menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paarse bloemekes

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo,

Kent er iemand deze bloemekes? zijn ze winterhard? indien nee................hoe kan ik ze overhouden?
Groetjes
Lysianthus
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 23 oktober 2007 - 10:21
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Als ik het goed zie, zijn het lobeliaatjes, 1-jarig dus overhouden heeft weinig zin.
dinsdag 23 oktober 2007 - 10:23
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Kan je ze zaaien dan? ............en wanneer?................en geven ze dan dezelfde zomer bloemen?
Als ik mijn geraniums bewaar in bakken , kan ik dan in het voorjaar ze ertussen zaaien?

Thnx Detuinenindemen
dinsdag 23 oktober 2007 - 10:27
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Je kunt ze zaaien, dat moet dan vroeg in het voorjaar. Maar ze zijn zo goedkoop in aanschaf en zo makkelijk te verkrijgen, dat ik die moeite niet neem.
dinsdag 23 oktober 2007 - 10:51
an

An

die paarse bloemetjes ziijn bij mij aan komen waaien ze staan zelfs tussen mijn tegels
laat maar staan omdat ik het bloemetje wel leuk vind




gr an
dinsdag 23 oktober 2007 - 21:36
Lysianthus

Lysianthus

Hoe kan dat nu, als ze éénjarig zijn ..............snap er niets van An.
dinsdag 23 oktober 2007 - 23:29
corrielat

Corrielat

Ik denk dat An gelijk heeft, bij mij zijn ze ze ook komen aanwaaien, misschien iets met de zachte winter van vorig jaar te maken?
woensdag 24 oktober 2007 - 10:02
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Planten die 1-jarig zijn, verspreiden zaad. Bij sommige soorten levert dat nieuwe plantjes op verrassende plekjes.
Het uitzaaien van 1-jarigen maakt, dat je een aantal soorten eigenlijk maar 1 maal hoeft te zaaien omdat je elk jaar daarna weer genoeg zaailingen hebt.
Bij de lobelia kun je daar niet van uit gaan. Bij een zachte winter en een warm voorjaar kun je zaailingen hebben maar dat zal niet elk jaar gebeuren.
woensdag 24 oktober 2007 - 10:31
Cavati

Cavati

ja ik snap dat ook niet
je mag me dat echt eens uitleggen

hoe weet ik of een bloem elk jaar opnieuw bloeit en zelf zaad geeft... waar ik dus niks meer voor moet doen...


dacht dat dat alle eenjarigen waren...


woensdag 24 oktober 2007 - 14:54
Cavati

Cavati

hoe noemen ze dan bloemen die slechts 1 jaar bloeien en dan afsterven... en die ook ni echt zaad lijkt te geven...

Planten die 1-jarig zijn, verspreiden zaad. Bij sommige soorten levert dat nieuwe plantjes op verrassende plekjes.
Het uitzaaien van 1-jarigen maakt, dat je een aantal soorten eigenlijk maar 1 maal hoeft te zaaien omdat je elk jaar daarna weer genoeg zaailingen hebt.
Bij de lobelia kun je daar niet van uit gaan. Bij een zachte winter en een warm voorjaar kun je zaailingen hebben maar dat zal niet elk jaar gebeuren.
woensdag 24 oktober 2007 - 14:56
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Alle planten die in 1 jaar uit zaad ontkiemen, groeien, bloeien, zaad vormen en afsterven, zijn eenjarigen. De hele levenscyclus van de plant voltrekt zich in een jaar (of korter).

Sommige van deze planten zullen zichzelf uitzaaien en anderen niet. Dat hangt af van de eisen die de plant stelt ten aanzien van bijvoorbeeld vocht en bodemtempertuur. Een goudsbloem zal zich heel gemakkelijk uitzaaien maar een Salpiglossis niet (althans, dat is bij mij nog niet gebeurd)
Of een plant zich wel of niet uitzaait, zegt verder niets over de vraag of de plant 1 jarig is of meerjarig.
Ook vaste planten kunnen zich uitzaaien en struiken en bomen ook.

Het woord 1-jarig is trouwens iets dat mensen aan planten toekennen: soms is een plant in ons klimaat na 1 jaar verdwenen maar kan in een ander klimaat wel meerdere jaren leven. Zo is het leeuwebekje een plant die bij ons als 1-jarig wordt beschouwd maar in een warm klimaat meerdere jaren mee kan.
We gebruiken het woord dus om aan te duiden dat je normaal gesproken maar 1 seizoen dezelfde plant in leven houdt.

Het jaar daarna zaai je opnieuw of koop je opnieuw de planten. Soms is dat niet nodig, dan hebben de planten zelf voor nakomelingen gezorgd.

