menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Franse geraniums

Ga naar meest recente reactie

Eliane

Eliane

Hallo wie kan mij zeggen hoe ik mijn Franse geraniums laat overwinteren.
Knippen? Hoe kort?
Temperatuur?
........?

Groeten
Eliane
maandag 12 november 2007 - 22:11
ines

Ines

Eliane U schreef geranium dus meestal zijn die winterhard.
Er zijn meer dan 300 soorten geranium(eenjarigen-tweejarigen-groenblijvende...) als U de juiste naam niet opgeeft is het moeilijk op te zoeken wat er juist moet mee gebeuren.


maandag 12 november 2007 - 22:56
corrielat

Corrielat

Ik denk toch dat wij geranium blijven zeggen, ook al bedoelen we die eenjarige........vul maar in, ik ben ook de naam kwijt, schandalig he,

We hebben hier op het forum zo vaak de echte naam gehoord, dus hoe noemen ze ook weer?.........?
dinsdag 13 november 2007 - 00:23
ines

Tekst aangepast

Ines

Eliane schreef over Geranium en geen Pelargonium hé
Er zijn ook eenjarige Geraniums...
dinsdag 13 november 2007 - 00:25
corrielat

Corrielat

Ja, dat is de juiste naam PELARGONIUM, nu vergeten we dat noooooooooooooooit meer
dinsdag 13 november 2007 - 00:27
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Beste Eliane,

Het volgende heb ik even voor je opgezocht op het net.

Wacht met het binnenhalen van pelargoniums of franse geranium (we noemen ze vaak ´geraniums´, maar dat zijn eigenlijk vaste planten) niet tot flinke nachtvorsten. De overgang van buiten naar binnen is een klimaat-schok die ze niet leuk vinden. Haal ze dus naar binnen als je denkt ´Ach, valt overdag nog wel mee´.
Neem een besluit over hoe je ze de winter doorsleept: als kamerplant of slapend. Dat hangt o.a. af van hoe je woont: pelargonium als ´kamerplant´ heeft ´s winters veel licht nodig, maar geen echte kamertemperaturen. Een koele logeerkamer-vensterbank, een lichte zolder of garage, kasje met matige verwarming: allemaal bruikbaar.
Als je dat niet hebt, kun je pelargoniums ´slapend´ bewaren.

´Kamerplant´:

Snoei scheuten van dit jaar tot maximaal eenderde in. Dieper insnoeien veroorzaakt veel uitlopers en die heb je even niet nodig. Kijk of je luizen ziet en doe er iets aan (kijk ook aan de onderkant van bladeren). Laat een eventueel meegelift spinnetje zitten als luizenverdelger. Krab het bovenste laagje aarde uit de pot, zodat prut en oude blaadjes weg zijn. Geef de planten, zolang ze binnenstaan, heel weinig water. Hou regelmatig luizeninspectie: als ze oprukken hou je de plant onder de kraan, zonder de kluit nat te maken. Schud goed droog. Knak vergeeld blad steeds weg.

´Slapend´:

Haal de plant uit de pot en klop bijna alle aarde van de wortels. Snoei eventueel tot de helft bij. Zet ze even kluitdiep in een emmertje water en wikkel ze dan stuk voor stuk stevig in een krant. Alle pakketjes kun je dan luchtig opstapelen in een groente-kistje o.i.d. De omgeving moet absoluut niet warm en droog zijn. Licht heb je ook al niet nodig. Kijk wel regelmatig je pakjes na op uitdrogen en dompel eventueel opnieuw.



Variant:

Geen krant, maar zowel het worteldeel als de vertakkingen met touwtjes wat samenbinden en de planten bewaren in licht vochtige turfmolm. Ze staan dan niet rechtop in een kistje, maar liggen bedolven onder de molm. Ook nu weer zorgen dat die turfmolm niet helemaal uitdroogt.

Spartaanse methode:

Ooit las ik iemands bewaarmethode voor zonale-soorten, de gewone vensterbank-pelargonium. Die was opmerkelijk. De schoongeklopte, gesnoeide pelargoniums werden ondersteboven aan een balk in de bijkeuken gehangen, met hun wortels in een papieren zakje... De bewaarster meldde zo´n tien procent verlies, wat voor slapend bewaren niet extreem is. Het valt te proberen: een van de eigenschappen van Pelargonium is dat ze heel goed tegen droogte kunnen, doordat ze water(damp) uit de lucht halen. Zolang die lucht dus niet kurkdroog is (c.v.!) en zolang de temperatuur heel gematigd is, kan de plant zorgen voor een minimale sapstroom en gaat dus niet dood.
Ik bewaar mijn planten ´levend´, dus ondersteboven heb ik, nog nooit geprobeerd, maar theoretisch moet zoiets goed kunnen aflopen.

Als je je wilt wagen aan een experiment: wat voor fuchsia geldt, moet ook kunnen gelden voor pelargonium. Een overwinter-truc voor fuchsia is om een kuil te graven van zo´n halve meter diep, de planten er naast en bovenop elkaar in te leggen en dan de kuil weer dicht te gooien. Vorst gaat zelden dieper de grond in dan wat decimeters en in de diepte is het altijd een beetje warm. En nooit droog

'k hoop dat je er iets mee kan!!!
Groetjes
Lysianthus

PS:
Vernieuwen
Door tijdig te stekken blijven we in het bezit van jonge gezonde planten. U kunt daar het beste mee beginnen na het groeiseizoen. De beste stekjes snij je van jonge gezonde planten, doe dit onder een bladoogje met een scherp mesje. als het stekje schoon is, kunt u het met gebruik van eventueel stekpoeder de stekjes rechtstreeks in potjes doen. Bij een normale kamertemperatuur kunnen ze dan in tien dagen wortelen. Laat de stekjes nooit uitdrogen, geef dus regelmatig water om de aarde vochtig te houden.
dinsdag 13 november 2007 - 10:42
vhoma

Vhoma

Overwinteren van franse Pelargoniums
Wij gaan deze planten net zoals alle andere pelargoniums terugknippen op ongeveer 10cm hoogte zo nemen ze minder plaats in en van het afgeknipte snijden we stekken dit doen we eind augustus tot half september. De alzo afgesneden plant wordt op ongeveer 12°C overwintert in een veranda waar ze terug begint te groeien, is ze te hoog opnieuw gegroeid snijden we ze opnieuw af maar dan is dit ten koste van vroege bloemvorming. Dus ook vroeg op het jaar kan je de plant nog altijd terugknippen of misschien alleen maar in vorm knippen. Wij gaan niet experimenteren want anders is de kans op deze plant kwijtspelen groter en het voorgaande lukt al ondertussen een 10 tal jaren. met meer dan 120 soorten.
Succes
Vanholst Marc
donderdag 15 november 2007 - 20:43
vhoma

Vhoma

Hallo
Hierboven zie ik dat er geschreven wordt dat er geen eenjarige geraniums zijn nochtans zijn er zelfs veel eenjarige en tweejarige geraniums of ooievaarsbekken. Vaak noemen we het miisschien onkruiden maar toch zijn er wel enkele mooie tuinplanten tussen ze vermeerderen zich mischien iets te goed via zaad en daarom worden ze in een echt verzorgde tuin niet vaak toegepast. Geranium robertianum 'Celtic White', lucidum, bohemicum en zelfs een soorten uit Madiera 'Levada Machico' om er toch maar enkele te noemen zitten in mijn eigen verzameling.
Weer wat wijzer?
Groetjes
Vanholst Marc
donderdag 15 november 2007 - 20:52
ines

Ines

U las dan goed verkeerd!

Ik schreef hierboven:" Er zijn ook eenjarige Geraniums"

Gelieve juist te lezen in het vervolg en mensen niet op een dwaalspoor te brengen!
vrijdag 16 november 2007 - 23:56
Eliane

Eliane

Beste Ines
Ik had wel gelezen dat "HIERBOVEN" geschreven werd over éénjarige geraniums.
groetjes Eliane
zaterdag 17 november 2007 - 00:14
ines

Ines

Ja Eliane...
Marc las het verkeerd he
zaterdag 17 november 2007 - 00:20
kaiiestan

Tekst aangepast

Kaiiestan

Je kan ook een hier kijken voor meer advies over de verzorging van geranium
https://www.tuinplantenwinkel.nl/vaste-planten/vaste-plant-geranium/
maandag 13 augustus 2018 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon