menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalanchoe Thyrsiflora

Ga naar meest recente reactie

evelyne25

Evelyne25

Hallo,

ik heb een Kalanchoe Thyrsiflora maar hij is heel hard de hoogte ingeschoten en de dstam is nu wat scheef aan het hangen. Ik zou de plant graag willen vermeerderen maar ik vind nergens een duidelijke uitleg op het internet. Ik heb nog nooit een plant gestekt of vermeerderd dus als iemand mij dit goed zou kunnen uitleggen, zou dit heel fijn zijn.

Alvast heel erg bedankt!
maandag 2 december 2013 - 22:01
bryofan

Bryofan

bovenste 20 cm eraf halen, rechtop laten drogen totdat je wortels ziet komen, en dan oppotten in vochtige grond. NIET NAT
dinsdag 3 december 2013 - 07:12
evelyne25

Evelyne25

Bedankt voor uw antwoord. Als je zegt 'bovenste 20 cm eraf halen', bedoel je het bovenste stuk met stam + alle bladeren die hieraan hangen toch? En je zegt rechtop laten drogen, op wat kan die onderkant van de stam dan best steunen, want aan die onderkant moeten wel wortels kunnen beginnen groeien? En wat gebeurt er dan met de oorspronkelijke plant waar ik die 20 cm heb afgehaald, kan deze gewoon mooi doorgroeien na een tijdje? Want ik zou deze terug een lager plantje willen maken omdat je nu eerst een heel stukje kale stam hebt, hier hangen nog een paar bladeren aan maar deze zijn wel wat beschadigd, het is pas naar de top toe dat de bladeren terug heel mooi zijn. En als ik dan net dat stuk eraf haal voor een nieuw plantje van te maken, zal er van mijn oorspronkelijke plant net dat minder mooie stuk overblijven. Hoe kan ik dit best oplossen? Alvast bedankt!
dinsdag 3 december 2013 - 08:33
bryofan

Bryofan

ja. in een potje hangen zonder aarde. die plant kan mooi doorgroeien, kan wel een paar weken/maanden duren vordat hij weer begint te groeien
woensdag 4 december 2013 - 07:18
evelyne25

Evelyne25

Dankuwel, dit zal ik binnenkort eens proberen. Maar het is misschien beter om dit te doen na de winter? Zodat beide planten meer energie krijgen van het licht?
woensdag 4 december 2013 - 09:04
bryofan

Bryofan

dat maakt volgens mij weinig uit. ik heb er 2 die ik een maand geleden gesneden heb. de kopstek is nu aan de groei, de tussenstek is nu alleen goed geworteld. als hij bij een raam op het zuidoosten staat zal het wel goed komen.
woensdag 4 december 2013 - 15:54
Discolover

Discolover

Als je Kalanchoe thyrsiflora nogal vrij vlug de hoogte ingaat kan dit er ook op duiden dat hij wil gaan bloeien. De 'stam' schiet dan wat sneller de hoogte in en de bladeren gaan iets kleiner worden en verder van elkaar staan.
Uiteindelijk gaat de stam over in een bloeiaar van een 80 à 90 cm hoog.
Eens de bloei voorbij begint de plant van bovenaan langzaam in te drogen.
Onder aan de basis van de plant verschijnen na een tijdje nieuwe scheuten.
Die 'benutten' in eerste instantie de energie die nog in de oude plant zit om te groeien. De oude plant zal cm voor cm verder indrogen tot net boven de scheuten. Dit kan een hele tijd duren.
Mijn vriendin had vorige winter zo'n plant in volle bloei. Het bovenste gedeelte is ondertussen verdroogd (en werd eraf gesneden).
Momenteel (dus na bijna een jaar) is de oude stam nog altijd meer dan 30 cm hoog. Zeer langzaam droogt hij verder in terwijl de scheuten steeds beter beginnen te groeien. Uiteindelijk kan men de scheuten eraf halen maar zolang ze nog kunnen gebruik maken van de oude stam om goed te groeien laat ik ze er maar aan.
Het is evenwel best mogelijk dat jou plant door een of andere reden minder goede groeicondities gehad heeft dat hij een tijdje wat minder goed gegroeid is. De kop stekken lijkt mij dan ook het beste. Het onderstuk kan eventueel nog dienen om stekjes te laten opkomen die je dan later op hun beurt weer kan bewortelen.
Alvast succes met je plant.

Peter.
zaterdag 7 december 2013 - 11:03
Paronoto

Paronoto

Heeft in maart gebloeid

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

zaterdag 7 december 2013 - 14:55
Paronoto

Paronoto

Ziet er nu zo uit..Heb er niks aan gedaan, maak vanzelf scheuten zowel onderaan als opzij en uit de bloeistengel....Wat moet ne mens meer hebben...keuze te over...Ik doe er dees jaar niks meer aan, gewoon zijn gang laten gaan in de serre bij 10°, misschien af en toe een miniplasje water in de schotel. Volgend jaar zien we wel verder, nog tijd zat.Voilà.

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

zaterdag 7 december 2013 - 15:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon