menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien van hertshooi

Ga naar meest recente reactie

Harry54

Harry54

Dag allemaal,

Ik heb wat zaad van een hertshooisoort. Ik wil dat zaaien, maar heb dit nog nooit geprobeerd. Zou het een lichtkiemer zijn of moet het bedekt worden? Veel vocht of juist weinig? In gespannen lucht (bv een plasticzakje eromheen) of juist luchtig en wat koel?
Heeft iemand wat tips voor me?
Dank Harry
zondag 19 augustus 2007 - 17:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij in de tuin zaait het zich vanzelf uit, dus het lijkt me niet zo moeilijk. Gewoon proberen en wel op verschillende manieren.
zondag 19 augustus 2007 - 18:15
hugo

Hugo

als dat zaad is van soortechte heesters kan je in de herfst zaaien in volle grond,

groetjes
zondag 19 augustus 2007 - 18:26
Harry54

Harry54

Merci heren, ik ga het proberen. Harry
zondag 19 augustus 2007 - 18:32
corrielat

Corrielat

Hallo Harry,

Is dat wat wij hier Sint janskruid noemen????
Als dat zo is ga ik het ook uitproberen,
Hier in het gemeenteplantsoen staan er genoeg en volgens mij kan ik daar zaad afhalen,
Of het moet zijn dat je deze niet bedoeld, ik hoor het wel
zondag 19 augustus 2007 - 19:17
Harry54

Harry54

dag Corrielat,

Wat WIJ hier SintJanskruid noemen is de echte wilde soort en die wil je niet in een mooie tuin hebben en zelfs in een wilde tuin moet je daar nog mee oppassen. Het is een fraai bloeiende plant, maar wel erg uitbundig in het uitzaaien. Bovendien is hij zeer goed opgewassen tegen droogte/ afscheuren ed. Als je hem ooit weer kwijt wilt, zal je hem volledig moeten uitgraven.
De hertshooi, die ik bedoel, is hoogstwaarschijnlijk een gekweekte soort met een mooi groot blad en een grotere bloem. helaas heb ik geen foto.

groet Harry
zondag 19 augustus 2007 - 21:13
corrielat

Corrielat

Hallo Harry,

DUS DE SINT JANSKRUID DIE IN PARKEN GEPLANT WORDEN ZULLEN NIET GESCHIKT ZIJN IN EEN PRIVE TUINTJE?

ze lijken echter niet verwilderd, maar...?
wat denk jij?
zondag 19 augustus 2007 - 22:08
Harry54

Harry54

De soorten, die hier aangeplant worden, zijn gekweekte soorten. De echte Sintjanskruid is een wilde inheemse soort en gemeentelijke plantsoenendiensten laten het absoluut uit hun hoofd, die (echte wilde) soort aan te planten. In parken en plantsoenen staan veredelde, niet (bijna niet) woekerende soorten en die kan je veilig in je tuin zetten.
groet Harry
zondag 19 augustus 2007 - 22:15
corrielat

Corrielat

Oke Harry,
Morgen zal ik zaad gaan oogsten, en als niemand kijkt??? misschien een HEEL klein stekje, niet verder vertellen hoor
zondag 19 augustus 2007 - 22:28
Harry54

Harry54

Gewoon doen Corrielat. Niemand mist het en je hebt een prachtige plant in je tuin. Harry
zondag 19 augustus 2007 - 22:41
corrielat

Corrielat

foei aan mezelf..... maar het is ook zooooooooooo verlijdelijk, zeker nu ik niet meer bij de politie werk als schoonmaakster hoor, dus niet beedigdt,
zondag 19 augustus 2007 - 22:48
hildavw

Hildavw

De hertshooi die ik heb staan, komt ook allemaal voort van een takje dat "per ongeluk afbrak" als ik een plantsoentje passeerde (als je begrijpt wat ik bedoel )
Dat groeit enorm aan, met wortelstokken, zodat ik aan de rand regelmatig wat moet afsteken, anders staan binnen de kortste tijd de hele border vol !

groetjes

Hilda
dinsdag 21 augustus 2007 - 12:30
corrielat

Corrielat

Hallo hilda,

Heb je dat stekje eerst in een pot met stekgrond gedaan?
ik wil dat graag weten want het waait zo hard, misschien dat er hier ook per ongeluk een stekje afwaait
dinsdag 21 augustus 2007 - 15:04
hildavw

Hildavw

Dag Corrielat,
Nu vraag je me wat ! 't Is wel al enkele jaren geleden, maar ik denk dat ik toen nog gewone grond voor bloempotten gebruikt heb, maar wel met stekpoeder, want dat heb ik al van voor ik "stekgrond" kende.
Veel succes met de wind en het stekje

groetjes

Hilda
dinsdag 21 augustus 2007 - 16:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon