menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Olijf zaaien

Javamatic

Javamatic

Ik heb zaden van een olijfboom die ik graag wil zaaien.
Vraag ; heeft iemand hier ervaring mee ? In welke tijd van het jaar kan ik deze het beste zaaien ?, en kan ik de zaden eventueel bewaren tot het voorjaar 2020 ?Kan ik ze dan het beste in de koelkast bewaren of gewoon op kamertemperatuur ?

Bijvoorbaat dank
zondag 3 november 2019 - 21:23
Tuinprins

Tuinprins

Zaad van de olijf kiemt niet gemakkelijk en dat komt primair omdat het zaad een hard omhulsel heeft. Je moet dan een techniek toepassen die 'scarificatie' wordt genoemd. Hierbij wordt de harde zaadhuid beschadigd ZONDER dat daarbij het eigenlijke zaadje wordt geraakt. Wordt het binnenste van het zaad geraakt dan is de kans zeer groot dat het zaadje na het zaaien gaat rotten. Scarificatie kun je doen met o.m. schuurpapier of een scherp mesje. Bij dit laatste goed oppassen dat je niet in je vingers snijdt! Een succesvolle scarificatie zorgt ervoor dat het eigenlijke zaadje water kan opnemen en dat is een vereiste voor ontkieming.

Zaaien (en scarificatie) doe je het beste in het vroege voorjaar. Zaad doet er (na scarificatie) 1 à 2 maanden over om te ontkiemen. Tot die tijd het zaad droog en koel bewaren in de koelkast bij ongeveer 5 graden Celsius.


Gegroet, de tuinprins

maandag 4 november 2019 - 07:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon