menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afdekken voor de vorst

Ga naar meest recente reactie

wimmeke

Tekst aangepast

Wimmeke

Hey hey, beste mede-forummers...

Ik vroeg me af, als jullie vb. de aronskelk of de slangenbaard (ophiopogon) afdekken voor de vorst, knippen jullie dan de eventueel aanwezige bladeren enz. eraf?

Want, het lijkt me niet haalbaar dat binnen een maandje alles van de aronskelk verwelkt/afgestorven is, en hoe dekken jullie die dan af?

Ik was van plan om gewoon stro of compost erover te doen, op een hoopje, en dat met een net of zo vast te pinnen dan (kwestie dat het op z'n plaats blijft en niet wegwaait of zo)...

En bij de slangenbaard vb... Daar las ik dat ie eigenlijk bladhoudend is , maar toch afgedekt moet worden in de winter... Klinkt toch onlogisch, niet?

Ook de Pennisetum setaceum ‘Rubrum’, lampepoetsersgras dat beschouwd wordt als een eenjarige, die mag je eventueel buiten laten mits afdekken, maar je mag em pas in maart op 20cm hoogte terugbrengen... Hoe dekken jullie die dan af...?

Hetzelfde verhaal bij de Verbena bonariensis, daar las ik: ‘s winters afdekken / laat dode stelen staan tot in de lente, om bevriezen te voorkomen - hoe dek je dan in godsnaam een plant af die 1.5m hoog is ? Je bouwt toch geen 1.5m hoge composthoop errond??

Heel erg confused op dit moment... Hehehe...

Alle hulp is welkom, ik zou het niet zo leuk vinden om door een wintervorst mijn plantjes te verliezen...

Bedankt!
maandag 8 oktober 2007 - 11:06
annis

Tekst aangepast

Annis

Met afdekken voor de winter bedoelen ze dat je de grond om het hart van de plant en ertussen af moet dekken. Dit kan al met een flinke laag bladeren de plant steekt er boven uit vooral de bladhoudende planten. De Verbena bonariensis dus alleen aan de voet van de plant de rest van de plant sterft bovengronds af. De bladeren van de Ophiopogon niet afknippen.
maandag 8 oktober 2007 - 13:15
wimmeke

Wimmeke

aaah...

dit verheldert al heel veel

bedankt voor de uitleg...

zoals je ziet heb ik nog HEEL VEEL te leren...

da's dan ook het mooie aan dit forum...

elke vraag die ik hier stel (hoe dom ook soms ) wordt steeds beantwoord met een hele leuke en duidelijke uitleg...

THANKS!!
maandag 8 oktober 2007 - 13:36
annis

Annis

Wimmeke er bestaan geen domme vragen. Zelf heb ik ook wel nog veel vragen en daar kun je hier op dit forum heel goed mee terecht. Er is altijd wel iemand die het weet of met meerdere forum bezoekers komen we er ook wel uit.
maandag 8 oktober 2007 - 13:39
Adrienne

Adrienne

Ha Wimmeke er zijn geen domme vragen !!!
Enkel domme mensen.
En wie zijn dat ?
Zij die niks vragen
maandag 8 oktober 2007 - 17:03
nientje

Nientje

adrienne toch
nientje
maandag 8 oktober 2007 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon