menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Collectie watergeven

Ga naar meest recente reactie

Johann0r

Johann0r

Hallo,

Aangezien dit mijn eerste kas jaar is en ik nog maar 25 jaar oud ben graag een beetje advies;p

Ik heb een onverwarmde kas (straalkachel probeert het vorstvrij te houden maar zijn toch aardig aantal gesneuveld) en heb vorige week alle cactussen behalve echinocereus soorten een kleine scheut water gegeven en ervoor de hele maand april 2 x per week circa een 100 planten beneveld met een liter water per keer.

Echinocereus soorten waarbij de knoppen zichtbaar zijn begin ik nu langzaam ook een scheutje water te geven maar heb nog heel veel echinocereussen die nog geen knoppen hebben. Kunnen deze inmiddels ook al water hebben? En wanneer kan ik ze eens allemaal flink water later opzuigen?

Want heb hier een knibbelianus die nog geen water heeft gehad maar waar het hele kleine knopje inmiddels verschrompeld. (oorzaak?)

Ben ik zo goed bezig??
woensdag 4 mei 2011 - 12:36
Johann0r

Johann0r

Dus als ik hun nu goed verwen met water zullen dan de planten die nog geen knopvorming hebben nog wel knoppen gaan vormen?
woensdag 4 mei 2011 - 15:26
Johann0r

Johann0r

Bedankt dit zijn hele handige weetjes! Is er ook ergens iets waar ik dit per soort kan vinden?
woensdag 4 mei 2011 - 16:11
jumperke

Jumperke

Beste, zoals reeds gezegd zouden de planten idd al enkele keren water moeten gekregen hebben en op groei zijn.
Dit jaar is het seizoen merkelijk vroeger begonnen dan de andere jaren doordat de temperaturen reeds zo vroeg zo hoog klommen.

Wat je nu moet doen is alle planten water geven en dan zal je dat probleem van de knoppen die verdrogen niet meer hebben. Je zal al na de eerste watergift de planten mooi zien opzwellen!
woensdag 4 mei 2011 - 18:55
Johann0r

Johann0r

Heb alle planten behalve echinocereus wel een scheutje water 2 weken geleden gegeven boven op de pot.

Vandaag die planten allemaal lekker laten verzuipen en de echinocereussen een scheut op de pot gegeven.

Wachten jullie bij echinocereussen niet met water geven tot ze dikke knoppen hebben?

woensdag 4 mei 2011 - 20:20
Wiebe

Wiebe

Wachten jullie bij echinocereussen niet met water geven tot ze dikke knoppen hebben? Nee, bij mij krijgt alles gelijktijdig water. En dat is op dit moment met het prachtige zonnige weer al een maand lang bijna wekelijks een flinke plons. Door de droogte ben ik bijna door mijn regenwatervoorraad, opgeslagen in twee vaten van elk 1000 liter in mijn garage, heen.

Wiebe
woensdag 4 mei 2011 - 22:32
Johann0r

Johann0r

Hmmm, wanneer beginnen jullie dan met wateren? begin april oid?
donderdag 5 mei 2011 - 12:10
Johann0r

Johann0r

Nou het heeft zeker geholpen. De planten heb ik woensdagavond water gegeven en donderdag stonden ze ineens vast in de pot. Had een aantal planten die niet helemaal stevig stonden maar nou kan ik ze bij de plant oppakken. En ik had ze al wel beneveld en een klein scheutje water in april gegeven.
vrijdag 6 mei 2011 - 14:57
Ruudcactus

Ruudcactus

M'n Echinocereussen (en de rest) die in de tuin en koude kas hebben overwinterd staan in bloei of bijna in bloei en zijn in de groei en alweer helemaal vet.

Eerste week van maart goed water gegeven en daarna met regelmaat goed water (en een beetje mest) gegeven.

Gr
Ruud
maandag 9 mei 2011 - 23:54
maurice2

Maurice2

Ruud

En welke soorten Echinocereussen houd u zoal in de koude kas,ik heb hier ook de Echinocereus triglochidiatus en enkel varieteiten in de onverwarmde kas. Zijn er nog andere soorten die die kweekwijze overleven
dinsdag 10 mei 2011 - 12:19
Ruudcactus

Ruudcactus

reichenbachii en z'n div ssp., fendleri en z'n div ssp., viridiflorus, engelmannii, strammineus, apachensis, leedingi, chloranthus en vast nog een hoop meer.

Gr
Ruud
dinsdag 10 mei 2011 - 17:59
Johann0r

Johann0r

De meeste echinocereussen kunnen wel wat vorst hebben mits droog zie:

www.cactuspedia.info/schede/ECHINOCEREUS/photo_gallery_echinocereus.htm
woensdag 25 mei 2011 - 10:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon