menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops - watergift

Rockey

Rockey

Hoi,

Messchien reeds meerdere malen gevraagd maar kan iemand duidelijk zeggen wanneer je water geeft.
Ik ben relatief nieuw in de cactussen en vetplanten. Onze cactussen doen het goed (ze groeien en bloeien) maar bij de lithops weet ik niet wat te doen.

Heb deze vorig jaar voor 1eur gekocht en in potje gezet met steentjes er rond. Dan op internet gezocht.
Je moet de dode bladeren verwijderen, voorjaar water geven om de twee weken, zomer wekelijks en vanaf winter niet meer.
Heb dit toegepast maar nu zie ik dat mijn lithops zacht en verschrompeld begint te komen. Ook wordt er geen nieuw blad paar gevormd.

Wat moet ik nu doen, nog water geven of gewoon gerust laten? Vind het leuke plantjes en zou deze niet willen verliezen.
PS: staat in huis voor het raam (voor voldoende zon te krijgen)

Bedankt
vrijdag 2 oktober 2009 - 10:29
Pieter

Pieter

Hoi,
Veel ken ik niet van Lithops, maar ik weet wel dat je niet zomaar water mag geven volgens de seizoenen. Je moet kijken naar wat je plant wil, enkel tijdens de groei van de nieuwe bladparen en als de oude al volledig verdroogd zijn mag je water geven dacht ik. De rest van het jaar niets.
Ik hoop dat ik juist ben met mijn advies, zo doe ik het toch met mijn twee soorten
vrijdag 2 oktober 2009 - 12:09
Rockey

Rockey

Hoi,

Zal voorlopig afwachten wat de plant zal doen, denk dat nu periode van bloeien is (maar mijne is nog te jong -> als ik internet mag geloven) en dan periode dat nieuwe bladeren moeten komen.

Alvast bedankt, maar indien nog anderen met tips, altijd welkom

MVG,
Rodney
vrijdag 2 oktober 2009 - 13:43
Westhoeker

Westhoeker

Hello Rockey,

Ik heb sinds 1995 een 20tal lithops in mijn verzameling, in principe mag je lithops beginnen met benevelen wanneer het nieuwe bladpaar aangemaakt is, niet eerder want het nieuwe blad wordt aangemaakt met het vocht uit het oude blad. wanneer het oude blad volledig uitgedroogd is, is het nieuwe volgroeid. Begint men vroeger met water geven, bestaat het gevaar dat het oude blad blijft verder groeien terwijl het nieuwe aangemaakt wordt. de kans is dan heel groot dat je plant rot tijdens de groeiperiode of de volgende winter en bloemen blijven achterwege. Sommigen beginnen met de watergift direct nadat het nieuwe blad aangemaakt is en het oude verdord ic.
In mijn beginperiode kreeg ik de volgende tip mee van een ervaren kweker uit Stene. ik heb deze raad opgevold en nu 14 jaar later staan mijn Lithops er nog altijd stralend bij.
In november stop ik met de watergift maar benevel nog sporadisch tot half december. Dan laat ik mijn Lithops gerust en geef geen water, zelfs niet meer benevelen (in de verzameling is de luchtvochtigheid hoog genoeg, doordat de andere succulebnten wel waterkrijgen). Vanaf 20 à 25 juli begin ik mijn Lithops aan de groei te trekken door om de 5 à 6 dagen ze te benevelen. Rond half augustus bemerk ik volop de aanzet tot groei en vanaf dat moment start ik de eigenlijke watergift. De eerste twee maal heel voorzichtig en daarna krijgen ze wekelijks ruimshoots water, hoeveel dat is moet je aanleren met de jaren, dus geef je beter iets te weinig dan te veel.
Na 2 weken opent de bladgleuf zich en zie ik de eerste bloemknoppen, en tegen eind september heb ik volop bloemen. iedereen heeft zo zijn eigen kweekmethode en als het je lukt blijf je deze hanteren. je hoort me niet zeggen dat ik de ene juiste kweekwijze predik, maar het lukt me op die manier om mijn Lithops mooigedrongen te houden
Veel kweekgenot,
woensdag 28 oktober 2009 - 01:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon