menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cannas en dahlias

Ga naar meest recente reactie

Bartje22

Bartje22

Hallo,

Heeft iemand enig idee hoe je canna's moet overwinteren?
of uit eigen ervaring kan natuurlijk ook

Groetjes.
zaterdag 3 november 2007 - 19:20
hugo

Hugo

heb je twee vragen samengevoegd,,

na de eerste serieuze vorst zal het loof zwart worden,, dan knip je de stengels 10 cm boven de grond af,, graaf de knollen op en laat ze drogen,, daarna grond afschudden en in een bak met turf bewaren op een vorstvrije en donkere plaats,, (of zoals ik het doe: gewoon in een lege papieren zak van de bloem, kan je bij je bakker vragen) , kun je in het voorjaar terug planten

groetjes
zaterdag 3 november 2007 - 19:33
Esem

Esem

Hugo mag ik hier nog wat aan toe voegen??
Als je de knollen laat op drogen ,zet ze dan ondersteboven zodat al het vocht uit de holle stengels kan wegvloeien voor je ze gaat stockeren.
GR Eddy,
zaterdag 3 november 2007 - 19:40
hugo

Hugo

klopt Eddy, had ik er niet bijgezet

groetjes
zaterdag 3 november 2007 - 19:58
RogerElise

RogerElise

ik heb dit jaar voor het eerst canna gezet: had 2 bollen gekregen. De planten deden het erg goed en werden bijna 2 meter hoog. Van de week de bol uit gegegraven en tot mijn verbazing was die bol 5-10x zo groot geworden met veel kleine bollen! de bollen zijn paars van klaar terwijl de bol zelf wit was en ik ook witten stukken zie zitten.
moeten al die kleine bollen eraf voor het wederom herplanten? al ik de bol wil delen; moet het wit dan intact blijven of mag dat ook gedeeld worden? kan ik nu al bollen eraf halen en deze weggeven?
zondag 4 november 2007 - 09:57
corrielat

Corrielat

Omdat ik best veel cannas heb wil ik dit jaar een gedeelte in de grond laten zitten en goed afdekken met bladeren, is wel een beetje gewaagd, maar ik waag het erop.
Omdat ik vorig jaar een paar cannas vergeten was eruit te halen en deze niet bevroren zijn kreeg ik dit idee.
zondag 4 november 2007 - 10:04
beginnendtuinier

Tekst aangepast

Beginnendtuinier

Omdat ik best veel cannas heb wil ik dit jaar een gedeelte in de grond laten zitten en goed afdekken met bladeren, is wel een beetje gewaagd, maar ik waag het erop.
Omdat ik vorig jaar een paar cannas vergeten was eruit te halen en deze niet bevroren zijn kreeg ik dit idee.


dit doet mijn nonkel altijd eerst afsnijden dan goed wat stro erover en daarover mest en dan komt gedurende de winter deze voedingstoffen tot bij je planten en dan gaan ze het jaar erop beter groeien maar je moet er wel genoeg stro opdoen.
veel succes

MAAR ik moet er wel bijzeggen dat de ene soort al was vorstgevoeliger is dan de andere...

greetz Damy
zondag 4 november 2007 - 10:15
Bartje22

Bartje22

Allemaal heel erg bedankt,
zondag 4 november 2007 - 13:29
olikke

Olikke

Hallo,
Uit ervaring weet ik dat hetgeen Hugo en Esem zeggen juist is.
Om tot een vroege bloei te komen doe ik het volgende: bij de eerste vorst uit de grond halen.
Als de knollen te groot zijn worden ze gedeeld en in gewone grond in potten geplant , de grond droogt vanzelf uit als de potten op een donkere en vorstvrije plaats staan.
In het voorjaar zet ik de potten op een plaats met meer licht en krijgen ze langzaamaan water.
Zo worden de planten voorgetrokken en hebt ge gemakkelijk een maand eerder reeds bloemen en de bloemen blijven komen tot ver in de herfst als ge de verwelkte bloemen wegneemt.
Succes met de cannas

Olikke
dinsdag 20 november 2007 - 16:39
wimmeke

Wimmeke

ik moet eerlijk toegeven, ik heb mijn canna's al 2 jaar niet meer uit de grond gehaald, maar gewoon elke winter met een 10cm dik pak schors en bladeren afgedekt...

en ze doen het nog steeds heel goed...

de winters zijn niet meer wat ze geweest zijn, zeker?


wim
woensdag 21 november 2007 - 11:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon