menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote planten gezocht

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

Beste liefhebbers,

ik woon in een streek met zware kleigrond. De grond bestaat uit ongeveer een halve meter aarde, en daaronder een kleilaag. Wat betekend dat de grond meestal zeer vochtig is.

Kan iemand mij zeggen welke bloemen/planten gedijen in dit soort omgeving, liefst geïlustreerd met een fotootje.
Ik ben een liefhebber van planten die veel groen bevatten. Ook planten met grote bladeren vind ik prachtig. Ik heb nu een paar brugmansia's gekregen die ik ook ga planten in de tuin.

Graag jullie voorstellen.
maandag 29 oktober 2007 - 13:18
fastmario

Fastmario

als je geen plaatsgebrek hebt kan je altijd een mooie rodendenderon zetten
is mooi groen tijdens de winter
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 29 oktober 2007 - 13:47
krissie

Krissie

hallo ,
die brugmansia's zou ik nu toch maar niet
in de tuin zetten .
eigenlijk zijn dit kuipplanten , in volle grond zullen ze waarschijnlijk
de winter niet overleven , ze kunnen niet tegen ( strenge ) vorst
beter is ze nu vorstvrij te overwinteren ,
in het voorjaar kunnen ze wel in volle grond staan ,
in het najaar terug uitgraven en overwinteren
groetjes
krissie
maandag 29 oktober 2007 - 14:53
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Een brugmansia kan je wel overwinteren buiten je moet hem dan wel na de snoei goed inpakken met sto of dergelijke en dan een juttezak erover .
greetz Damy
maandag 29 oktober 2007 - 14:56
fastmario

Fastmario

zal eens een foto zetten morgen hoe de buurman die altijd ingepakt heeft
en ieder jaar komt hij terug
mocht het alsnog misgaan ik kan er makkelijk aankomen en is niet ver
maandag 29 oktober 2007 - 17:20
fastmario

Fastmario

is natuurlijk beter als je ze binnen zet
maandag 29 oktober 2007 - 17:21
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Grote planten, met reusachtig blad, de Riesenstauden, indrukwekkend!
Bijvoorbeeld: Gunnera, Aralia californica, Tetrapanax.
Het zijn planten die in de zomer graag vocht hebben maar het probleem zal de winter kunnen zijn; dan staan ze niet graag te nat dus dat dien je dan te kunnen regelen.
Als het om mooie grote bladen gaat, doen natuurlijk de Acanthus en de Hosta ook mee. Ook kun je op vochthoudende grond mooie groepen Astilbes planten. Rodgersia's en Ligularia's staan meestal graag in de schaduw maar in vochthoudende grond kunnen ze veel meer zon verdragen en groeien ze prachtig uit.
maandag 29 oktober 2007 - 19:38
Lut2

Lut2

Ik heb ook heel zware kleigrond. Na 5 jaar proberen vind ik toch dat rododendronsoorten het niet goed doen. Ik denk niet dat zij graag met hun voeten in het water staan.
Waar ik wel veel succes mee heb zijn alle miscantis- soorten. Deze bestaan in alle afmetingen, blijven de ganse zomer groen en geven een heel mooi silhouet in de winter. In het voorjaar snoeien tot op de grond en ze kunnen opnieuw beginnen groeien.
Hosta's doen het ook zeer goed.
Succes
maandag 29 oktober 2007 - 20:27
deHaan

DeHaan

Beste liefhebbers,

ik woon in een streek met zware kleigrond. De grond bestaat uit ongeveer een halve meter aarde, en daaronder een kleilaag. Wat betekend dat de grond meestal zeer vochtig is.

Kan iemand mij zeggen welke bloemen/planten gedijen in dit soort omgeving, liefst geïlustreerd met een fotootje.
Ik ben een liefhebber van planten die veel groen bevatten. Ook planten met grote bladeren vind ik prachtig. Ik heb nu een paar brugmansia's gekregen die ik ook ga planten in de tuin.

Graag jullie voorstellen.


Ik zal bij het begin beginnen, je praat over een laag aarde en daaronder klei.
Wat voor grond is die aarde dan?
Is die opgebracht?

Ik vindt namelijk dat je het probleem (zeer vochtige grond) bij de wortel aan moet pakken.
maandag 29 oktober 2007 - 20:58
Lysianthus

Lysianthus

PIOENEN
De beste tijd om pioenen te planten, is vanaf half oktober. Op rijke kleigrond voelt de pioen zich meteen thuis, maar op arme zandgrond moet de grond eerst worden verbeterd. Spit een flink plantgat van minstens 60 cm diep en verrijk de grond met verteerde koemest, compost en beendermeel. Meng ook wat potgrond met klei door de aarde. Een pioen heeft een zonnige plek en ruimte nodig. Reken ongeveer een meter per plant voor grote soorten en circa 50 cm voor kleinere exemplaren. Zorg dat buurplanten het zonlicht niet kunnen wegnemen. Plant de pioen niet te diep, maar bedek de 'neuzen' met een dun laagje aarde van een paar centimeter. Wil de pioen niet bloeien? Dan kan het zijn dat de plant te diep staat. Spit hem in het najaar voorzichtig uit en plant hem zo ondiep mogelijk op een nieuwe zonnige plek.

dinsdag 30 oktober 2007 - 08:30
fastmario

Tekst aangepast

Fastmario

Ik heb ook heel zware kleigrond. Na 5 jaar proberen vind ik toch dat rododendronsoorten het niet goed doen. Ik denk niet dat zij graag met hun voeten in het water staan.
Waar ik wel veel succes mee heb zijn alle miscantis- soorten. Deze bestaan in alle afmetingen, blijven de ganse zomer groen en geven een heel mooi silhouet in de winter. In het voorjaar snoeien tot op de grond en ze kunnen opnieuw beginnen groeien.
Hosta's doen het ook zeer goed.
Succes
hier is de grond niet beter
ik zeg dat omdat hier alles wel goed gaat en omdat de eerste 50 cm goede grond is zal die goe gaan
geeft oppervlakige wortels
je moet natuurlijk wel in heidegrond met turf zetten anders doen ze geen moeite hoor
dinsdag 30 oktober 2007 - 09:12
hypermaxx

Hypermaxx

CITAAT:
">#666666;'>
Beste liefhebbers,

ik woon in een streek met zware kleigrond. De grond bestaat uit ongeveer een halve meter aarde, en daaronder een kleilaag. Wat betekend dat de grond meestal zeer vochtig is.

Kan iemand mij zeggen welke bloemen/planten gedijen in dit soort omgeving, liefst geïlustreerd met een fotootje.
Ik ben een liefhebber van planten die veel groen bevatten. Ook planten met grote bladeren vind ik prachtig. Ik heb nu een paar brugmansia's gekregen die ik ook ga planten in de tuin.

Graag jullie voorstellen.


Ik zal bij het begin beginnen, je praat over een laag aarde en daaronder klei.
Wat voor grond is die aarde dan?
Is die opgebracht?

Ik vindt namelijk dat je het probleem (zeer vochtige grond) bij de wortel aan moet pakken.



De aarde is geen opgevoerde aarde. Vroeger was het hier weide.
Het is zware donkere grond, ik vermoed ietwat aan de zure kant, maar ben niet zeker.

dinsdag 30 oktober 2007 - 11:16
Lut2

Lut2

Pioenen doen het absoluut niet op mijn kleigrond. Ik heb hiervoor al allerlei manieren geprobeerd. Groot plantgat, extra compost,....
Lut
dinsdag 30 oktober 2007 - 19:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon