menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pereskiopsis monstruosa maken

bryofan

Bryofan

om maar eens wat te posten.

De monstervorm van opuntia subulata monstruosa wordt veroorzaakt door een organisme. Van dat organisme is het bijna zeker dat het alleen bij een deel van de opuntiaceae monstervormen veroorzaakt. Andere soorten uit die familie kunnen drager ervan zijn, en er zijn ook nog soorten die er immuun voor zijn. Pereskiopsis is ook onderdeel van die familie, en daarvan kan ook een monstervorm gecreëerd worden door die te enten op een opuntia subulata monstruosa. Dat heb ik dus gedaan, en het effect begint nu zichtbaar te worden. Door dit organisme gaan er veel meer (bijna alle) groeipunten uitlopen, en het heeft ook effect op de vorm van de cactus. bij de opuntia subulata is dat langere dunnere stammen, waarbij de bladeren tot meer dan de helft verkleind worden. Bij een pereskiopsis zorgt het voor het uitlopen van vele groeipunten, wat vrij apart is want normaal heeft deze soort een sterke apicale dominantie. Ik ben van plan om enkele experimenten te doen met dit organisme, en te kijken of het zich aan kan passen aan een andere cactusfamilie.

een groot deel van de info heb ik hier vandaan, en vertaald vanuit het engels(geen letterlijke bewoordingen overgenomen): http://www.cactiguide.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=9172

hieronder een foto van hoe de geënte pereskiopsis er nu bij staat. De zijtakjes worden al zichtbaar.

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 21 april 2015 - 20:36
RdB

RdB

Ben benieuwd,

Ruud
zaterdag 23 mei 2015 - 20:28
bryofan

Bryofan

hij is nu goed aan de groei, en de zijtakjes beginnen te vormen.
hierbij een foto ervan

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

woensdag 27 mei 2015 - 21:33
bryofan

Bryofan

Update

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 9 juni 2015 - 18:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon