menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kent de pomme damour

Ga naar meest recente reactie

Thiviers

Thiviers

Beste forummers,
Van mijn buurvrouwtje kreeg ik een beworteld stekje van de 'pomme d'amour'. Uiteraard kent ze noch de Latijnse, noch de Nederlandse naam. Het is een struikje van plm. 60 cm. hoog met smal donkergroen leerachtig blad en het hangt overvol met bloedrode niet eetbare appeltjes van het formaat minitomaatje. Het groeit bij haar in de (half)schaduw (alleen minimaal ochtend en avondzon) en het staat daar waar het asfalt langs het huis is afgebrokkeld. Vrijwel dus geen grond. Ik heb het struikje nog nooit gezien, maar bij mijn buurtje staan een paar meter lang deze struikjes. Prachtig gewoon.
Wie van u kent dit struikje en heeft er wellicht de Latijnse naam van>
Alvast bedankt,
Thiviers
woensdag 26 september 2007 - 13:47
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Beste,

Bedoeld u misschien de parelbes of pernettya ?

http://www.tuinadvies.nl/siergrassen_bessen.htm

Vriendelijke groeten
Angelo
woensdag 26 september 2007 - 14:01
hildavw

Hildavw

Vermoedelijk is dat de "solanum pseudocapsicum".

mvg

Hilda
woensdag 26 september 2007 - 14:05
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Solanum pseudocapsicum of inderdaad de echte pomme d'amour is een kamerplant,...
Ik denk dat deze die bedoeld word buiten groeit aan de beschrijving van Thiviers.
Vriendelijke groeten
Angelo
woensdag 26 september 2007 - 14:09
Thiviers

Thiviers

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ons buurvrouwtje heeft wel meer kamerplanten buitenstaan die allemaal voluit groeien en bloeien. Ik probeer mijn stekje van de Solanum pseudocapsicum dus ook gewoon buiten te laten groeien. Van anderen hoorde ik dat deze niet eetbare tomaat familie is van de pomme d'oro oftewel de pommedoretomaat. Die hele grote overigens lekkere tomaat. Pomme betekent toch appel in het Frans, dus ik zocht alle malussoorten en had geen idee om dit juweeltje bij de tomaten te zoeken. Dank nogmaals voor jullie oplossing.
Thiviers :
woensdag 26 september 2007 - 15:09
jp

Jp

Pomme d'amour = ook Provencaals voor tomaat
pomodoro (meervoud pomodori) = Italiaans voor tomaat (zie maar op de blikjes tomaat of concentraat,...)
donderdag 27 september 2007 - 10:43
Tomateboer

Tomateboer

Ja inderdaad, er zijn zoveel benamingen voor tomatenrassen,...
Van het Franse Pomme d'amour (liefdesappel) tot inderdaad het pomodoro in Italië.
De kamerplant die hier word voorgesteld is inderdaad ook familie van de nachtschadigen of Solanaceae ... verwante familie met de tomaat dus
Vriendelijke groeten
Angelo
donderdag 27 september 2007 - 10:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon