menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaiexperiment op diatomeenaarde

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Zoals de titel zegt, ik heb me laten verleiden tot een experimentje met zaaien op zuivere diatomeeënaarde die ik eerst fijngemaakt heb.
Blossfeldia zou naar het schijnt veel beter groeien op substraten die heel erg fijn zijn qua structuur. Klei en leem komen daarvoor in aanmerking, maar hebben als nadeel dat ze nogel de neiging hebben om 'op te klimmen' met opstijgend vocht. Diatomeeënaarde zou dit niet doen en heeft bovendien een voor planten ideal pH van 5.5. Voor het zaaien heb ik wat gedestilleerd water met wat meststof toegevoegd, want diatomeeënaarde bevat NIETS.
Nu na een tiental dagen zijn ze toch goed aan het kiemen, de eerste stap is gezet
Nu afwachten wat het vervolg geeft hé.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Voor diegenen die niet weten wat diatomeeënaarde is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diatomee%C3%ABnaarde
zaterdag 5 juni 2010 - 17:04
Pieter

Pieter

Ik durf er niet aankomen jong Het ziet er wel natter uit dan het is en het absorbeert enorm veel water in de poriën. Een beetje als microseramis dus
Fijne perliet? Goh in dat geval zou ik hem natmaken en gewoon tot poeder maken. Let wel, perlietpoeder zal wel niet over die fijne poriënstructuur beschikken denk ik.
Perlietstof is echter behoorlijk gevaarlijk, terwijl diatomeeënaarde amorf is en dus bijna geen risico's heeft.
zaterdag 5 juni 2010 - 17:14
Pieter

Pieter

Willy, ook voor mensen wordt (werd?) het soms oraal toegediend hoor. Soit dit ter zijde, met schadelijkheid doelde ik louter op het veroorzaken van silicose.
We zullen wel zien volgend jaar hoe mijn plantjes erbij staan hé
zaterdag 5 juni 2010 - 17:46
Pieter

Pieter

Qua substraten heb ik het voorbije jaar vanalles en nog wat gebruikt en nu laatst gewoon professioneel zaaisubstraat gebruikt en dat gaat best vanal. Dat is in mijn geval 60% witveen en 40% zwartveen met als bemesting PG mix. Mens kiemen en groeien dat die doen Soms zoeken we het gewoon te ver hoor LOL
zaterdag 5 juni 2010 - 18:18
Dany

Dany

Pieter, wat je doet is heel interessant maar waar haal je die diatomeenaarde?
zaterdag 5 juni 2010 - 21:54
Pieter

Pieter

Ja Dany wat ik nu gebruik is een staal dat we op het werk hadden gekregen. Ik weet dus ook niet direct waar ik het zal moeten kopen als het staaltje opgeraakt. Maar ik weet wel dat het in Duitsland wordt opgegraven... Kiezelgür noemt dat daar.
zondag 6 juni 2010 - 10:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon