menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kattenbakvulling

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Vandaag was ik de kat haar bak(om haar behoefte in te doen) aan het vullen met kattenbakvulling en ik was zo aan het denken of ik dat niet zou kunnen gebruiken in mijn grondmengsel voor de cactussen.
Of zou dit kalk bevatten?????
Ik heb al heel die zak afgekeken om misschien iets te vinden,maar tevergeefs,er staat niets op over de grondstof ervan.
Het is misschien een goed gedacht om ze een brief te schrijven dat ze op die zakken moeten zetten welke NPK erin zit.HAHAHAHAHHA

groetjes jerko
vrijdag 7 december 2007 - 20:39
Pirex

Pirex

Op het Engelse forum, van BCSS, zijn ze de voorbije maanden over bijna niets anders bezig geweest; er blijken nogal wat liefhebbers te zijn die dit gebruiken; het gaat er echter om het goede spul te kiezen, nl dit wat in vochtige toestand geen smurry wordt, maar mooi korrelig blijft. Ook de pH-waarde is uiteraard belangrijk; enfin je moet het maar even gaan zoeken; en anders probeer ik het wel voor je op te snorren.
Paul
vrijdag 7 december 2007 - 22:54
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Ben al sedert meer dan een jaar aan het uit proberen en het "marsjeert" uitstekend....Had eerst met verschillende merken geprobeerd maar uiteindelijk bij de Spar gebleven, blijft heel compact, verkruimelt niet of wordt niet "smossig" zoals bij sommige andere. Nu, na iets meer dan 1 jaar heel bevredigend. Proberen maar. Kostprijs : 2,20 voor 1 zak van 4,5kg
vrijdag 7 december 2007 - 23:00
jumperke

Jumperke

Als ik de helen boel in het voorjaar verpot zal ik het proberen bij enkelen.

groetjes jerko
zaterdag 8 december 2007 - 15:35
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Er is zowat vanalles voorhanden in onze contreien , wat sommigen dan zoeken in kattebakvulling is me dan ook totaal vreemd ! Het eeuwig willen blijven zoeken misschien?????? Goedkopere alternatieven ???? Willen op het scherp van de snede leven ??? LOL
zaterdag 8 december 2007 - 15:44
Tomby

Tomby

Ik ben het met Dirk eens, is wel heel ver zoeken om kattebakvulling te gaan gebruiken, wetende dat er zoiezo 1 stof zal bijzitten die niet ideaal is voor je cactussen, is het niet op 1 jaar dan is het op 5 jaar ermee gedaan, Dit is bedoeld voor stinkende rottende mest te verbergen, doen Bims dit dan ook? of eender welk toevoegsel op de cactusmarkt, zoveel produkten da daar zijn tussegemengd da het in mijn ogen nooit de ideale cactusgrond kan worden, trouwens die bedrijven veranderen om de zoveel maanden met hun toevoegingen omda ze ook maar het beste aan de beste prijs derbij doen die ze op die momenten kunnen krijgen,evolutie staan niet stil in die soort dingen en nee die houden geen rekening met de cactusverzamelaars, maar eerder aan hetgeen wa de kat achterlaat.

zover mijn mening hierover

groeten Tom
zaterdag 8 december 2007 - 19:21
stekeltje

Stekeltje

Er is zowat vanalles voorhanden in onze contreien , wat sommigen dan zoeken in kattebakvulling is me dan ook totaal vreemd ! Het eeuwig willen blijven zoeken misschien?????? Goedkopere alternatieven ???? Willen op het scherp van de snede leven ??? LOL

een zakje bims kost toch geen fortuin?
zaterdag 8 december 2007 - 19:57
cactelders

Cactelders

Uiteraard moet en wil ik er mij niet mee moeien maar het is mij opgevallen hoe een prille Jumper ( zowel in leeftijd als in het verzamelen van succulenten ) net hetzelfde denkt als vele anderen voor hem! Wat drijft iemand om net daaraan te denken? Ons katten hebben geen kattebak dus ken ik het goedje niet ! Lijkt dat zo erg op iets dat wij kennen als substraat-toevoeging ?
zaterdag 8 december 2007 - 20:07
jumperke

Jumperke

Ik ga Bims halen.

groetjes jerko
zaterdag 8 december 2007 - 20:30
cactelders

Cactelders

Ik ga Bims halen.

groetjes jerko


LOL Jij lijkt me werkelijk een prachtkerel hoor!!!!!! En dat meen ik !!!!
zaterdag 8 december 2007 - 20:34
Paronoto

Paronoto

Ik ben het met Dirk eens, is wel heel ver zoeken om kattebakvulling te gaan gebruiken, wetende dat er zoiezo 1 stof zal bijzitten die niet ideaal is voor je cactussen, is het niet op 1 jaar dan is het op 5 jaar ermee gedaan, Dit is bedoeld voor stinkende rottende mest te verbergen, doen Bims dit dan ook? of eender welk toevoegsel op de cactusmarkt, zoveel produkten da daar zijn tussegemengd da het in mijn ogen nooit de ideale cactusgrond kan worden, trouwens die bedrijven veranderen om de zoveel maanden met hun toevoegingen omda ze ook maar het beste aan de beste prijs derbij doen die ze op die momenten kunnen krijgen,evolutie staan niet stil in die soort dingen en nee die houden geen rekening met de cactusverzamelaars, maar eerder aan hetgeen wa de kat achterlaat.

zover mijn mening hierover

groeten Tom


Ik meen te weten dat in de circa 40 jaar dat ik met succulenten bezig ben er heel wat "vreemde" dingen uitgeprobeerd werden...ietsken te veel waarschijnlijk om hier allemaal op te noemen...of zal ik u een lijstje opmaken? De Willy o.a. en nog wat andere "anciens" hebben het meegemaakt, de "boekskes" stonden er al eens vol van...zal ik ze u allemaal opnoemen, die "boekskes" ? Dus niet verschieten van wat kattenbakvulsel..het is geen dynamiet.
zaterdag 8 december 2007 - 21:36
cactelders

Cactelders

Ja maar waarom doen nou net cactusliefhebbers kattebakvulling in hun potten en katteliefhebbers geen cactusgrond in hun kattebak? Het zoveelste bewijs dat er serieus iets mis is , fundamenteel , met ons! Wij zijn het hoor !!!! Nie zust , bijlange het zuste spel nie!!!!!!
zaterdag 8 december 2007 - 21:48
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Ja maar waarom doen nou net cactusliefhebbers kattebakvulling in hun potten en katteliefhebbers geen cactusgrond in hun kattebak? Het zoveelste bewijs dat er serieus iets mis is , fundamenteel , met ons! Wij zijn het hoor !!!! Nie zust , bijlange het zuste spel nie!!!!!!


Ik herinner me uit mijn jeugd dat het toen gebruikelijke "kattebakvulsel" uit van alles en nog wat bestond : zagemeel, houtkrullen, leemaarde met bladeren doormengd etc etc en toen.....kwam de industrie met HET kattebakvulsel en verdiende er veel geld aan zoals er ooit veel geld werd verdiend met vermiculiet, perliet, lava, chistes etc etc Moet er nog ZAND zijn?
zaterdag 8 december 2007 - 21:55
cactelders

Cactelders

Ik heb geen notitie van de prijs maar zoiets moet toch zéér goedkoop zijn ! En zoals iemand hier ooit zei : zeer variabel wat samenstelling binnen hetzelfde merk betreft ( de goedkoopste allicht )
zaterdag 8 december 2007 - 21:59
stekeltje

Stekeltje

Uiteraard moet en wil ik er mij niet mee moeien maar het is mij opgevallen hoe een prille Jumper ( zowel in leeftijd als in het verzamelen van succulenten ) net hetzelfde denkt als vele anderen voor hem! Wat drijft iemand om net daaraan te denken? Ons katten hebben geen kattebak dus ken ik het goedje niet ! Lijkt dat zo erg op iets dat wij kennen als substraat-toevoeging ?

En dat is in elke hobby zo,
zondag l.l. waren we op een vogeltentoonstelling, wat dacht je dat ze daar verkochten? Een of andere soort kattebakachtig uitziend spul voor in de .....vogelkooien, dus!!!!!
zaterdag 8 december 2007 - 22:53
Tomby

Tomby

Als men kattebakvulling uitprobeerd kan ik me inderdaad wel voorstellen dan men al een boek kan schrijven met de uitgeteste materialen, toch vind ik kattebakvulling enkel als een noodoplossing klinken, je weet namelijk nooit wat erin steekt(1 of ander parfumpke of weet ik wat) en als je uitgevonden hebt welke kattebakvulling misschien ideaal is, verkopen ze het al lang niet meer, of ge moest in de testfase al uw tot het einde van je leven voorraad aangeschaft hebben. HEt is niet voor niets dat ze geen inhoud op die zakken schrijven. Al wil ik best geloven dat het zou kunnen dat er merken zijn die het "proper" aanpakken en het wel goed bruikbaar is, maar of die dat zo blijven leveren is dan ook weer de vraag. Ikzelf heb 10 jaar lang een kat gehad en altijd met deze steentjes gewerkt en ik zou me cactussen het nooit aandoen dat erbij te doen als ik ook zo'n steentjes zonder dat poeder kan kopen
Als ik het toch zou moeten gebruiken zou ik het tenminste toch afspoelen tot ik helder water krijg.

Grtz Tom
zaterdag 8 december 2007 - 23:18
AlainFSD

AlainFSD

Iedereen gebruikt toch waar hij/zij tevreden mee is ? Als je een beetje gezond verstand gebruikt dan koop je toch kattebakvulling waarbij expliciet vermeld staat dat het ook geschikt is om plantenaarde luchtiger mee te maken en bovendien voldoende vocht opneemt en dat beetje bij beetje afgeeft. Ikzelf gebruik het spul sedert jaar en dag in een mengsel voor mijn zaaigrond en dit tot mijn uiterste teveredenheid. Zaailingen hebben een duidelijk sterker wortelstelsel dan zonder het verguisde spul en de wortels groeien precies door die kattebakvulllingsdeeltjes (zoveel letters krijg je nooit in één woord als je besluit om de zaailingen te verpotten. Wat mij betreft, ik ben een voorstander van het spul en weet uit ervaring dat dit echt wel de moeite is. Dit is zoveel simpeler dan potscherven met een oude koffiemolen malen, daar ontbreekt me echt de tijd voor

mvg van aan de kust,

Alain
zondag 9 december 2007 - 00:36
Tomby

Tomby

Als dat op de zak staat kan ik u zeker begrijpen dat u het uitprobeerd ,heb dat er nog niet op zien staan, ik had het dan ook eerder over de blanko zakken zonder inhoudsbeschrijving.

Grtz Tom
woensdag 12 december 2007 - 13:51
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Ik zal het niet uitproberen.
Vanochtend is de kat overreden geweest...
Ik stond vanmorgen met een vriend en een vriendin uit de straat in het bushokje voor mijn deur op de bus te wachten en we hoorden plots een luide bons we stonden op om te kijken wat er gebeurd was en ik zag mijn kat op een 15-tal meter verder in de straat rond spartelen op de grond.
Ik ben er vliegensvlug naartoe gespurt en heb hem voorzichtjes opgenomen en hem op het voetpad gelegd daar heeft hij nog eventjes gesparteld en is toen doodgegaan.
tijdens dat ik erbij zat is die vriendin aan ons huis komen bellen om het te vertellen en ze zijn toen ook komen kijken.
Ik ben er nog bij blijven zitten en heb hem nog wat geaaid totdat de bus er was.
Hij ligt nu op een doek in het tuinhuis zodat mijn zus hem vanavond na haar werk nog een laatste keer kan zien en dan gaan we hem morgen begraven.
Het is niet mogelijk hoeveel verdriet je daaraan kan hebben!
Onze Labrador treurt er ook om.
Het waren de beste vriendjes samen.
Dit was onze filou:[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes jerko
woensdag 12 december 2007 - 16:02
stekeltje

Stekeltje

spijtig, dat ge uw maatje kwijt zijt
woensdag 12 december 2007 - 16:43
Paronoto

Paronoto

Ik heb geen notitie van de prijs maar zoiets moet toch zéér goedkoop zijn ! En zoals iemand hier ooit zei : zeer variabel wat samenstelling binnen hetzelfde merk betreft ( de goedkoopste allicht )


Ik betaalde 2,30€ voor een zak van 4,5kg....Na 1 goed jaar uittesten kan ik er niks negatiefs van zeggen...over MIJN SPUL dan wel te verstaan.
woensdag 12 december 2007 - 16:56
cactusvijg

Cactusvijg

hi

ikzelf meng er perliet of cocos door, maar kattebakvulling nooit geprobeerd,
misschien iemand die een growlogje wil maken, met verschillende cactussen al dan niet op kattebak mix?

pascal
vrijdag 28 december 2007 - 13:11
bisschop

Bisschop

Wel jullie spreken veel over die rood steen , wel ik gebruik dat voor mijn duiven.

zondag 13 januari 2008 - 00:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon