menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waar is dat zaad

Ga naar meest recente reactie

zonneke

Zonneke

hoi, ben ook nieuw op deze zeer interessante leerijke site, zou graag eens vlijtig liesje zaaien, maar waar is dat zaad ervan??; en hoe kan ik bladbegonia's stekken?? of is daar ook zaad van, enzoja, waar??
heb een hele grote tuin, met serre en meer dan plaatsgenoeg, dus heb best wel groenne vingers, maar wil eindelijk eens van mijn serre gebruik maken,en trots zijn, op eigenkweek
zaterdag 15 september 2007 - 00:51
Tine

Tine

Het enkele vlijtige liesje krijgt na de bloei een zaaddoosje welke voorzichtig geoogst moet worden omdat het springzaad is. Zie je zo'n puntig zaaddoosje, doe er dan een zakje omheen zodat de zaadjes niet alle kanten op kunnen springen en knijp hem er dan af. Het dubbele vlijtige liesje is denk ik alleen te stekken. Daar heb ik nog nooit zaad aan gezien.

Tine
zaterdag 15 september 2007 - 08:13
Tortelduifjes

Tortelduifjes

de enkele vlijtige liesjes zijn inderdaad gemakkelijk te zaaien. Je houdt er wel best een zakje of doosje bij als je het zaaddoosje wegneemt daar het springzaad is. Best niet te hard op duwen als je het puntig zaaddoosje wilt verwijderen anders springt het open naast jouw doosje of zakje.
donderdag 20 september 2007 - 23:30
Bartje22

Bartje22

Ik kan het niet beter zeggen Tine en Tortelduifjes..
vrijdag 21 september 2007 - 09:47
zonneke

Zonneke

okay, maar niet lachen he, maar ik zie nergenseen zaaddoosje, , ik heb al enkele bloemmetjes afgeknipt, met iets stengel, om het zeker te hebben, maar nope, ik zie niets wat op zaad lijkt ,
vrijdag 21 september 2007 - 19:43
hildavw

Hildavw

Om het zaad te oogsten kan je best met je hand en vingers een kommetje maken en dan voorzichtig met de top van je vingers het zaaddoosje vastnemen, zodat het zaad, moest het toch loskomen, - wat meestal gebeurt, in je hand valt.


Hilda
vrijdag 21 september 2007 - 19:44
Tortelduifjes

Tortelduifjes

okay, maar niet lachen he, maar ik zie nergenseen zaaddoosje, , ik heb al enkele bloemmetjes afgeknipt, met iets stengel, om het zeker te hebben, maar nope, ik zie niets wat op zaad lijkt ,

een zaaddoosje is niet groot, soms moet je goed kijken. het heeft een dik buikje en naar de top toe gaat het in een punt. Als je niet oplet en toevallig een "dik" zaaddoosje aanraakt kan het al openspringen. De allereerste keer dat ik dat tegenkwam schrok ik enorm. Het spatte op mijn gezicht en ik wist niet wat het was........... dacht eerder aan één of ander beestje dat op mij sprong
vrijdag 21 september 2007 - 20:47
zonneke

Zonneke

okay, van harte bedankt, -christa, ik ga morgenvroeg onmiddelijk op zaadjacht, ik laat je weten, wat ik geoogst heb, ok???
vrijdag 21 september 2007 - 20:49
Tine

Tine

Je moet erg goed kijken waar een bloemetje heeft gezeten. Als de bloemblaadjes eraf zijn gevallen ,zie je eerst een puntje. Dat moet dan nog uitgroeien tot een dikbuikige punt. Dan pas kan je oogsten. Er komen alleen jammer genoeg niet erg veel zaaddoosjes.

Tine
vrijdag 21 september 2007 - 23:34
zonneke

Zonneke

welke zijn nu de zaaddoosjes???de rode of de groenne??[afbeelding verwijderd niet-https]
weet je ik wil er echt veel zaaien, en vind nergens zaad om te kopen, en wou graag volgendjaar een zee van bloemmekes in mijn tuin, en daar het vlijtig liesje mooi blijfd, tot ver in het najaar, ben ik er zo verliefd op, en het is toch veeeeeeeel prettiger om ze zelf te kweken,
zaterdag 22 september 2007 - 17:51
Tortelduifjes

Tortelduifjes

het rode is de bloem, al zie ik daar niet echt een vlijtig liesje in. Dat wat jij groen noemt weet ik niet wat dat is. maar een zaaddoosje dat je aftrekt springt bijna altijd onmiddellijk open. De zaadjes zijn heel klein. En het zaaddoosje zelf is dan open en ja moeilijk uit te leggen maakt is precies gelijk een accordeon................ sorry maar ik heb geen digitale camera dus moeilijk te tonen.............
zaterdag 22 september 2007 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon