menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleintjes cactus, kan je deze afdoen en opnieuw planten?

Ga naar meest recente reactie

mellinda

Mellinda

Beste

Ik heb een jaar geleden drie minicactusjes gekocht.
2 hiervan hebben jonkies.

Omdat 1 het minder goed deed, had ik haar kleintje afgehakt van de moederplant, aangezien de moederplant achteruit ging.
Moederplant stabiel al een jaar en het jonkie ook, alleen blijkt dat jonkie nu verder te leven zonder wortels op alleen wat aarde???

Nu heb ik vandaag ontdekt dat bij de tweede moederplant de 3 jonkies er heel slecht aan toe waren.
Ik besloot deze ook te scheiden en te verpotten.... Te laat... Vandaag ontdekt dat de jongen helemaal hol en opgedroogd waren vanbinnen en dat er niks leven meer aan was terwijl ze nog wel hun bloemetjes hadden...

Die jonkies heb ik weggesmeten en de moederplant verpot in verse potgrond. Nu is mijn vraag: die andere moederplant begint het ook slechter te doen, en die heeft nu wel 6 jongen aan haar vastzitten als in op haar stammetje.

Van die plant enkele jongen afsnijden en verpotten? Maar wat als ze dan geen wortels groeien? En hoe groeien cactussen eigenlijk? Vindt het raar dat dat een klein baby jonkie nog in leven is zonder wortels terwijl hij gewoon grond in een minipotje heeft. Hebben de cactussen die ik zou willen scheiden een kans om zelfstandig te overleven?

Zou iemand me alsjeblieft tips kunnen geven? Ik wil de cactusjes niet kwijt.

M.v.g.
dinsdag 28 juni 2016 - 11:30
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Plaats eens een foto van dit drama Misschien heb je teveel "gehakt" ze vallen er van zelf af of met een zacht tikje komen ze ook los. Op zich heeft de moederplant er geen last van.
Zelf heb ik dit ook voor gehad.
dinsdag 28 juni 2016 - 15:10
zuurtje

Zuurtje

foto's

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 28 juni 2016 - 15:25
zuurtje

Zuurtje

kleintjes

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 28 juni 2016 - 15:26
zuurtje

Zuurtje

een in bloei

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 28 juni 2016 - 15:27
mellinda

Mellinda

De verdroogde rotte zieke kleintjes kan ik niet meer fotograferen, deze liggen reeds op de composthoop in de hoop om moederplant te redden.

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 28 juni 2016 - 18:06
mellinda

Mellinda

foto 2

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 28 juni 2016 - 18:06
mellinda

Mellinda

Bedankt voor je reactie.

De eerste foto 2de links daarvan heb ik de 3 babies op de composthoop gedaan omdat ze helemaal dood waren...
Ik heb ze allemaal twee dagen geleden al eens verpot omdat ze tegen de rand van hun oorspronkelijk bloempotje kwamen.
Op de foto 2 de linkse is dat 1 babycactusje dat ik er ongeveer een half jaar geleden vanaf had gesneden omdat die moederplant rechts op foto 2 iets witachtigs van kleur had. Witachtige kleur lijkt erger geworden te zijn, voor de rest niets op aan te merken.
Mijn angst is nu dat dat cactusje op foto 2 hetzelfde lot moet ondergaan met de jonkies als die op de foto 1, 2de cactus van links...

Weet dat je ze normaal niet met touwtje mag binden maar ze vallen anders om
dinsdag 28 juni 2016 - 18:10
mellinda

Mellinda

ik heb ook een orchidee die last had van wortelrot in dezelfde kamer staan... Zou dat kunnen overslaan op die cactusjes, ook al staan die 4 meter verder dan de orchidee?

Hebt u mss tips hoe ik eventueel enkele babies kan verplanten of hoe ik ze water moet geven?
Ik geef het kleintje in het "hoestsirooppotje" maar water door de grond te sprayen met water. Ook heeft het nog geen enkel worteltje na een half jaar.
dinsdag 28 juni 2016 - 18:12
zuurtje

Zuurtje

als je een cactusje eraf haalt, eerst een paar dagen laten drogen. Dan oppotten in speciale cactusaarde, niet te nat!! moet lukken.

ps wat zijn die oranje dingetjes
dinsdag 28 juni 2016 - 18:17
Harry54

Harry54

Ik vermoed nepbloemen

Afgedraaide jonkies in stenige mix met wat aarde. Geen water en over een week of drie/vier es voorzichtig wat sproeien en nog weer wat weken later es voorzichtig voelen of het plantje al een beetje vastzit (wortelt)

groet
harry
dinsdag 28 juni 2016 - 18:49
mellinda

Mellinda

Bedankt voor de feedback Zuurtje en Harry54. Mooie foto's trouwens Zuurtje.

Die oranje dingetjes zijn bloemen die al openstaan vanaf ik hen kocht een jaar geleden.
Ik wist niet dat ik speciale aarde moest gebruiken om te verpotten. Ik had alles verpot in gewone potgrond enkele dagen geleden aangezien ze het hier niet zien zitten om maar voor 3 cactusjes speciale grond aan te kopen, en het jonkie enkele maanden geleden dezelfde dag verpot toen ik het afsneed (niet laten opdrogen) - oeps-.

Gewone potgrond van onze serre is dus niet aangewezen?

Zijn ze veilig als ze enkele meters van de orchidee met wortelrot vandaan staan? Of is die orchidee nog een gevaar voor hen?
En zouden jullie me alsjeblieft nog kunnen vertellen of iets wits op een cactus gevaarlijk is? Dat wit was toen de reden dat ik dat 1 jonkie ervan af had gehaald.

Kunnen ze verder als ze op een iets donkerder plaats staan of moeten ze in de buurt van de vensterbank? Ben vrij nieuw met cactussen houden dus ik weet er niet zoveel over spijtig genoeg
dinsdag 28 juni 2016 - 19:34
Harry54

Harry54

Dag Mellinda:
Regel 1: Cactussen allemaal zoveel mogelijk licht (wel even laten wennen aan de zon)
Regel 2. Tamelijk droog houden; bij twijfel niet gieten
Regel 3. In een mix zetten met veel steentjes erin voor een goede snelle drainage.Cactusgrond uit de winkels is meestal knudde. Zelf veel armer maken met steentjes en bv. scherp zand (geen speelzand ed)
Regel 4: Niet al te grote potten; laat ze maar jaren in hetzelfde staan
Regel 5: Met rust laten; geen getroetel etc.

Zo ongeveer en dan komt het meeste best goed.
groet
Harry

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 28 juni 2016 - 20:29
zuurtje

Zuurtje

Bedankt voor de bijval Harry, ik leer er ook weer van
dinsdag 28 juni 2016 - 21:14
mellinda

Mellinda

Bedankt voor het advies. Met de grote cactusjes en de jonkies gaat alles prima
zondag 24 juli 2016 - 01:14
Smurffie

Tekst aangepast

Smurffie

Eigenlijk zijn dit de ideale planten om eens lekker lang op vakantie te gaan
Mijn cactussen staan ook in potgrond maar inmiddels heb ik nog tuinturf over van de zomerheide planten, daar ga ik scherp zand door mengen en dan hopen dat ik ze nog kan houden. (Of gewoon potgrond met scherpzand) Ze zijn nog goed, maar ze groeien niet...hopelijk binnenkort wel
zaterdag 17 september 2016 - 21:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon