menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormpjes in potgrond

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo

Op mijn vensterbank staan bakjes met zaailingen.

Ik bemerk heel kleine witte, bijna doorzichtige wormpjes. Ze vallen pas op als je over het bakje blaast.

Hoe geraak ik die kwijt?

bedankt
woensdag 11 maart 2009 - 12:57
Pieter

Pieter

Hoi,
Ik vermoed dat je te maken hebt met de larven van de sciaravlieg, een mug waarvan de larven oa jonge worteltjes opeten. Binnekort zul je je zaailingen één voor één zien doodvallen en zien dat er geen wortel meer aanhangt. Indien mogelijk iets droger houden en met een stevig insecticide behandelen voor bodeminsecten (type chloorpyrifos bijvoorbeeld).
woensdag 11 maart 2009 - 13:11
jumperke

Jumperke

Een goede remedie om te voorkomen dat de sciaravlieg zijn eitjes in de grond legt is de grond afdekken met fijn grind.

jerko
donderdag 12 maart 2009 - 12:24
Pieter

Pieter

Jerko, maar dat laagje moet wel dik genoeg zijn en voor vele cactussen zal dat al gauw te dik zijn om nog vlotte kieming te hebben... denk ik...
donderdag 12 maart 2009 - 12:35
louise

Louise

Hoe kom ik eigenlijk aan die eitjes? Komen die soms binnen met groenten en fruit?
donderdag 12 maart 2009 - 12:38
Pieter

Pieter

Die eitjes krijg je door de mugjes en die mugjes, tjah die zitten in de lucht hé en die worden van verre aangetrokken door je substraat.
donderdag 12 maart 2009 - 12:40
jumperke

Jumperke

Jerko, maar dat laagje moet wel dik genoeg zijn en voor vele cactussen zal dat al gauw te dik zijn om nog vlotte kieming te hebben... denk ik...

Idd Pieter, dat wel..., maar ik voeg dat grind er altijd pas aan toe als de zaailingen uit het zakje mogen, want in het zakje kunnen er toch geen vliegjes aan hé, in een propogator gaan de steentjes er na enkele weken al op.

jerko
donderdag 12 maart 2009 - 12:45
clubbrugge

Clubbrugge

Het enige werkende middel tegen die vliegjes is een chemisch middel.
Biologisch zeer moeilijk, maar er bestaan middelen zoawel tegen schimmels en ziekten als tegen insekten.
Gebruik een zeer goed ontsmettingsmiddel.
Nicolas
donderdag 12 maart 2009 - 14:18
louise

Louise

Ik heb op internet alles afgezocht naar meer informatie.
Ergens vond ik de raad om de grond even in de microgolfoven te zetten.
Ik heb dus alle plantjes voorzichtig uitgestoken, in een nat medium gelegd en de grond in de oven gezet.
Nadien de plantjes ineens in potjes gezet. Hopelijk lukt het. De grond bevat in elk geval geen wormpjes meer.
donderdag 12 maart 2009 - 15:00
Pieter

Pieter

Ik hoop voor jou dat het lukt, maar ik vrees er eigenlijk voor. Ik veronderstel dat je de wortels niet grondig hebt schoongemaakt? Wel dan zullen er daar wel enkele wormpjes blijvan aanhangen zijn. En zijn alle mugjes weg uit je huis en kunnen er geen nieuwe meer binnenkomen?
Dat in de microgolf ontsmetten wordt gedaan vóór het zaaien om alle schimmels af te doden. Die wormpjes die erin zaten zullen ook wel dood zijn, maar er kunnen steeds nieuwe komen hé.
donderdag 12 maart 2009 - 15:09
Paronoto

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

Gele "plakkers"..niet voor niets hangen ze overal in mijn serre en in de veranda... Gaan wel een paar seizoenen mee.
donderdag 12 maart 2009 - 16:07
cactelders

Cactelders

Ik had dat reeds gemerkt en vroeg me af : " Wat hangen verdorie die schellen kaas in Paul zijn serre te doen ? "
vrijdag 13 maart 2009 - 12:32
Cremant

Cremant

Ik heb mijn potje een paar minuten in een volle wasbak met lauw water gezet. De wormpjes verdrinken en de plant zet je daarna terug op zijn plek. Zorg wel dat het water uit kan lekken
vrijdag 6 november 2020 - 15:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon