ze niet leuk vinden. Haal ze dus naar binnen als je denkt ´Ach, valt overdag nog wel mee´.
Neem een besluit over hoe je ze de winter doorsleept: als kamerplant of slapend. Dat hangt o.a. af van hoe je woont: pelargonium als ´kamerplant´ heeft ´s winters veel licht nodig, maar geen echte kamertemperaturen. Een koele logeerkamer-vensterbank, een lichte zolder of garage, kasje met matige verwarming: allemaal bruikbaar.
Als je dat niet hebt, kun je pelargoniums ´slapend´ bewaren.
´Kamerplant´:
Snoei scheuten van dit jaar tot maximaal eenderde in. Dieper insnoeien veroorzaakt veel uitlopers en die heb je even niet nodig. Kijk of je luizen ziet en doe er iets aan (kijk ook aan de onderkant van bladeren). Laat een eventueel meegelift spinnetje zitten als luizenverdelger. Krab het bovenste laagje aarde uit de pot, zodat prut en oude blaadjes weg zijn. Geef de planten, zolang ze binnenstaan, heel weinig water. Hou regelmatig luizeninspectie: als ze oprukken hou je de plant onder de kraan, zonder de kluit nat te maken. Schud goed droog. Knak vergeeld blad steeds weg.
´Slapend´:
Haal de plant uit de pot en klop bijna alle aarde van de wortels. Snoei eventueel tot de helft bij. Zet ze even kluitdiep in een emmertje water en wikkel ze dan stuk voor stuk stevig in een krant. Alle pakketjes kun je dan luchtig opstapelen in een groente-kistje o.i.d. De omgeving moet absoluut niet warm en droog zijn. Licht heb je ook al niet nodig. Kijk wel regelmatig je pakjes na op uitdrogen en dompel eventueel opnieuw.
Variant:
Geen krant, maar zowel het worteldeel als de vertakkingen met touwtjes wat samenbinden en de planten bewaren in licht vochtige turfmolm. Ze staan dan niet rechtop in een kistje, maar liggen bedolven onder de molm. Ook nu weer zorgen dat die turfmolm niet helemaal uitdroogt.
Spartaanse methode:
Ooit las ik iemands bewaarmethode voor zonale-soorten, de gewone vensterbank-pelargonium. Die was opmerkelijk. De schoongeklopte, gesnoeide pelargoniums werden ondersteboven aan een balk in de bijkeuken gehangen, met hun wortels in een papieren zakje... De bewaarster meldde zo´n tien procent verlies, wat voor slapend bewaren niet extreem is. Het valt te proberen: een van de eigenschappen van Pelargonium is dat ze heel goed tegen droogte kunnen, doordat ze water(damp) uit de lucht halen. Zolang die lucht dus niet kurkdroog is (c.v.!) en zolang de temperatuur heel gematigd is, kan de plant zorgen voor een minimale sapstroom en gaat dus niet dood.
Ik bewaar mijn planten ´levend´, dus ondersteboven heb ik, nog nooit geprobeerd, maar theoretisch moet zoiets goed kunnen aflopen.
Als je je wilt wagen aan een experiment: wat voor fuchsia geldt, moet ook kunnen gelden voor pelargonium. Een overwinter-truc voor fuchsia is om een kuil te graven van zo´n halve meter diep, de planten er naast en bovenop elkaar in te leggen en dan de kuil weer dicht te gooien. Vorst gaat zelden dieper de grond in dan wat decimeters en in de diepte is het altijd een beetje warm. En nooit droog
'k hoop dat je er iets mee kan!!!
Groetjes
Lysianthus
PS:
Vernieuwen
Door tijdig te stekken blijven we in het bezit van jonge gezonde planten. U kunt daar het beste mee beginnen na het groeiseizoen. De beste stekjes snij je van jonge gezonde planten, doe dit onder een bladoogje met een scherp mesje. als het stekje schoon is, kunt u het met gebruik van eventueel stekpoeder de stekjes rechtstreeks in potjes doen. Bij een normale kamertemperatuur kunnen ze dan in tien dagen wortelen. Laat de stekjes nooit uitdrogen, geef dus regelmatig water om de aarde vochtig te houden.