Planten die 1 jaar leven en zich heel makkelijk uitzaaien zijn bijvoorbeeld de Papaver somniferum, de oost-indische kers, de goudsbloem, de wonderboom en de amarant.

Bij mij zaaien de kattesnorren zich ook uit maar het zaad dat in de tuin kiemt, doet dat later dan het zaad dat in een verwarmd kasje is gezaaid. Bij een koud voorjaar zijn de kattensnorren in september aan de bloei. Om toch op tijd bloemen te hebben, zaai je die planten dus zelf.

Het is een heel verhaal geworden. Hopelijk een beetje duidelijk, anders hoor ik het wel!




woensdag 24 oktober 2007 - 15:13
Lysianthus

Lysianthus

Hey Detuinenindemen,

Enorm bedankt, het is niet zomaar vanzelfsprekend dat iemand zijn tijd en deskundige advies met ons deelt............dit was voor velen onder ons zeer leerzaam.

Lysianthus
woensdag 24 oktober 2007 - 15:47
Detuinenindemen

Detuinenindemen

heel graag gedaan hoor
woensdag 24 oktober 2007 - 15:55
an

An

zal is een foto maken dan kan je het zien
woensdag 24 oktober 2007 - 23:41
Cavati

Cavati

wauw
bedankt!

maar hoe weet je of een plant zich gemakkelijk zelf uitzaait?

ik ga namelijk ontzettend veel zaad en bloemen/planten kopen volgende lente
voor een kunstproject
en het zou heel erg zijn moesten het meerendeel van die bloemen/planten
maar één jaartje blijven zonder nieuwkomers te geven.




Alle planten die in 1 jaar uit zaad ontkiemen, groeien, bloeien, zaad vormen en afsterven, zijn eenjarigen. De hele levenscyclus van de plant voltrekt zich in een jaar (of korter).

Sommige van deze planten zullen zichzelf uitzaaien en anderen niet. Dat hangt af van de eisen die de plant stelt ten aanzien van bijvoorbeeld vocht en bodemtempertuur. Een goudsbloem zal zich heel gemakkelijk uitzaaien maar een Salpiglossis niet (althans, dat is bij mij nog niet gebeurd)
Of een plant zich wel of niet uitzaait, zegt verder niets over de vraag of de plant 1 jarig is of meerjarig.
Ook vaste planten kunnen zich uitzaaien en struiken en bomen ook.

Het woord 1-jarig is trouwens iets dat mensen aan planten toekennen: soms is een plant in ons klimaat na 1 jaar verdwenen maar kan in een ander klimaat wel meerdere jaren leven. Zo is het leeuwebekje een plant die bij ons als 1-jarig wordt beschouwd maar in een warm klimaat meerdere jaren mee kan.
We gebruiken het woord dus om aan te duiden dat je normaal gesproken maar 1 seizoen dezelfde plant in leven houdt.

Het jaar daarna zaai je opnieuw of koop je opnieuw de planten. Soms is dat niet nodig, dan hebben de planten zelf voor nakomelingen gezorgd.

Planten die 1 jaar leven en zich heel makkelijk uitzaaien zijn bijvoorbeeld de Papaver somniferum, de oost-indische kers, de goudsbloem, de wonderboom en de amarant.

Bij mij zaaien de kattesnorren zich ook uit maar het zaad dat in de tuin kiemt, doet dat later dan het zaad dat in een verwarmd kasje is gezaaid. Bij een koud voorjaar zijn de kattensnorren in september aan de bloei. Om toch op tijd bloemen te hebben, zaai je die planten dus zelf.

Het is een heel verhaal geworden. Hopelijk een beetje duidelijk, anders hoor ik het wel!




donderdag 25 oktober 2007 - 01:07
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cavati,

Als je er zeker van wilt zijn dat de planten jaarlijks terug komen, kies dan voor vaste planten!
donderdag 25 oktober 2007 - 10:11
Cavati

Cavati

weet jij uit je hoofd welke dat ongeveer zijn?

Ik heb hier een ganse lijst liggen....



( wat is de engelse uitdrukking voor "vaste planten"? )


donderdag 25 oktober 2007 - 12:24
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Haha, welke dat zijn, duizenden!! In het engels Perennial.
Kijk maar eens rond in een tuincentrum. Succes!
donderdag 25 oktober 2007 - 13:10
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Veel vasteplantenkwekers hebben hun catalogus op internet staan; google maar eens..
donderdag 25 oktober 2007 - 15:45
Spuddy

Spuddy

Vaste planten in het engels is perennial
donderdag 25 oktober 2007 - 16:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon