menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops - watergift

Rockey

Rockey

Hoi,

Messchien reeds meerdere malen gevraagd maar kan iemand duidelijk zeggen wanneer je water geeft.
Ik ben relatief nieuw in de cactussen en vetplanten. Onze cactussen doen het goed (ze groeien en bloeien) maar bij de lithops weet ik niet wat te doen.

Heb deze vorig jaar voor 1eur gekocht en in potje gezet met steentjes er rond. Dan op internet gezocht.
Je moet de dode bladeren verwijderen, voorjaar water geven om de twee weken, zomer wekelijks en vanaf winter niet meer.
Heb dit toegepast maar nu zie ik dat mijn lithops zacht en verschrompeld begint te komen. Ook wordt er geen nieuw blad paar gevormd.

Wat moet ik nu doen, nog water geven of gewoon gerust laten? Vind het leuke plantjes en zou deze niet willen verliezen.
PS: staat in huis voor het raam (voor voldoende zon te krijgen)

Bedankt
vrijdag 2 oktober 2009 - 10:29
Pieter

Pieter

Hoi,
Veel ken ik niet van Lithops, maar ik weet wel dat je niet zomaar water mag geven volgens de seizoenen. Je moet kijken naar wat je plant wil, enkel tijdens de groei van de nieuwe bladparen en als de oude al volledig verdroogd zijn mag je water geven dacht ik. De rest van het jaar niets.
Ik hoop dat ik juist ben met mijn advies, zo doe ik het toch met mijn twee soorten
vrijdag 2 oktober 2009 - 12:09
Rockey

Rockey

Hoi,

Zal voorlopig afwachten wat de plant zal doen, denk dat nu periode van bloeien is (maar mijne is nog te jong -> als ik internet mag geloven) en dan periode dat nieuwe bladeren moeten komen.

Alvast bedankt, maar indien nog anderen met tips, altijd welkom

MVG,
Rodney
vrijdag 2 oktober 2009 - 13:43
Westhoeker

Westhoeker

Hello Rockey,