menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mimosa pudica

Ga naar meest recente reactie

wayne

Tekst aangepast

Wayne

Mijn mimosa is momenteel 25 cm hoog, nu heb ik een paar vragen :

1. Is verpotten nu nog aangeraden / nuttig
2. Moet ik hem opbinden want ik heb gehoord dat deze dingen groot worden
3. Wat is het witte schimmelding in m'n pot , de grond is redelijk nat , dat wel , komt dit hierdoor ? of zijn het ouwe beschimmelde bladeren ? (te zien op de foto)
4. vermeerdert die zich zijdelings (zie 7 stengels) en kan ik hem nu nog stekken ?

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 9 augustus 2007 - 17:21
Fons

Fons

Wayne,Welkom op dit forum.
Verpotten mag moet niet beter verpotten in het vootjaar.
Een drietal stokjes rond plaatsen en met een lint of koord samenhouden als de twijgjes te ver uit elkaar vallen lange twijgen met bamboestok ondersteunen.
Witte schimmel op de pot is vermoedelijk kalkaanslag te wijten aan gebruik van kraantjeswater in kombinatie met afgevallen blaadjes, kunt ge zelf beter beoordelen, ge kunt een bovenlaagje aarde verwijderen en er verse potaarde opdoen.
Meestal word kruidje roer me niet uit zaad gewonnen, stekken is te proberen,niet te jong stekhout gebruiken.
Voer bij google mimosa pudica in en ge krijgt een schat van informatie.
donderdag 9 augustus 2007 - 20:59
hildavw

Hildavw

Van mijn buurman had ik zaadjes gekregen die hij had meegebracht uit Frankrijk, maar hij wist niet meer zeker of het van mimosa was.
Is het toch wel deze zeker.
Nu ken ik ook de naam en zal eens zoeken naar de informatie waarnaar je verwijst.
Ik heb er een zes-tal staan, die nu ongeveer 5 cm zijn.
Ze staan in kleine potjes.

dank en groetjes

Hilda
donderdag 9 augustus 2007 - 21:25
wayne

Tekst aangepast

Wayne

Heel erg bedankt fons !

Hilda, deze is wel een mimosa pudica , dus die blaadjes gaan dicht als ik erop tik. Bij andere mimosa's heb je dit soort fenomeen niet (als ik het goed heb) , het kunnen dus ook andere zijn ...

Die plant zuipt precies echt wel veel, ik geef hem alle dagen water en de potgrond is echt serieus doorweekt. Ik had dit echter is een dag niet gedaan en toen waren al zijn blaadjes verschrompeld en dood, of bijna allemaal, ik had ze dan afgeknipt en toen is het terug in orde gekomen, tot mijn groot geluk.

Kan blijkbaar ook grote plant worden ( 1,5 meter hoog), daarom dat ik vroeg of ik hem moest opbinden.
vrijdag 10 augustus 2007 - 17:54
hildavw

Hildavw

Ik wou juist eens gaan tikken tegen de blaadjes, maar ik ben te laat.
Ze sluiten zich elke dag tegen de avond aan.
Als ik er aan denk, zal ik morgen in de loop van de dag eens zien.
groetjes
Hilda
vrijdag 10 augustus 2007 - 18:41
wayne

Tekst aangepast

Wayne

als ze zich sluiten is het pudica (denk ik persoonlijk),
de mijne zijn nu trouwens nog open ..

ik ga hem opbinden dat de stelen toch rechter groeien dan nu , voor de rest ga ik er af blijven , juist die bovenste laag vervangen
vrijdag 10 augustus 2007 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon