menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sempervivum ofwel huislook stekken

Ga naar meest recente reactie

snarfie

Snarfie

hoi allemaal, ik wil graag een paar sempervivumsoorten door middel van bladstek vermeerderen maar dat is mij nog niet gelukt, weten jullie hoe het wel moet??? een van de weinige dingen die mij op het gebied van planten stekken nog niet gelukt zijn heb zelfs een appelboom gestekt alvast bedankt
woensdag 16 november 2011 - 20:14
jef001

Jef001

Sempervivum door middel van bladstek, naar mijn ervaring gaat dat niet lukken. Gewoon een stekje nemen en in de grond duwen, groeit gemakkelijk verder. Zelfs als je een handvol stekken hebt en je zaait ze gewoon willekeurig over de grond gaan ze vanzelf wortels vormen.

Succes!
donderdag 17 november 2011 - 08:52
snarfie

Snarfie

wat voor stekken bedoel je??? van die uitlopers?(die willen ze nou juist niet krijgen ) en via bladstek vermeerderen is zeker mogelijk
donderdag 17 november 2011 - 12:32
printemps

Printemps

Meestal nemen ze bij huislook gewoon 1 rozet
Maar er zijn vetplanten die je kan vermeerderen via bladstek
Maar niet de bladstek van een rozet nemen, je moet dan een bladje nemen dat op de bloemstengel zit, zo kan je die dan vermeerderen
MAAR ik weet niet of dit gaat met huislook
Testje doen dan ?

donderdag 17 november 2011 - 16:21
Paronoto

Paronoto

je moet dan een bladje nemen dat op de bloemstengel zit

Nee, niet doen want eens zulke plant bloeit STERFT ZE AF! Herhaaldelijk uitgeprobeerd maar telkens falikant afgelopen Neem eerder een volwassen blad ergens onderaan zonder de plant te "abimeren" qua uitzicht en blad gewoon op "zijn rug leggen" en dan afwachten maar.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 17 november 2011 - 16:42
printemps

Printemps

De rozet die bloeit bij huislook sterft toch steeds af na de bloei ??
donderdag 17 november 2011 - 16:48
snarfie

Snarfie

wat bedoelen jullie met een rozet, en wat bedoelen jullie met abimeren
donderdag 17 november 2011 - 16:57
printemps

Printemps

Abimeren is beschadigen
Is deze topic bedoel ik met een "rozet" 1 enkel plantje van de huislook
donderdag 17 november 2011 - 17:02
Paronoto

Paronoto

De rozet die bloeit bij huislook sterft toch steeds af na de bloei

Inderdaad, maar als je wil vermeerderen moet je niet wachten tot ze bloeit om er een blad af te nemen idem bij vele andere vergelijkbare succulente bvb echeveria, kalanchoë e.d.
Trouwens sempervivums en aanverwanten maken regelmatig scheuten/uitlopers en hoeven niet altijd gestekt te worden
donderdag 17 november 2011 - 17:16
snarfie

Snarfie

die van mij zijn al drie jaar oud en worden niet heel veel groter(wel steeds veel nieuw blad) en krijgt nog steeds geen uitlopers is het misschien een mogelijkheid om de top af te breken, en zo ja, gaat de onderstam dan uitlopers maken? ik heb al vier bladeren op strekgrond liggen drogen en ook al de bladvoet van twee afgenomen. de andere twee zijn met bladvoet.
donderdag 17 november 2011 - 18:17
Gehenna

Gehenna

Snarfie, plaats eens een foto?
De mijne zijn amper 1 jaar en hun scheuten hebben zelf al baby scheutjes. Verschillende soorten.
donderdag 17 november 2011 - 20:08
snarfie

Snarfie

ik heb sinds dit jaar ook een paar van de soort octopodes, en die schijnt inderdaad kleintjes aan de kleintjes te krijgen, misschien te veel voedingstoffen? waardoor hij vooral groter wordt? ik ga ze zeker volgende lente buiten zetten. ik lat ze nu geleideijk aan onze natte, koude winters wennen
vrijdag 18 november 2011 - 06:57
mjohanna

Mjohanna

ik heb vaag de indruk dat je sempervivum zegt tegen een ander e plant?
foto graag ?
sempervivum vermeerderen door blad stek is een ongebruikelijke bezigheid.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


dit zijn sempervivums en elk rozetje kan volgend jaar of bloeien en dood gaan of gewoon een hoop nieuwe rozetjes produceren

en ze horen sowieso zomer en winter buiten te staan.
vrijdag 18 november 2011 - 18:47
snarfie

Snarfie

dat weet ik allemaal wel hoor, en het zijn ook echt sempervivums, maar ze willen alleen geen jongen krijgen en ze niet te nat laten staan en dus ga ik het op die manier proberen.
vrijdag 18 november 2011 - 19:41
snarfie

Snarfie

mjohanna, is die tweede een octopodes? en is die derde een montanum stiriacum 'Lloyd Praeger'?
vrijdag 18 november 2011 - 19:45
snarfie

Snarfie

ik heb ook een sempervivum samwise
vrijdag 18 november 2011 - 20:05
Gehenna

Gehenna

Dan zal er toch wel ergens iets mis zijn want ze doen niet anders dan jongskes maken.
Je moet ze wel buiten zetten, binnen groeien ze niet.
vrijdag 18 november 2011 - 21:36
mjohanna

Mjohanna

dat weet ik allemaal wel hoor, en het zijn ook echt sempervivums, maar ze willen alleen geen jongen krijgen en ze niet te nat laten staan en dus ga ik het op die manier proberen.

Ze krijgen nu ook geen jongen , maar een keer per jaar in het voorjaar !
En niet alle varianten zijn even royaal met nieuwe plantjes gooien.

de eerste soort is een cultivar die Appleblossom heet
de tweede foto is Sempervivum ciliosum var. galicicum from Mali Hat
en de derde weet ik zo snel effe niet uit me hoofd
vrijdag 18 november 2011 - 22:03
snarfie

Snarfie

dank je voor de info mjohanna ik ga ze nu ook buiten zetten. van eentje met een diameter van 30!!! centimeter breed heb ik nu ook een jonkie meegenomen. ik ga een bak maken waar de sempervivums gemiddeld 8 uur licht krijgen per dag(op het zuidoosten) hopen dat ze volgend jaar al gaan jongen
zaterdag 19 november 2011 - 10:00
snarfie

Snarfie

en ik ga alle kleinere soorten op orchideeënaarde zetten, want daarop doen ze het heel goed en ook een goed wortelstelsel en voedingstoffen maar geen natte voeten. bij mij werkt het heel erg goed, heb er een proef mee gedaan
zaterdag 19 november 2011 - 10:06
Gehenna

Gehenna

Orchideeënaarde?!
Zand, steengruis en wat aarde lijkt mij veel beter voor deze planten.
zaterdag 19 november 2011 - 11:26
snarfie

Snarfie

lijkt mij niet!(het is vooral schors)
zaterdag 19 november 2011 - 12:44
mjohanna

Mjohanna

lijkt mij niet!(het is vooral schors) ?????

voor sempervivums???????
zondag 20 november 2011 - 19:37
snarfie

Snarfie

ja, ze groeien er goed op en zien er ook gezond uit.
maandag 21 november 2011 - 12:28
Gehenna

Gehenna

Als ze buitenstaan word uw orchideegrond nat en zullen de sempervivums wegrotten.
Ik zou ze eruit halen Snarfie.
maandag 21 november 2011 - 14:31
mjohanna

Mjohanna

ik ook ,maar je vraagt geloof ik geen advies?
maandag 21 november 2011 - 20:19
snarfie

Snarfie

het water kan er zo doorheen lopen, het zijn namelijk redelijk grote stukken schors, maar hebben jullie dit dan al eens geprobeerd? alle advies is welkom
dinsdag 22 november 2011 - 15:58
Gehenna

Gehenna

De schors gaat het water opzuigen. Je sempervivums zitten dan met natte voeten en daar kunnen ze niet tegen.
Als je ze binnen houd heb je controle over water geven maar binnen groeien ze niet goed. Zet je ze buiten dan gaat het fout.
Ik vraag me zelfs af of de wortels niet zouden bevriezen in die schors als ze buiten staan.
Ik heb nog nergens sempervivums in schors gezien en dat zal wel een reden hebben.
Googel eens "sempervivums in orchideeëngrond" Er zijn geen resultaten en dat op zich zegt al genoeg.

Als je het wil testen zet dan een 100-tal planten in orchideegrond en een 100 tal in een mengeling van grof zand, grond en steengruis. Kijk dan na een jaar (liefst meerdere jaren) wat je nog overhebt en in welke staat ze zijn. Als blijkt dat orchideegrond beter is zullen velen je volgen.
dinsdag 22 november 2011 - 17:41
snarfie

Snarfie

1: gaan die wortels in sempervivumgrond dan niet ook bevriezen?

2: misschien ben ik gewoon de eerste die op het (rare) idee komt om ze in orchideeëngrond te zetten?

3: ik heb maar een tiental planten dus als ik er meerdere van een soort heb ga ik het wel proberen.
dinsdag 22 november 2011 - 19:14
Gehenna

Gehenna

1. Neen want die is zo nat niet. Er zijn er altijd wel enkelen die eruit vallen hoor.
2. Zou kunnen
3. Als je er snel meerdere wil ... zet ze in andere grond en buiten

Ik had enkele piepkleine babytjes in de serre gezet. Ik vond het voorjaar nogal redelijk heet voor die kleintjes. Niet willen groeien hé. Eens ze buiten stonden zijn ze beginnen groeien en hadden vrij snel al nieuwe scheuten.
woensdag 23 november 2011 - 16:05
snarfie

Snarfie

komt door de zon(denk ik) en moet ik ze dan misschien in zand(van dat straatzand) met een heel klein beetje potgrond zetten? daar heb ik namelijk ook genoeg van en voor mijn verjaardag ga ik ook sempervivums vragen (alleen die met die webben hoef ik niet). dan kan ik een paar proeven met orchideeënaarde doen ik laat er nu toch twee in de orchideeënaarde zitten want daar heb ik er nog twee van.
woensdag 23 november 2011 - 17:12
snarfie

Snarfie

misschien kregen ze geen jongen omdat ze in de winter binnen stonden en pas als het weer warmer was naar buiten gingen. ik heb er ook een weggegeven en die had eerst wel buiten gestaan onder 10 centimeter sneeuw en die kreeg daar een lange stengel met allemaal jongen(het was een soort van doorschieten van de rozet en het werd wel 30 centimeter hoog en de rozet zelf stierf af).
woensdag 23 november 2011 - 17:15
snarfie

Snarfie

de bladstekken (10 van een kleine haarloze soort, 8 van een 'gewone' tectorum, en 10 van een rood-bruin-groene)lijken allemaal te lukken. vroeger heb ik dit ook al eens geprobeerd maar na en dag of tien waren ze allemaal dood. nu zijn ze allemaal nog stevig en mooi. ik denk dat ongeveer een op de vijf gaat wortelen
donderdag 24 november 2011 - 07:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon