menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bio groene mest

Minto

Minto

Mijn moeder vertelde me onlangs dat ze een soort van compost had gekocht. Bij ons in de buurt staat een fabriek dat biogas maakt uit (als ik het goed begrepen heb) rundermest, grassen, algen, mais, graskuil en andere organische producten. Deze fabriek verkoopt zakken met een product dat als restmaterie overblijft bij de productie van biogas. Het spul werd er compost genoemd. Ze gebruikt het als zodanig in haar tuin. Volgens de folder: "bio-groene mest".

Het ziet er heel mooi uit: droog, donkerbruin, los en luchtig. Qua structuur, kleur en uiterlijk deed het me wat denken aan ´cocopeat´; misschien iets minder 'vezelig'.
Mijn moeder liet me dit product zien met de vraag of ik dit misschien kon gebruiken bij mijn cactussen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: is dit te gebruiken bij onze hobby, misschien als klein percentage organische toevoeging aan het substraat of anders misschien op enigerlei wijze als meststof?

De bijgaande folder vermeld het volgende:

Kelstein B.G.M.
Bio-Groene-Mest is een hoogwaardige organische meststof.
Het is vergiste mest uit de biogasinstallatie wat minimaal 60 minuten op 70 graden gepasteuriseerd is, hieruit is de dikke fractie geproduceerd.
De samenstelling:
Droge stof - ca 30%
Organische stof - 25%
N-Totaal - 7,5
NH3-H - 3,5
Organische N - 4
Fosfaat (P2O5) - 6,5
Kalium - 6,5
Magnesium (MgO) - 2,5
Natrium (Na2O) - 8
C/N verhouding - 16
PH - 9

(Als leek lijkt het PH getal wat aan de hoge kant.)
Kan iemand me wat zeggen of dit mogelijke van nut kan zijn?

Mijn scheikundige kennis is erg beperkt. Ik zou op het eerste gezicht denken dat de alkalische waarde te hoog is en ook het stikstofgehalte te hoog voor onze cactussen.
zaterdag 13 november 2010 - 21:57
Wiebe

Wiebe

Behalve als je Epiphyllum of iets dergelijks kweekt, zou ik dergelijke meststoffen nooit aan mijn substraat toevoegen. Lijkt mij wel prima spul voor de moestuin.

Wiebe
zondag 14 november 2010 - 18:42
Minto

Minto

Parodias, ik ben elke keer weer blij met je uitgebreide en ter zake kundige antwoorden.
Als ik je reactie lees, begin ik onwillekeurig te denken, waarom ik het spul zou willen gebruiken bij cactus-substraat.
Ik geloof dat ik in de loop der tijd steeds dichter bij een goed substraatmengsel begin te komen. Alleen voor het organische deel ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik wil in elk geval geen turf in mijn mengsel; ik gebruik sinds enige tijd vijversubstraat in een klein percentage en dat bevalt, maar toch blijf ik intussen verder zoeken.
Jouw bedenkingen kan ik goed volgen en ik had al een aarzeling bij genoemde compost/mest. Jouw reactie en die van Wiebe maken me er niet geruster op.

Ik ben zelf al een tijdje bezig met eigen compost te maken. Ik gebruik daarvoor uitsluitend rauwe groenteresten van de keuken, wat bladafval uit de tuin, af en toe wat ander groen uit de tuin; alles in gelijkmatige, niet te grote hoeveelheden tegelijkertijd. (In mijn eigen compost gebruik ik de volgende producten beslist NIET: koffieprut, gekookte producten, aardappelschillen (anti spruit!), citrusschillen, zuivel of dierlijk afval.)

Ik heb eens contact gehad met een tuinder die een heel eigen methode had om compost te maken. Hij werkte op een volledig biologisch dynamische wijze in de tuin en hij had contact met mensen die volgens een Japanse methode compost maakten. Hij had speciale bacterieculturen afkomstig uit Japan, waarmee hij de compost entte. 's Zomers moest wekelijks de gehele compostbult omgeschept worden ten behoeve van zuurstoftoevoer en een gelijkmatig product. Het inwendige van de bult bereikte temperaturen van bijna 80 graden Celcius. (Dat was wel op de grens van de gewenste temperatuur, anders zou de compost 'verbranden' - Dat kon je zien, want dan kreeg het een grijzige kleur. 70 tot 75 graden was ideaal.)
Jammer genoeg ben ik die tuinder uit het oog verloren; ik zou best eens met zijn 'zwart-bruine goud' - zoals hij het noemde - willen experimenteren.

Ook de reactie van Wiebe wijst er op dat het waarschijnlijk het beste is om maar verder te zoeken naar goede organische componenten voor mijn cactussubstraat.

Mijn moeder heeft voor haar tuin waarschijnlijk wel een waardevolle aankoop gedaan met deze bio-groene-mest.

Parodias en Wiebe: hartelijk dank voor jullie reacties.
zondag 14 november 2010 - 19:42
Metrop30

Metrop30

de Ph i s idd eng hoog...

als je dit gebruikt dan goed verdunnen in de aarde zodat de gemiddelde pH goed blijft.

woensdag 18 mei 2011 - 14:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon