menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Identificatie

Ga naar meest recente reactie

Rit

Rit

Weet iemand de juiste naam van deze stek van opuntia. Hij heeft geen stekels. Ik twijfel tussen de humifusia, de vulgaris of ? . Zou deze winterhard zijn mits bescherming?

C&S Identificatie

woensdag 7 oktober 2020 - 18:19
LT

LT

Lijkt op de winterharde Opuntia humifusa. Staat ook in mijn tuin

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/190/opuntia-humifusa
woensdag 7 oktober 2020 - 20:43
LT

LT

Nadat deze uitlopers gemaakt heeft, weer stekken, later uitplanten. Zolang je nog twijfelt, altijd wat in pot bewaren.
woensdag 7 oktober 2020 - 20:45
Dany

Dany

Opuntia's benoemen is niet altijd eenvoudig maar ik denk in de richting van een doornloze Opuntia ficus-indica.
Heb je geen foto van de moederplant?
Wat betreft winterhardheid, ik denk het niet misschien als hij droog staat dat hij wel enkele graden vorst verdraagt maar als je bedoelt 3 weken aan een stuk onder nul en soms -10°C daar vrees ik voor.
Heeft hij al wortels want ik heb de indruk dat hij juist is opgepot, als je hem water geeft moet je hem iedere keer uit die andere pot halen om te controleren dat hij niet in het water staat.
woensdag 7 oktober 2020 - 21:02
Rit

Rit

Dit is een foto van de moederplant. Komt uit Griekenland.
In de onderste pot zijn ook afwateringsgaten.

C&S Identificatie

dinsdag 13 oktober 2020 - 16:41
Dany

Dany

Ik denk nog altijd Opuntia ficus-indica inermis, dat is een van de meest voorkomende schijfcactussen rond de Middellandse Zee, een bloem zou voor iets meer duidelijkheid kunnen zorgen.
humifusa is het zeker niet die heeft kleinere leden en ligt meer plat.
De moederplant ziet er niet meer uit, ik zou volgend jaar in maart alle leden er af doen en hem verse aarde geven en in een zwarte plastieken pot zetten.
dinsdag 13 oktober 2020 - 20:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon