menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cactussen verpotten

Ga naar meest recente reactie

printemps

Printemps

Ik zou mijn cactussen willen verpotten,maar een paar planten

Meer bepaald Ariokes,weet de rest van de namen niet meer,etiketten zijn onleesbaar geworden maar staan wel op eigen wortel

Ik gebruikte vroeger in mijn mengsel lavagruis maar ik zie nu dat ze dat niet zo veel meer gebruiken,weet trouwens niet waar mijn ouders dat spul gelaten hebben,is niet mee verhuisd
Maar nu is mijn vraagje kan ik Seramis gebruiken in het mengsel ? ik heb er nog een zak van staan ziede,of is dat een slecht idee
Ik weet niet waar ik bimskies kan kopen
Vercumilit weet ik wel te koop maar is ook weer niet zo goed zekers

Alvast bedankt
mvg
donderdag 4 maart 2010 - 17:36
Pieter

Pieter

Hoi,
Ik denk wel dat seramis zal lukken hoor als substraattoevoeging. Dat wordt doorgaans niet vaak gedaan omwille van de prijs.
Puimsteen/bims is te koop bij elke cactusclub alsook in bonsaispeciaalzaken.
Voor Ariocarpus zou een mengsel van bims, klei en eventueel een beetje compost heel goed gaan. Liefst geen witveen gebruiken. Lavagruis is denk ik wel te bekomen in de aquariumspeciaalzaak of bij iemand die vijveraanleg doet. Is wel iets grover, maar met de hamer is daar een mouw aan te passen
donderdag 4 maart 2010 - 17:43
printemps

Printemps

Wat bedoel je met witveen? potgrond ??

Maar seramis gebruiken in het mengsel zou OK zijn hé

mvg
donderdag 4 maart 2010 - 18:13
Pieter

Pieter

Witveen (hetgeen men in de volksmond turf noemt) is in de meeste gevallen de hoofdcomponent van potgrond, ja. Er is ook nog zwartveen dat in sommige gevallen hele goeie kwaliteiten heeft voor cactussubstraten, maar daar is bijna niet aan te komen en de potgronden die het bevatten bevatten ook veel witveen waardoor je weer in hetzelfde schuitje zit
vrijdag 5 maart 2010 - 11:16
jumperke

Jumperke

Oppassen met lavagruis, het kan een teveel aan kalk bevatten.

jerko
vrijdag 5 maart 2010 - 12:31
Pieter

Pieter

Niet enkel kalk, Jerko, maar ik zou zeggen oplosbare zouten in het algemeen. Daarom dat ik ook schreef om te zoeken in aquariumspeciaalzaken of vijveraanleggers. Ik denk dat die lava wel gescreend is, of zou moeten zijn, op gehalte aan zouten. Diegene uit de algemene bouwmarkten zal doorgaans niet gescreend zijn denk ik. Maar dit zijn veronderstellingen van mij hoor, zeker geen wetenschap dat het ook zo is.
vrijdag 5 maart 2010 - 13:25
Paronoto

Paronoto

Als we alle vragen/antwoorden/replieken die al eens VEEL eerder werden geuit bijeen zouden zetten hebben we BLADZIJDEN vol met voor/tegen en nog andere argumenten, genoeg om er een "speciake uitgave" van te maken. Willy en ik hebben ooit eens een "Beginnelingenboekje" gemaakt met o.a. een speciaal hoofdstuk over grondsamenstellingen...Men zou er eindeloos kunnen over debatteren. Ik denk dat de hoofdzaak berust bij "welk grondmengsel is geschikt voor welke plant' en eens dat ge DAT WEET is er geen probleem meer (?). In de 50 jaar dat ik er al mee bezig ben heb ik vanalles en nog wat weten aanbevelen en afkeuren, de tijdschriften stonden er bol van en blijkbaar houdt het nog niet op.
vrijdag 5 maart 2010 - 15:11
clubbrugge

Clubbrugge

Paul, ik kan inkomen wat Willy wil voorstellen.
Lava kan heel goed zijn, MAAR, bepaalde argumenten zitten niet zo goed in een samenstelling. Voorbeeld te veel kalk, dat zien we ook aan analyses.
Liever de voorkeur voor bimms,, seramis en of andere soorten.
Lava is een uitstekende mengeling voor rotstuinen, maar in een serre, binnen en of in potten iets waar men moet over nadenken.
Nicolas
vrijdag 5 maart 2010 - 19:16
Pieter

Pieter

Waar het over gaat is dat niet alle lava dezelfde eigenschappen heeft. Er bestaat poreuze lava en bijna massieve, er bestaat jonge lava en milleniumoude lava, er bestaat zure lava en alcalische lava, ... al deze types hebben andere eigenschappen. Sommige soorten zijn heel goed geschikt in substraten, maar andere zullen, zoald al aangegeven, de wortels verbranden of de pH van de substraten teveel verstoren waardoor voedingsstoffen niet meer optimaal kunnen worden opgenomen.
vrijdag 5 maart 2010 - 22:09
printemps

Printemps

Ik heb ze inmiddels verpot

Ik zal binnenkort de voor en na foto's posten

Ik ga zeer slechte punten scoren dat weet ik zo al
(je zal wel zien met de foto's)


mvg
woensdag 10 maart 2010 - 16:36
printemps

Printemps

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ziehier mijn verwaarloosde ....

[afbeelding verwijderd niet-https]

En dit is dus de rest
Te lang zonder de water,de meeste
2 rotte van de koude
En de 2 die bovenaan op de foto staan zijn volgens mij ook te fel ingedroogd,dit zal de toekomst nog uitwijzen
Moet ook nog grind op de aarde doen

Dus ik vind van mezelf dat ik slechte punten mag hebben

mvg
zaterdag 13 maart 2010 - 18:12
jumperke

Jumperke

Zie ik dat goed en heb je die direct water gegeven?

jerko
zaterdag 13 maart 2010 - 19:20
printemps

Printemps

Een weekje na het verpotten een paar druppels maar

Er waren meer druppels naast het potjes gevallen dan erin

mvg
dinsdag 16 maart 2010 - 12:58
gymneofer

Gymneofer

Hallo,
Om te beginnen, heb ik bims al vele jaren laten varen, en ook puin heb ik enkel in de begin jaren gebruikt. Nu gebruik ik al meer dan 20 jaren argex-korrels, maar wel de bruine van 2 tot 4mm. Mijn grond is : 1Kg. fijn gezifte potgrond, 500 gr. Zeer fijn gezifte molshopen ( op de wei, het onderste en het bovenste blijven liggen, enkel het binnenste wordt gebruikt ), 500 gr. argex korrels en een handje vol fijn gezifte turf.
Molshopen is de voeding (uitwerpsellen van de koeien op de weide, waar de mollen de hopen maken ).
Argex heeft als functie lucht en water. ( laat men 10 korreltjes in het water, gaan er 4 naar de bodem, dus opslag van het water, en 6 blijven boven drijven, dus opslag van lucht ) de fine haarwortels van de plant kunnen bij drogere periodes hier dus nog wat water tegenkomen, voordeel bij een normale zomer krijgen mijn planten 6 X water op het jaar, ALTIJD langs onder, maar wel regelmatig eens nevellen.
Turf is om de grond een beetje aan te zuren.
En als laatste worden de potten aan de bovenkant met de argex korrels afgedekt. Voordeel : geen halsrot, en op de kop toe alles proper afgewerkt, Nadeel : moet ik nog ondervinden...
Johan...
maandag 29 maart 2010 - 22:23
Angus

Angus

@ gymneofer :
dat klinkt als heel wat organisch materiaal, en veel mogelijkheid tot het vasthouden van water
welke geslachten houdt u daar zoal in?

mvg

Günther
maandag 29 maart 2010 - 22:40
Pieter

Pieter

Ik zou het substraat van Johan eens moeten zien, maar ik denk wel dat ik me er zou kunnen in vinden. 1/4 leem of klei en 1/4 fijne argex, rest goeie potgrond. Kan wel goed gaan hoor, als je de watergift nauwgezet controleert. Dat substraat houdt wel redelijk lang het vocht vast, maar in België werkte ik zelfs met vaak 50% leem en meer. Gaat heel goed als je weinig giet en kleine potten hebt!
Meer veel hangt ook af van de kwaliteit materialen die je gebruikt. Ik heb qua bims al vanalles gezien, ook in argex heb je vanalles wat. Om niet te spreken over de weide waar die leem uitkomt. De enige reden voor het gebruiken van molshopen zal het mooi fijngemalem materiaal zijn veronderstel ik? In Frankrijk ken ik een liefhebber die zweert bij mierenhopen voor zijn delicate soorten
dinsdag 30 maart 2010 - 08:57
gymneofer

Gymneofer

Hey Gunther,
Bij mij thuis heb ik geen aangekochte planten. Allen zijn gezaaid. Nu in het begin had ik steengruis, wat rood aangaf aan de plantenhals. Dan bimskies, maar ben hier ook vlug van afgestapt, omdat dit vrij statisch was, en goed aan vingers bleef hangen. Dan na lang zoeken, ben ik terecht gekomen op fijne argex korrels. Dit bestand word als nutteloos voorzien, daar het op 1400 graden gemaakt wordt.

Als ik water geef in de serre, dan zijn de schalen leeg na maximum 3uur. Dus neem een glas vol met water, en probeer de test, de test duurd juist 1min. Je moet rekenen dat na 3 dagen de grond weer droog is in de serre, en die bepaalde "vochtige " korrels gaan na nazicht binnenin nog vochtigheid vertonen, de droge, ga je de luchtwortels van de plant in terug vinden. De grote binnentuin van de serre krijgt wel argex korrels van meer dan 8MM. Je moet er wel voor zorgen dat het de bruine zijn, Tot hiertoe ben ik die al tegen gekomen in Belgie, maar zijn heel duur. Ik haal die nog steeds in Nederland, waar ze zeer prijselijk zijn.
Zoals iedereen, zoekt ieder zijn grondsoort, turbini, gymnocalycium,fero, hebben het goed in de grond.
Ik zal proberen met de tijd eens enkele foto's te plaatsen.
dinsdag 30 maart 2010 - 13:26
Pieter

Pieter

Euh Johan, wat bedoel je met bimskies die aan de vingers blijft hangen? Dan spreken we zeker en vast niet over hetzelfde product hoor! Is het mogelijk dat je met perliet verwart? Puimsteen (bims) mag dan wel licht zijn, het is niet geladen. Ik heb wel ooit eens een zak hele zuivere bims gekocht, uitzicht en grootte van perliet, en dat beviel me ook veel minder dan de grove bims met onzuiverheden. Maar ook die hele zuivere bleef niet hangen. Misschien ben jij wel geladen.
Als je zo over je serre en aanplant spreekt maak je me wel benieuwd hoor. Kan je eens voor enkele foto's zorgen?
dinsdag 30 maart 2010 - 14:24
gymneofer

Gymneofer

Euh inderdaad, dit was vermiculiet, gekocht in een cactusclub van Antwerpen
dinsdag 30 maart 2010 - 14:33
Angus

Angus

aha, ik woon vlakbij bietenvelden

Wat doe je aan die wortelaaltjes? (ik las al dat je er Afrikaantjes op kan planten, maar om in potgrond te mengen lijkt die methode me niet zo rendabel)

zie maar wat er gebeurt met bvb wormenkompost ..
Wat gebeurt er met wormencompost?

mvg

Günther
dinsdag 30 maart 2010 - 18:19
clubbrugge

Clubbrugge

Neem een diepgaande en goede erkende klei en of leemklei, dit is aaltjesvrij.
Nicolas
dinsdag 30 maart 2010 - 19:54
clubbrugge

Clubbrugge

Ja Willy,
Maar dan moet ik denken aan mijn baas en opletten dat ik niets terug krijg van commercieel gedoe.
Ik zit nl in verkoop van potgronden en etc.
De leemklei is er 100% aaltjesvrij.
Dit moet, want telers van bloemen en of planten wensen dat niet in de potgrond.
En als potgrondfirma kan je dat ook niet maken.
Een voorstel kan zijn, dat kan ik dan vragen, om met de vereniging wat samen te stellen en of aan te kopen.
Mvg,
Nicolas
dinsdag 30 maart 2010 - 20:42
Pieter

Pieter

Turf is voor mij (en voor vele anderen, wereldwijd) puur vergif voor succulenten vooral wegens de geproduceerde humuszuren waar bepaalde soorten helemaal niet tegen kunnen, dus dat komt bij mij niet binnnen tenzij ik het helemaal niet kan vermijden en dan nog in kant en klare potgronden met een aandeel van minstens 30% humus ... in andere gevallen .. njet!

Willy, hierbij wil ik toch graag eens wat nuanceren. Hetgeen doorgaans turf wordt genoemd is witveen. Dat is dat product dat op 'verdroogd mos' gelijkt. Dat is nauwelijks verteerd materiaal en hoofdbestanddeel van de meeste tuinbouwsubstraten. Voor cactussen is dat inderdaad niet geschikt op de lange termijn. Maar ik heb wel serieuze twijfels of dat maar iets met huminezuren te maken heeft. Witveen heeft immers belange niet zoveel huminezuren als bv zwartveen of compost en humus (vandaar de namen humuszuur, humaat, huminezuur, etc), wat echte huminezuurbommen zijn, én goed werken bij cactussen. Ik gebruik sinds meer dan een jaar een goed deel zwartveen (H7-H8 op Von Post schaal) en dat gaat perfect.
Voor mij heeft het eerder te maken met de zeer lichte structuur, het onverteerd zijn (waardoor het volume elk jaar afneemt tot er geen substraat meer in de pot overblijft) en het feit dat het na uitdrogen bijna geen water meer kan opnemen, wat bij de meeste planten niet direct voorkomt, maar bij C&S steeds voorkomt.
woensdag 31 maart 2010 - 08:49
Pieter

Pieter

Willy, wie zegt dat humuszuur een zuur is? De naam en het verschil tussen humine, flvinezuur en humuszuur slaat enkel maar op hun oplosbaarheid in zure of alkalische milieus. Ik heb nog nergens gezien dat humuszuur op zich een zuur is (humuszuur is ook niet één stof, maar een heterogeen mengsel stoffen met gelijkaardige eigenschappen).
Trouwens, humic substances zorgen voor de zwarte kleur van humus, zwartveen, enz. Witveen noemt niet voor niets WITveen
Waarom Spaghnumveen nu juist zuur is weet ik niet, maar ik veronderstel dat het wel te maken zal hebben met enkele eigenschappen van het Spaghnummos waaruit het bestaat en misschien ook wel wat met het feit dat dat mos groeit in .... een zure omgeving.
woensdag 31 maart 2010 - 17:15
Paronoto

Paronoto

Haaaa....Verpotten zei men toch? Ziehier den hele santeboetiek, nog maar eens boven gehaald ter informatie voor diegenen die er tegenop zien om een en ander zelf op te snorren...De "VOORS" en "TEGENS" en de Tusseninliggers.....Moet er soms nog wat zand zijn ook? Of bims of....of.....
maandag 7 maart 2011 - 10:01
Paronoto

Paronoto

Inderdaad; maar blijkbaar is de inhoud nog steeds niet doorgedrongen bij sommmigen die opnieuw en opnieuw en.... met vragen aan boord komen die al ettelijke keren van onder tot boven werden besproken en uiteen gelegd en...en....
Niet alleen over deze specifieke Topic er zijn er nog andere die steeds weer moeten onder de neus gehoiuden worden... "Moet er nog pap zijn? De lepels hangen hier" Ach wat zit ik hier te zagen, 't zal er niet beter op worden zeker....
maandag 7 maart 2011 - 15:35
Paronoto

Paronoto

Nutteloos zeg je.... Het zou nuttig zijn moesten de meest terzake doende elementen in heel die discussie samen gebundeld worden in een enkele Topic zodanig dat eenieder wie een antwoord kan vinden op al die in verschillende Topics gestelde vragen.... Iets in de zin van het destijds (hierboven aangehaalde)gerealiseerde "Beginnelingenboekje". Maar ik maak me wellicht alleen maar illusies
maandag 7 maart 2011 - 22:29
Paronoto

Paronoto

wat nuttigs er in dat beginnelingenboekje over substraten staat is bijzonder magertjes vergeleken met wat hier op het forum staat!

Ja dat zal wel, het is gemaakt in 1983....toentertijd was DAT het beste wat er te koop was, een ander alternatief bestond er niet en de "Forums" waren nog heel ver af.
Die vastgepinde Topic dateert ook al van 2007...tijden veranderen, opinies ook blijkbaar.
dinsdag 8 maart 2011 - 09:38
Paronoto

Paronoto

Wel een "beginnelingenboekje" in een "geconcerteerde forum actie" .. DAT zie ik nog wel zitten ... als het tenminste geen "eenmansbedrijf" wordt

Dat zit er dik in
een recente dia-voordracht in mekaar te steken die ik dan moet voordragen voor 6 mensen

G'hebt u "misteld" het waren er 8, uzelf inbegrepen.... Maar dat zal niet meer beteren o kontrijr.
dinsdag 8 maart 2011 - 15:28
snah

Snah

Lava wel goed lava niet goed
Potgrond ook niet best of toch wel
En zo heeft iedereen zijn eigen mengsel,waar de een tevreden mee is kan de ander niet bekoren.
En het gekke is dat cactussen in het algemeen volgens mij helemaal niet zo moeilijk zijn.
Ze accepteren veel geknoei en gepruts als de waterafvoer maar goed is en de voeding niet de pan uit vliegt.
Mijn mengsel is na een aantal probeersels 60% potgrond 40%lava van DCM
dat in België volgens mij ook verkrijgbaar is.
Wel ben ik kritisch in het merk potgrond want daar zit ook bagger tussen.
Seramis vind ik echt niks maar ja daar gaan we weer
Hans
dinsdag 8 maart 2011 - 19:08
Minto

Minto

Paranoto schreef:
Haaaa....Verpotten zei men toch? Ziehier den hele santeboetiek, nog maar eens boven gehaald ter informatie voor diegenen die er tegenop zien om een en ander zelf op te snorren...De "VOORS" en "TEGENS" en de Tusseninliggers.....Moet er soms nog wat zand zijn ook? Of bims of....of.....
en
Inderdaad; maar blijkbaar is de inhoud nog steeds niet doorgedrongen bij sommmigen die opnieuw en opnieuw en.... met vragen aan boord komen die al ettelijke keren van onder tot boven werden besproken en uiteen gelegd en...en....
-----

Ik heb sterk het vermoeden dat u hier doelt op het topic dat ik starte met een vraag over de wijze van verpotten.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=31&page=1&tid=38772

Blijkbaar hebt u mijn vraag niet juist begrepen, want ik tref in dit - door u opnieuw aangehaalde - topic geen antwoord aan op mijn vraag. Anderen hadden duidelijk minder moeite mijn vraag juist te interpreteren, gezien ik in dat topic zeer bevredigende antwoorden kreeg. (ik vroeg bijvoorbeeld niets over grondsamenstellingen.) Overigens is het natuurlijk mogelijk dat in mijn woordkeuze ruimte open liet voor misinterpretatie.
Ik weet - al vanaf dat ik lid ben geworden op dit forum - gebruik te maken van de zoekfunctie en de vastgepinde topics. Voordat ik een vraag stel, neem ik altijd ruim te tijd om me ervan te vergewissen dat het onderwerp niet al eerder ter sprake kwam. Ik had deze topic - tezamen met vele andere topics - ook al aandachtig doorgelezen voordat ik mijn vraag stelde.

Het is jammer dat u zich geërgerd hebt aan mijn vraag, maar het zal duidelijk zijn dat ik het onterecht vind dat u op deze wijze op mij reageert. Het zal heus voorkomen dat mensen zaken vragen die al lang en breed aan de orde geweest zijn, maar voor zover ik weet, heb ik me hier niet schuldig aan gemaakt. Mocht dat wel een keer voorgekomen zijn, dan ligt dat in elk geval niet aan een onzorgvuldige voorbereiding of aan luiheid dat ik vragen stel zonder tevoren de zoekfunctie te gebruiken of de vastgepinde topics te raadplegen. Ik kan natuurlijk niet beweren dat ik het gehele forum van binnen en van buiten ken; maar is dat een voorwaarde voordat men hier een vraag mag stellen?
woensdag 9 maart 2011 - 09:42
Cactus2001

Cactus2001

Seramis is heel goed om stekken te bewortelen maar denk niet voor gewoon
Stekken na 2 maanden op foto van henkhallo

C&S substraten, voeding & watergift

maandag 24 december 2012 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon