menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops zaailingen

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tim

Is er al iemand met de plantenspuit langs zijn zaailingen gepasseerd?
Of blijven jullie met water ver uit de buurt gedurende de winter?
vrijdag 28 december 2007 - 02:27
stekeltje

Stekeltje

voor de eerste keer overwinteren mijn lithopszaailingen in de serre en daar hebben ze tot nu nog niets gekregen, moet er wel bij vertellen dat ze al in hun grondmengsel staan(experiment)
vrijdag 28 december 2007 - 02:42
Tim

Tim

Ik vrees een beetje voor twee zaken:
1: licht. Er zijn er bij die lang aan het uitgroeien zijn...
2: Water. Ze staan hier op kamertemperatuur en in het Cole-boek staat dat hij ze af en toe eens besproeit met de plantenspuit. Anderen zeggen dan weer om geen water te geven...
Ik hou het wel in de gaten en van zodra ze er te rimpelig beginnen uit te zien dan geef ik ze wel een spuitje.
vrijdag 28 december 2007 - 03:00
Pieter

Pieter

Timmeke toch ligde gij daarover zo te piekeren in het midden van de nacht?
vrijdag 28 december 2007 - 09:02
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Hier staan ze in de veranda in een onverwarmd kweekkasje bij ongeveer 7 graden(in de veranda zelf is het 4à5 graden).
Ik geef ze niets van water.
Er valt wel wat condens af van het dak,maar de verluchtingsgaatjes staan veel open,dan kan alles verdampen zodat er geen rotting ontstaat.

groetjes jerko
vrijdag 28 december 2007 - 10:36
stekeltje

Stekeltje

Ik vrees een beetje voor twee zaken:
1: licht. Er zijn er bij die lang aan het uitgroeien zijn...
2: Water. Ze staan hier op kamertemperatuur en in het Cole-boek staat dat hij ze af en toe eens besproeit met de plantenspuit. Anderen zeggen dan weer om geen water te geven...
Ik hou het wel in de gaten en van zodra ze er te rimpelig beginnen uit te zien dan geef ik ze wel een spuitje.

Ik heb tot vorige winter mijn zaailingkes altijd binnen (keuken 20à25 graden)laten overwinteren, ze groeien daarbij een beetje langer uit , maar dat normaliseerd zich later weer,en moest ik ook regelmatig wat water geven, toch om de 2à3 weken,al naargelang de potjes "niets meer wegen" en das altijd goed gegaan.
vrijdag 28 december 2007 - 10:45
Tim

Tim

Timmeke toch ligde gij daarover zo te piekeren in het midden van de nacht?


Ja man, het zijn toch een beetje mijn kindjes he

@Willy: Ik heb er hier en daar ook een paar bij zitten die het moeilijk hebben. Vooral de zaailingen die pas laat tot ontkieming zijn gekomen en nog kleintjes zijn. Ze staan hier in een temperatuur van +/- 18 graden.

De meerderheid doet het wel goed, maar van een aantal soorten zijn de plantlichamen aan het 'uitrekken'. Kan ook soortafhankelijk zijn natuurlijk.

Ik ga toch enkele druppeltjes water in de potjes laten vallen. Ik vrees dat ze anders volledig gaan verdrogen bij hoger vermelde temperatuur.
vrijdag 28 december 2007 - 12:37
stekeltje

Stekeltje

CITAAT:
">#666666;'>
Timmeke toch ligde gij daarover zo te piekeren in het midden van de nacht?


Ja man, het zijn toch een beetje mijn kindjes he

@Willy: Ik heb er hier en daar ook een paar bij zitten die het moeilijk hebben. Vooral de zaailingen die pas laat tot ontkieming zijn gekomen en nog kleintjes zijn. Ze staan hier in een temperatuur van +/- 18 graden.

De meerderheid doet het wel goed, maar van een aantal soorten zijn de plantlichamen aan het 'uitrekken'. Kan ook soortafhankelijk zijn natuurlijk.

Ik ga toch enkele druppeltjes water in de potjes laten vallen. Ik vrees dat ze anders volledig gaan verdrogen bij hoger vermelde temperatuur.

Tim, als ze in een schaal bijeen staan giet eens +/- 0.50cm water langs onder
vrijdag 28 december 2007 - 12:41
Tomby

Tomby

Ik heb mijn in een onverwarmde kamer staan waar het altijd tussen de 8 en 20 graden is (8 snachts en 20 bij zonnige momenten, meestal is het er 14 graden in de dag) tot nu toe heb ik al 2 maal in de lucht gesproeid om ze water te geven (bijna niets water gegeven dus) en ze zien er allemaal nog ok uit, enkel die ene die pas uitgekiemed was in september ziet er niet fleurijk uit (water tekort zeker majah kga me andere er niet voor riskeren) maar ik denk wel dat ie het zal halen.

grtz Tom
vrijdag 28 december 2007 - 13:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon