menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonsaipotgrond geschikt

Ga naar meest recente reactie

Tomby

Tomby

hey

ik heb hier nog bonsai potgrond over en vroeg me af of deze ook te gebruiken is voor mijn cactus mengeling, bestaat uit: zand, klei, bonkveen(soort turf?) en meststof op basis van calcium en magnesium en meststof(?)

het leek me op het eerste zicht beter dan potgrond met hoofdzakelijk turfstrooisel als basis, kmoet wel nog is achter die vijvergrond checken of ze die hier ergens verkopen.
dinsdag 10 juni 2008 - 19:09
mjohanna

Mjohanna

Alle soorten turf zijn wat mij betreft niet geschikt bij cactussen en succulenten.
Is het mengsel niet bruikbaar bij je carnivore planten ? Teveel calcium wellicht.
dinsdag 10 juni 2008 - 20:10
Tomby

Tomby

Spijtig genoeg zijn bijna alle meststoffen een doodsbedreiging voor vleesetende planten, soms kan dit al een paar weken na verpotting het geval zijn.

Groeten Tom
dinsdag 10 juni 2008 - 21:29
Minto

Tekst aangepast

Minto

Ik had een tijd terug ook wat bonsai substraten: Akadama en Kiryu en ik heb hiervan in mijn substraatmengsel wel eens wat toegevoegd. Het resultaat was prima. Deze substraatsoorten houden een klein deel water vast en overtollig water laten ze door. Verder droogt het behoorlijk snel. Dus eigenlijk ideaal voor cactussen. (Ik heb trouwens nooit meer dan een procent of 10 ervan - maar meestal minder - in mijn substraatmengsel toegevoegd.)
Ik had overigens ook wat Kanuma; deze soort durfde ik niet te gebruiken, omdat ik erover gelezen heb dat het vooral voor zuurminnende planten gebruikt wordt (bijvoorbeeld Azalea of Gardenia) Het leek mij daarom niet voor cactussen geschikt. Of zijn er misschien cactussoorten die wel van zurige grond houden? Ik kon daar vrijwel niets over vinden.... Weet iemand hierover iets te zeggen? Zijn er cactussen die een zure ph-waarde waarderen?
dinsdag 24 juni 2008 - 20:29
Minto

Tekst aangepast

Minto

Hartelijk dank voor deze informatie, Willy. Dus de cactussen zitten zo tussen lichtzuur en pH neutraal (als ik het goed heb, is pH 7 neutraal, toch?) Behalve de uitzonderingen waar u van spreekt, zouden dus ook wel wat Kanuma toevoeging verdragen. (De eigenschappen met betrekking tot vocht en structuur lijken namelijk wel zeer geschikt voor cactussen.)
Ik beleef er plezier aan om te proberen geschikte substraat mengsels samen te stellen.
woensdag 25 juni 2008 - 18:23
jumperke

Jumperke

Idd,pH 7 is neutraal.
Onder pH7 is zuur,boven pH 7 is alkalisch.
We leren daar nogal wat op school é!

jerko
woensdag 25 juni 2008 - 21:01
Pieter

Pieter

Ik denk dat het enige probleem met die bonsaisubstraten het prijskaartje is...
donderdag 18 september 2008 - 09:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon