menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Potjes plastic of aardewerk

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Ik heb een flink aantal aardewerken potjes. Is het aan te raden om deze voor cactussen te gebruiken? Of is het beter cactussen in plastic potjes te plaatsen?
donderdag 28 oktober 2010 - 17:26
printemps

Printemps

Met aardewerk potjes kan je problemen krijgen bij het verpotten
De wortels komen soms vast te zitten in de porieen en dan moet je kiezen tussen een kapotte plant of kapotte pot
Verder zal je vaker moeten gieten
Maar aardewerk is wel mooier

mvg
donderdag 28 oktober 2010 - 17:34
Gehenna

Gehenna

Mijn vader had vroeger enkele cactii en die zaten in plastic potjes die hij in aardewerk potjes zette voor de schoonheid.
donderdag 28 oktober 2010 - 17:50
Pieter

Pieter

Beide hebben voor- en nadelen. Ik zou zeggen, als je aardewerk verkiest, gebruik dat dan maar.
donderdag 28 oktober 2010 - 20:02
Minto

Minto

Ik vind ze er inderdaad best leuk uit zien en daarom zou ik ze wel graag willen gebruiken. Ik vermoed dat aardenwerken potjes iets kunnen ademen. Het substraat zal dan iets iets eerder droog zijn. Dit zou een voordeel kunnen zijn, want 'luchtiger' aarde. Maar het zou ook kunnen dat het te gauw of te veel uitdroogt, vooral tijdens de winter. Of misschien zijn ze wel gevoelig voor kalkaanslag of iets dergelijks.
Ik zie bij cactusliefhebbers vrijwel altijd het gebruik van plastic potjes.
Daarom begon ik wat te twijfelen of het wel een goed idee zou zijn om aardewerk te gebruiken.
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie reacties: ik zal de potjes gaan inzetten bij volgende verpotbeurten.
donderdag 28 oktober 2010 - 21:54
Minto

Minto

Ik had net mijn reactie geplaatst, toen ik pas de reactie van Parodias las.
Dat was een zeer uitgebreid en gedetailleerde uitleg. Ik had nog niet gedacht aan de waterstroom naar de wanden toe en daarmee de 'uitspoeling' van voedingsstoffen. Vooral ook de verdamping, waardoor de pot koel aan voelt.
Ook dat de vorm van het wortelstelsel daardoor beïnvloed wordt, vind ik iets om mee te nemen in de overweging de potjes al dan niet te gebruiken.
Parodias, heel hartelijk dank voor je duidelijke en begrijpelijke uitleg. Ik heb weer wat geleerd!!!

Groet,
Minto
donderdag 28 oktober 2010 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon