menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Echinocereus Of

Ga naar meest recente reactie

Crazytus

Crazytus

Vrienden...
Is dit een echinocereus ? Of cleistocactus ?

C&S Identificatie

zaterdag 28 november 2009 - 16:41
Pieter

Pieter

Ze zijn nog wat jong, maar ik zou aan Cleistocactus denken. Eventueel C. baumannii.
zaterdag 28 november 2009 - 17:27
Crazytus

Crazytus

De jeugd hé!!!
zaterdag 28 november 2009 - 20:20
jumperke

Jumperke

De jeugd hé!!!

Wreed volk é!

jerko
zaterdag 28 november 2009 - 22:30
Crazytus

Crazytus

Nog zo eentje...!

C&S Identificatie

zondag 29 november 2009 - 11:27
Discolover

Discolover

Nie gemakkelijk he!
Toch denk ik dat jullie er allemaal 'naast' zitten.
Volgens mij zijn het beiden plantjes (verschillende) uit het Braziliaanse cereusgeslacht Facheiroa.
Een geslacht dat nauwelijks vertegenwoordigd en gekend is in liefhebberscollecties en dat pas sinds enkele jaren aangeboden wordt op zaadlijsten (oa G. Köhres).
Daar worden de soorten F. pilosa, F. squamosa en F. ulei HU 265 aangeboden.
Zelf heb ik heel jonge plantjes staan van F. estevesii HU 2027, F. tenebrosa HU 2034, F. ulei HU 2046, F. pilosa en F. squamosa. Deze plantjes zijn echter nog te klein om ze te kunnen vergelijken met jou plantjes.

Het geslacht Facheiroa:
subg. Facheiroa
- Facheiroa cephaliomelana
- Facheiroa estevesii
- Facheiroa pilosa
- Facheiroa tenebrosa
- Facheiroa ulei

subg. Zehntnerella
- Facheiroa braunii
- Facheiroa chaetacantha var. chaetacantha
- Facheiroa chaetacantha var. montealtoi
- Facheiroa squamosa ssp. squamosa
- Facheiroa squamosa ssp. polygona

Je hebt alvast vrij zeldzame plantjes in huis gehaald waarvan het, eens ze wat ouder zijn, perfect moeten kunnen om ze op naam te brengen.
Ik dacht onmiddellijk aan dit geslacht bij het zien van je plantjes, temeer daar ik vorige zondag, bij een tuincentrum hier in de buurt, ook plantjes tegenkwam uit dit geslacht. Dat duidt erop dat ze op grotere schaal, mogelijk in een Hollandse kwekerij of door Ariane? gekweekt werden voor 'de commerce'.
Denk eraan, kleine Braziliaantjes (en de grote zeker!), hebben het graag iets warmer in de winter!
Ik vind het spijtig dat ik je (voorlopig) niet aan de volledige namen kan helpen, maar ik hoop dat ik je toch iets wijzer heb kunnen maken. Misschien moet je binnen enkele jaartjes nog maar eens een fotootje plaatsen om de rest van de benaming te achterhalen.

Mvg,

Peter.
maandag 30 november 2009 - 21:15
Crazytus

Crazytus

Das ne straffe uitleg voor een Discolover... Héél erg bedankt,ik volg je raad op en hou die kerels in de gaten...!
Tot later...
dinsdag 1 december 2009 - 07:04
jumperke

Jumperke

Amai Discolover, bedankt voor deze uitgebreide uitleg!
Een geslacht die ik helemaal niet kende!

jerko
dinsdag 1 december 2009 - 12:25
LeeVan

LeeVan

Facheiroa Pilosa wordt aangeboden op Eurocactus.nl en lijkt inderdaad op jouw (en mijn)plant.
Ik heb ook zo eentje in een tuincentrum gekocht, naamloos natuurlijk, en dan ga ik bij de grote cactuskwekerijen zoeken wat ze aanbieden. Vaak kan je ze zo terugvinden.
Gr. L.
woensdag 2 december 2009 - 20:47
cactelders

Cactelders

Knap en leerzaam !
donderdag 3 december 2009 - 17:13
Crazytus

Crazytus

Fijn dat we er een naam kunnen op plakken...Allen veel dank,ook in het verre Nederland...!
donderdag 3 december 2009 - 21:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon