menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn eerste bloembollen

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

okee, vandaag dus mijn allereerste bloembollen aangekocht.
Het was een bevlieging, zag zo een assortiment van 120 bollen, en wou dit dus eens proberen.
Weet nog niet precies waar ik ze zal planten, maar wil wel al 1 grote bloembak opvullen (= half vat)
Kan er iemand wat tips geven waar ik moet op letten?

Hoeveel bollen mag ik zoal zetten in dat vat (doorsnede is 70 cm).
En is het aangeraden om alles in groepjes te zetten, of gewoon door elkaar?
Ik zie dat die op verschillende dieptes worden geplant, mogen dan 2 bollen van verschillende diepte boven elkaar zitten?

Er zitten 8 verschillende soorten in zoals:
-Crocus Chrysanthus Miss Vain
-Narsiscus grootkronig geel
-Narcis Tazetta Minnow
-Muscari Armeniacum
-Tulp Triumph gemengd
-Allium Oreophilum
-Allium Moly
-AnemoneCoronaria de Caen

vrijdag 12 oktober 2007 - 20:07
kerstkind

Kerstkind

Hallo Baileysker,

Natuurlijk kun je bollen van verschillende soorten in lagen planten.
De dikste bollen komen op de diepte van 10 cm en de allerkleinste ,
krokussen en anemoontjes op 5 cm.
Als richtlijn kun je nog aanhouden: de onderlinge afstand v.d. bollen gelijk aan de diepte.
Dus bloembollen die 10 cm diep zitten, ook 10 cm uit elkaar zetten.

Het mooiste is als ze in groepjes staan. Ook in een bloembak..
Dan heb je er plezier van vanaf febr/mrt tot jun/juli.

Veel succes ermee.

groetjes José
vrijdag 12 oktober 2007 - 20:23
Bowie

Bowie

En opletten dat je diegene die eerst bloeien bovenaan plant, de latere komen onderaan.
vrijdag 12 oktober 2007 - 21:43
Baileysker

Baileysker

Dan nog een vraagje, heb gelezen dat sommige bollen gewoon mogen blijven zitten.
Die 8 soorten die ik heb, mogen die allemaal gewoon blijven zitten in de grond, of zijn er bij die na de bloei moeten gerooid worden?

En dat half vat waar ze in komen, is onveer de inhoud 100 liter.
Momenteel staan daar nog tagetes in, moet ik dan de volledige inhoud van potgrond vervangen, of enkel de bovenste helft waar de bollen komen?
zaterdag 13 oktober 2007 - 10:13
Catgarden

Tekst aangepast

Catgarden

Vooral de Alliums en Tulpen kunnen niet tegen heel natte grond en zullen wegrotten.
Om dat te voorkomen of toch proberen te voorkomen maak je het plantgat van de bol enkele centimers dieper en vul je dit op met fijn grind of fijne kiezels en daarop plaats je de bol.
Het zorgt ervoor dat het water niet direkt rond de bol blijft staan maar draineert via de keitjes of het grind.

De Crocus, Narcis, Muscari, Anemone en Allium kun je gewoon laten zitten en in goeie omstandigheden zullen ze uitbreiden. De Tulpen moet je ofwel uithalen en dan heb je heel lang plezier van dezelfde bollen OF laat de Tulpen zitten en ze zullen wel nog enkele jaren bloemen geven maar jaar na jaar zal de bloei wat minder worden en de bloemen wat kleiner. Dat is eigenlijk afhankelijk van Tulp tot Tulp... er zijn cultivartulpen die het jaren goed doen en evenveel bloeien als ze blijven in de grond zitten, maar er zijn ook Tulpen-cultivars die het na 2 jaar niet zo goed meer doen.

Wat betreft je pot helemaal leegmaken : is die aarde nog maar van dit jaar en enkel gebruikt voor die Tagetes dan zal de onderste laag wel niet vol wortels zitten van die Tagetes hé dus zou ik enkel de aarde wegdoen waar die Tagetes geworteld hebben.
Er is toch drainage-materiaal onderaan het vat zoals potscherven of zo ? Want anders is het misschien beter om toch het vat volledig te legen en eerst drainage te steken onderaan. Dan is het niet nodig om grind of kiezels onder de Tulpen en Allium bollen te doen want dat was eigenlijk uitleg voor in de volle grond. Ik had toen nog niet gezien dat het in een vat was.
zaterdag 13 oktober 2007 - 10:16
Baileysker

Baileysker

Bedankt voor de tips, Ja de potgrond is van dit jaar, en onderaan heb ik kiezels voorzien.
Ze geven voor vandaag heel mooi weer, we weten dus weeral wat te doen
zondag 14 oktober 2007 - 09:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon