menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine zaailingen lange wortels

evarein

Evarein

Hoi,

ik ben nog een beginner en heb voor het eerst een vetplantjes mix gezaaid. Ze leken helemaal goed te gaan, maar nu beginnen er een paar bruin/rood te kleuren.. Is dit omdat ze te veel licht krijgen? Of kan het ook wat anders zijn? Ze staan in een raam waar alleen aan het einde van de dag (rond 5/6) de zon even op staat, niet belachelijk lang...

Wat moet ik anders doen?

Verder heb ik nog een vraagje, bij sommigen komt de wortel boven de aarde uit (bijvoorbeeld die lange bij het onderste stokje), ik dacht dat ik die dus moest verspenen. Heb dit bij een andere gedaan maar deze begint nu helemaal te verschrompelen (dacht dat je ze redelijk droog moest houden voor de wortels), kan ik deze met de wortels boven de grond laten staan of moet ik ze wel verspenen?

Ik heb de algemene zaaipost al meerdere keren doorgelezen maar weet nu toch even niet wat ik fout doe.. alle tips zijn welkom!

Groeten,
Eva

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

dinsdag 15 juli 2014 - 18:52
Angus

Angus

Zeker voorzichtig zijn met fel zonlicht, jonge zaailingen zijn daar nog heel gevoelig voor en dat kan idd de oorzaak zijn van de rode verkleuring.

Het "wortels boven de grond" probleem heb ik ook vaak bij Ariocarpus soorten. Ik laat het zo en stop de wortel pas onder de grond als ik de eerste keer verspeen, na een jaar ofzo.
dinsdag 15 juli 2014 - 20:34
Paronoto

Paronoto

"vetplantjes mix gezaaid"

Moet je nooit doen om d'eenvoudige reden dat die zelden gelijktijdig en op dezelfde manier gaan kiemen....Dikwijls weggegooid geld en verloren moeite.
dinsdag 15 juli 2014 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon