menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Papavers

Ga naar meest recente reactie

martine

Tekst aangepast

Martine

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

hier een eerste poging om een foto neer te zetten.

ik had zaaddozen in de serre laten drogen,en er hadden zich een aantal zaden van de papaver blijkbaar verspreid. omv hun penwortels kan je ze niet verplaatsen, dus nu heb ik deze reuzepapaver in de serre staan. 'k ga proberen om er zaden van te nemen om ze volgend jaar buiten opnieuw te kunnen laten bloeien. weet iemand de naam van deze mooi gevulde papaver?
Martine
woensdag 14 juni 2006 - 19:02
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Martine
't is een mooie he zo vol. ik heb hem vroeger ook nog gehad. Ik heb zelf wel nog opkomende plantjes (zichzelf uitgezaaide) verplaatst waar ik zie liever wou dan hun spontane uitzaaiingen en dat is nog gelukt. Wij hebben ook nog eens zo'n dubbele witte gehad. Maar die vallen wel makkelijk om, vooralmet zo'n weer, dan wordt die bloem te zwaar voor die niet zo stevige stengel.Dat uitzaaien gebeurt wel alleen makkelijk bij de eenjarige en zeker niet bij de vaste plant papaver, die heeft een super penwortel . Omdat die bladeren heeft waar ik allergisch aan ben, hebben we die ooit uit de tuin geweerd, en dat was geen makkie met die penwortel. Maar als je die wil vermeerderen moet je een wortelstek nemen
woensdag 14 juni 2006 - 19:15
hugo

Hugo

volgens mij is dat een 'slaapbol';;Papaver Somniferum

groetjes
woensdag 14 juni 2006 - 19:26
Tomateboer

Tomateboer

Mooie Papaver hoor!!!
grt
woensdag 14 juni 2006 - 19:40
Adrienne

Adrienne


Waw, martine die kleur.

Brengt gelijk de zon terug als ze even weg is.

Ik ben wel niet echt snugger, wist niet dat er zulke papavers waren.

Als het vaste planten zijn laat het eens weten hé.

Dan ga ik op zoek daar heb ik toch een schoon plaatske voor.

gtjs adrienne
woensdag 14 juni 2006 - 20:48
martine

Tekst aangepast

Martine

bedankt voor de naamgeving.

ik heb ze door per ongeluk zaadjes uit de zaaddoos te laten vallen in de serre,dus ik vermoed dat het dan geen vaste plant is, ik weet het niet...

ik had ook al geprobeerd om er enkele te verplaatsen naar de tuin , maar dat was mislukt bij mij

Martine
woensdag 14 juni 2006 - 20:52
hugo

Hugo

is éénjarig

groetjes
woensdag 14 juni 2006 - 21:02
Victor44

Victor44

Heb ze ook in de tuin staan. Ik hoef ze nooit te zaaien ,ze zaait zich zelf ieder jaar weer uit,en ze staan altijd op een andere plaats. Met dit weer heeft ze niet veel overlevingskans ,zomin als de roze pioenen die momenteel ook bloeien.Maar aan de papaver staan al grote zaaddozen te rijpen ,die hebben hun voortbestaan al verzekerd.
woensdag 14 juni 2006 - 21:09
Laura

Laura

Ik heb ze ook in de tuin , de bijen zijn er gek op. Het is alleen jammer dat de bloemen maar zo kort mooi blijven. Ik geloof dat de volledige naam "Papaver somniferum paeoniflorum" is.



Laura.
woensdag 14 juni 2006 - 22:54
martine

Martine

dan heb ik misschien geluk dat ze per ongeluk in de serre uitgezaaid zijn, zodat ze van regen en wind niet weten; het mag natuurlijk niet te warm worden in de serre...
Martine
woensdag 14 juni 2006 - 23:03
nientje

Nientje

mooie bloem hé, is een van mijn lievelingetjes, heb er ook al enkele in bloei staan maar met die regen verliezen ze vlug hun schoonheid
nientje
donderdag 15 juni 2006 - 10:51
Catgarden

Catgarden

Papavers zijn ook 1 van mijn favorieten
Inderdaad jammer dat ze een flinke regenbui niet overleven. De mijne liggen ofwel plat ofwel hebben ze hun bloemblaadjes verloren door de regen
donderdag 15 juni 2006 - 11:29
Esem

Esem



Martine;
deze papavers zijn eenjarig maar zaaien zich spontaan uit.
Ik heb ze ook staan Witte rode en roze zoals deze hiet op foto.
Ze laten zich niet graag verplanten eens ze goed op weg zijn.
Er zaad van nemen en uitzaaien in de tuin zal geen enkel probleem geven.
Misschien het tegen gestelde
Ik moet elk jaar massa's zaailingen verwijderen omdat ze zo masaal terug komen.
Esem,
vrijdag 16 juni 2006 - 07:24
petra2

Petra2

je papaver behoort inderdaad tot de somniferum groep
heb ook een aantal soorten in mijn tuin staan

ik zaai het meeste zaad uit in sept
ze zijn winterhard.
deze planten worden ook behoorlijk groot
soms ruim een meter.
in het voorjaar zaai ik ook wat, eind maart begin ik er mee,
buiten terplaatsen, om de twee weken strooi ik wat zaad.
vooral omdat de papaver zo snel is uitgebloeid,
bloeit er staad wat

[afbeelding verwijderd niet-https]
papaver somniferum black paeony


[afbeelding verwijderd niet-https]
papaver rhoeas parelmoer

[afbeelding verwijderd niet-https]
papaver orientaal dit is een vaste maar zaait zich wel uit


de andere soorten gaan nog bloeien zal daar ook weleens een foto van maken

de papaver behoort tot één van mij favorieten
vrijdag 16 juni 2006 - 19:03
Nigella

Nigella

Hoi Petra
die bovenste papaver somniferum black paeony hebben wij ook en zaait zich uit, maar ik trek er wel veel uit.
het Is die onderste Oriëntale die ik schitterend van kleur vond en het ook heeeeel goed deed op de droge kleigrond , maar die we moesten verwijderen omwille van allergische reacties. Jammer he
vrijdag 16 juni 2006 - 19:47
Adrienne

Adrienne


Wow en die zaaddozen zijn dan ook nog eens mooi.
Van die bovenste papaver somniferum blijven die zaaddozen zo licht
of verkleuren ze naar donker.

groetjes Adrienne
vrijdag 16 juni 2006 - 21:07
Nigella

Nigella

alle zaaddozen zijn eerst groen en als ze drogen krijgen ze een grijze tint
vrijdag 16 juni 2006 - 21:13
Adrienne

Adrienne

Zou ik nu nog papavers kunnen zaaien?
Dan ga ik morgen nog om een zakje zaad.

gtjs Adrienne
vrijdag 16 juni 2006 - 21:20
martine

Martine

hele mooie, vooral die donkere!

Martine
vrijdag 16 juni 2006 - 22:00
Nigella

Nigella

ik kanniet met zekerheid zeggen of ze zullen uitkomen; als dat wel is zal dat dan heellaat zijn; de spontane zaailingen staan nu toch aal een serieuze hoogte. Maar ik zou het toch durven riskeren
vrijdag 16 juni 2006 - 22:04
nientje

Nientje

ho adrienne, had ik dit geweten dan had ik je zaad toegestuurd!! ik denk ook dat het een beetje laat is om nu nog te zaaien, zal ik wat zaad voor je houden van mijn papavers, dan heb je er zeker volgend jaar
nientje
zaterdag 17 juni 2006 - 10:47
Adrienne

Adrienne

Heeel graag Nientje.

Alvast een dikke merci.

grtjs adrienne
zaterdag 17 juni 2006 - 14:37
nientje

Nientje

't is niets hoor adrienne, hopelijk komen er verschillende kleuren uit, je mag er verwachten
nientje
zondag 18 juni 2006 - 19:09
martine

Martine

er staan nu al zaaddozen in de serre, maar wat doe ik nu best? ik wil niet dat ze terug in de serre uitzaaien, zou ze voor de tuin en het bloemschikken willen houden. ze zijn nog groen, pas hun blaadjes kwijt, dus nog een hele " verse " zaaddoos.
pluk ik ze nu al om ze elders te laten drogen, of wacht ik nog even ???
Martine
zondag 18 juni 2006 - 19:14
nientje

Nientje

hallo martine, je mag nog wachten hoor want nu zijn ze te vers, ze moeten beginnen te verdrogen voor je ze afsnijd en dan uitschud!!! als je er geregeld eens aan schud en je hoort de zaadjes rammelen dan is het het moment
nientje
zondag 18 juni 2006 - 19:16
lisa

Lisa

heb ook van de papaver en ik heb al gedacht hoe moet dit nu,waneer ze uitgebloeit zijn ,hoe doen jullie dit ? bevoorbeeld met de puppys,halen jullie dan de hele plant uit de grond als alle papavers allen maar nog zaad dozen heben?
lisa
zondag 18 juni 2006 - 21:47
martine

Martine

bedankt, zal ze dan nog even laten staan.
Martine
zondag 18 juni 2006 - 22:06
nientje

Nientje

lisa, ik snijd geregeld de zaaddozen af en aan het eind van het seizoen haal ik de uitgebloeid planten uit de grond
ninetje
maandag 19 juni 2006 - 10:23
lisa

Lisa

nientje ,maar goed dat ik het nu weet, had mij al mijn hoofd fuselig gedacht,nu laat ik ze tot het laatst in de tuin
grts,lisa
maandag 19 juni 2006 - 15:26
nientje

Nientje

hoi lisa, je moet nergens je hoofd nog over breken jong, stel de vraag en er is altijd iemand die het antwoord weet makkelijk hé
nientje
dinsdag 20 juni 2006 - 10:33
lisa

Lisa

nientje ,dit heb ik altijd dat ik eerst een tijd zelfs met rond loop om er zelfs een oplossing te vinden ,maar ik beloof beterschap
lisa
dinsdag 20 juni 2006 - 18:56
nientje

Nientje

oké lisa, er aan werken hoor
nientje
dinsdag 20 juni 2006 - 20:46
Laura

Laura

Ben net terug van een weekje vakantie in Engeland (mooie tuinen bekeken) en er is weer veel veranderd in de tuin. Mijn papavers staan nu ook in bloei .

[afbeelding verwijderd niet-https]


Laura
donderdag 22 juni 2006 - 14:52
Bowie

Bowie

Hele mooie dieppaarse kleur - naam?
donderdag 22 juni 2006 - 16:15
petra2

Petra2

mooi zo al die kleuren en soorten bij elkaar!!!
donderdag 22 juni 2006 - 16:47
martine

Martine

heel knap!
Martine
donderdag 22 juni 2006 - 19:29
Laura

Laura

Ik weet niet wat de naam is. Ik heb altijd heel veel papavers bij elkaar staan en het is elk jaar weer een verrassing wat er uitkomt. Ik zag dat er dit keer nog heel veel van die donkere moeten uitkomen.Ik vind ze zelf erg mooi .

Laura
donderdag 22 juni 2006 - 20:56
Nigella

Nigella

Hoi Laura
ik heb vandaag ook juist zo'n hele donkere dubbele papaver gezien. Schitterend!!!!!!!!
donderdag 22 juni 2006 - 22:36
nientje

Nientje

mooie kleur, nog nooit gezien
nientje
vrijdag 23 juni 2006 - 09:55
Astrid

Astrid

Ik vind papavers ook erg mooi. Ik heb toch de gok gewaagd en nu nog papavers gezaaid. Gezien het weer (het blijft steeds langer in het jaar warm) denk ik dat ik toch nog wel wat bloemetjes kan verwachten.

Volgens mij is jouw papaver: een paeoniflorum-type. Deze lijken nl. heel veel op pioenen.

Ik heb in ieder geval voor volgend jaar nog genoeg zaad om van september dit jaar te gaan voorzaaien in de voortuin (in aanbouw).

Groetjes, Astrid
zondag 2 juli 2006 - 13:22
Adrienne

Adrienne

Zij zijn echt wel héél mooi.
Ik had geen enkel idee dat er zoveel kleuren van waren.

gtjs adrienne
zondag 2 juli 2006 - 18:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon